Етап досудового розслідування у справі проти Всеволода Князєва, після 4 місяців слідства НАБУ, завершився, і низка обвинувачень щодо ексголови ВС не знайшли підтверджень. У Раді тим часом з'явилися проєкти законів, наслідком ухвалення яких може бути посилення впливу Банкової на Верховний суд України.
Про це йдеться в матеріалі LB.UA.
Затримання Князєва нібито на хабарі у 2,7 млн дол супроводжувалося заявами збоку НАБУ про те, що в Верховному суді буцімто діє бек-офіс для хабарів. Це у підсумку спровокувало звільнення Князєва та заміну його новим головою ВС - Станіславом Кравченко. Після 4 місяців розслідування у справі проти Князєва НАБУ не знайшло заявленої суми хабаря, а жодному з інших суддів ВС не повідомили про підозри. Натомість стало відомо про: змову між фігурантами "справи Князєва" - адвокатом Олегом Горецьким і нотаріусом Кирилом Горбуровим, - які обговорювали як "прибрати Князєва", про зміну статусу Горбурова на "агента НАБУ", і про дії Горбурова та Горецького (який на волі, бо підписав угоду з НАБУ), що були спрямовані на провокацію колишнього голови ВСУ.
Князєв же заявляв, що став жертвою "політичної провокації", де НАБУ "використали наосліп". Тим часом у ВР з'явився законопроєкт про зміну принципів формування Великої Палати від "слуги народу" Павла Павліша. Судді ВС і Кравченко підтримали більшістю голосів цей проєкт, попри застереження колег з Великої Палати. Павліш, серед іншого, пропонує зменшити число представників Великої палати до 14 (по 3 від кожного касаційного суду і 2 – за посадою). "Слуги" також пропонують змінити склад Великої Палати.
"Що менше суддів, то легше контролювати суд і більше можливостей впливати на їхні рішення", - коментує журналістка Ірина Федорів.
"Одночасне переобрання всього складу призведе до інституційного зламу, полетить величезна кількість правових позицій, адже повністю новий склад не буде пов'язаний попередніми позиціями ВП ВС. Це матиме катастрофічні наслідки для єдності судової практики", - коментує суддя ВС Олена Кібенко.
Законотворці пропонують механізм, що дозволить достроково відкликати й заміняти суддів у Великій Палаті залежно, наприклад, від справи, що, за словами Ірини Федорів, теж може впливати на рішення суддів. Павліш також пропонує політичні справи (про результати виборів, оскарження постанов парламенту, ВРП) розподіляти будь-кому з Великої Палати, що підвищить ймовірність потрапляння справи до "потрібної" людини. Окрім цього, спільно з головою комітету з питань правової політики Денисом Масловим ("Слуга народу") Павліш нещодавно подав до ВР законопроєкт №9454, який передбачає моніторинг суддів та обов’язковість проходження ними поліграфу, що теж розцінюється експертами як додатковий важіль тиску та впливу на суддів з боку Банковій.
У Фундації DEJURE вказують, що усі ці законопроєкти руйнують незалежність судової гілки влади. І оскільки це робиться переважно руками "Слуг народу", то головним бенефіціаром таких ініціатив, вочевидь, є Банкова, де головним куратором суддівства є заступник голови ОП Андрій Смірнов.
Князєв свого часу виступав проти скорочення кількості суддів та запровадження механізмів, які б унеможливлювали реалізацію принципів незалежного правосуддя. Він також критикував законодавців за наміри скоротити фінансування судів. Ці позиції були узгоджені ним із американськими партнерами України, коштом яких, власне, і фінансується антикорупційна та судова реформи в Україні. Князєв особисто і не один раз літав із робочими візитами до США, що не схвалював Андрій Смірнов. Вже у лютому протистояння між Князєвим і Смірновим в питаннях реалізації судових реформ вийшло з кулуарної в публічну площину. Буквально за два місяці після цього відбулося гучне затримання Князєва у справі, яку САП зареєстрував всього-на-всього за 15 днів до цього.