Прокурор Дейд Вуї Цой на суді у справі про збитий над Донбасом у 2014 році малайзійський "Боїнг", який виконував рейс МН17, привела кілька яскравих прикладів брехні російських пропагандистів щодо трагедією.
"Доля рейсу MH17 стала відомою, як приклад підручника з дезінформації, яку проводить російський уряд. Ясно, що закінчення цьому ми ще не бачили", - заявила у вівторок, 10 березня, в Схіпголі в рамках судового процесу щодо МН17 прокурор.
За словами Вуї-а-Цой, після того, як MH17 було збито, "розпочалася цинічна кампанія з дезінформації, яка триває донині".
"Використовуючи відкриті джерела та перехоплені телефонні розмови, ми можемо дуже точно визначити початок цієї кампанії", - стверджує вона.
Як приклад прокурор зазначила, що 17 липня 2014 року за 15 хвилин після аварії о 16:34 російська телекомпанія LifeNews повідомила: "Повстанці повідомляють нам, що їм вдалося збити ще один транспортний літак ВПС України".
Іншим прикладом Вуї-а-Цой навела той факт, що фотограф, який перебував у цьому районі, описав у відео-інтерв'ю World Press те, як йому зателефонував прес-секретар сепаратистів після катастрофи MH17, який сказав йому, що вони збили військовий літак, що належить Україні.
"Він отримав цей телефонний дзвінок до того, як стало відомо, який тип літака було збито", - уточнила прокурор.
Продовжуючи доводити факт дезінформаційної кампанії, що проводить РФ, представник обвинувачення констатувала, що, "коли в наступні години стало зрозуміло, що ціллю є не військовий літак, а цивільний рейс MH17, кампанія з дезінформації розпочалася негайно".
"Проросійські телеканали змінили свої репортажі. LifeNews, наприклад, повідомила, що MH17 було збито ракетною системою С-300, яка належить українським збройним силам. Трохи менше ніж через півгодини цю версію було замінено повідомленням про те, що Boeing збив український винищувач, який потім збила "народна армія", - продовжила Вуї-а-Цой.
Вона також наголосила на тому, що декілька днів по тому Міністерство оборони РФ затвердило цю лінію на прес-конференції 21 липня 2014 року.
"Під час цієї прес-конференції міністерство запропонувало два сценарії, заявивши, з одного боку, що MH17, можливо, збив український винищувач, і, з іншого боку, вказуючи на українську систему "Бук". Відтоді обидва сценарії підтримували, зокрема, міністерство оборони, виробник "Бука" "Алмаз-Антей", російські органи карного розшуку, заступник генерального прокурора, міністр закордонних справ і представник міністерства закордонних справ. До середини 2015 року атака українського винищувача була домінуючим сценарієм", - нагадала вона.
Вуї-а-Цой також зазначила, що у вересні 2016 року сценарій українського винищувача відійшов на другий план.
"Це дата, коли було оголошено, що на радіолокаційних зображеннях не було літака-винищувача. Відтоді українська ракета "Бук" стала домінуючим сценарієм. Таку саму лінію прийняв заступник генерального прокурора Росії на початку 2019 року. Він також вказав на докази того, що це українська ракета. До сьогодні російська влада ніколи не займала визначеної позиції щодо того, що саме вони думають, сталося 17 липня 2014 року", - зазначила прокурор.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 липня 2014 року поблизу Тореза Донецької області зазнав аварії пасажирський Boeing 777 рейсу МН17, що летів з Амстердама в Куала-Лумпур, у результаті чого загинули всі 298 осіб.
28 вересня 2016 року в Нідерландах міжнародна слідча група оголосила проміжні підсумки розслідування: пасажирський лайнер був збитий з комплексу "Бук", привезеного з Російської Федерації, з території, підконтрольної проросійським бойовикам.
Встановлено, що після катастрофи літака знаряддя повернули в Росію. Версії про причетність українських військових до катастрофи слідчі відкинули. Незабаром з'ясувалося, що "Бук" привезли на Донбас з Курської області, де базується 53-тя бригада Збройних сил РФ.
У травні 2018 року Нідерланди і Австралія офіційно звинуватили Росію в катастрофі рейсу MH17.
19 червня 2019 рокуміжнародна слідча група в Нідерландах оголосила підозри чотирьом причетним до катастрофи рейса MH17 - екс-"міністру оборони" ДНР Ігорю Гіркіну, екс-"главі розвідки" ДНР Сергію Дубинському, колишньому російському офіцеру Олегу Пулатову і громадянину України, командиру розвідувального батальйону "ГРУ" ДНР Леоніду Харченку.
Російська Федерація всі звинувачення на свою адресу називає голослівними і запевняє, що доказів провини її військових у катастрофі Boeing 777 на Донбасі немає, відповідальність за трагедію вона покладає на Україну.
Детальніше про те, чому Росія не залишає спроб переглянути результати розслідування по Boeing, читайте в матеріалі "Апострофа": Різкий поворот: чому Україну можуть звинуватити у знищенні МН17.