Археологи під час розкопок в церкві Гробу Господнього в Єрусалимі, де був розп’ятий і похований Ісус Христос, знайшли докази того, що близько 2 тисяч років тому на цьому місці росли оливкові дерева та виноградні лози. Ці знахідки відображають опис місцевості, з вірша Нового Заповіту від Іоанна 19:41: «На місці, де Він був розіп’ятий, був сад, а в саду нова гробниця, до якої ще ніхто не був покладений».
Про це повідомляє Times of Israel.
Наявність оливкових дерев і виноградної лози було виявлено за допомогою археоботанічного аналізу та аналізу пилку зразків, отриманих під час розкопок під підлогою стародавньої базиліки. За археологічним контекстом і нашаруваннями воно відноситься до дохристиянської епохи, проте радіовуглецеве дослідження ще не проводилося.
Франческа Стасолла, професорка археології Римського університету Сапієнца, підтвердила, що знайдені пилок і насіння датуються періодом «між використанням кар’єру та римською епохою, коли територія використовувалася для поховання».
«Церква стоїть на каменоломні, що нас не дивує, оскільки велика частина Старого міста Єрусалиму стоїть на каменоломні. Кар'єр був активним ще в залізну добу. Під час розкопок ми знайшли кераміку, лампи та інші повсякденні предмети того періоду. Коли видобуток каменю закінчився, його використовували для сільськогосподарських угідь і гробниць. Мабуть, так це виглядало в І столітті нашої ери», — сказала Стасолла.
За її словами, ця територія вже була частиною міста за часів імператора Адріана, коли римляни побудували Елію Капітоліну, маючи на увазі римське місто, зведене на руїнах Єрусалиму в першій половині 2 століття нашої ери.
«Однак за часів Ісуса ця територія ще не була частиною міста», - додала професорка.
Згідно з християнськими віруваннями, Храм Гробу Господнього стоїть на місці розп’яття Ісуса, відомому як Голгофа. Первинна споруда була зведена в четвертому столітті Костянтином, першим імператором, який прийняв християнство. І хоча оригінальна споруда була зруйнована ісламським халіфом аль-Хакімом у 1009 році нашої ери, майже через століття її відновили хрестоносці, тож церква в сучасному її вигляді в основному є їхньою роботою.
«Нинішня церква — це реконструкція хрестоносців, але вся церква — це композиція історичних етапів від четвертого століття до сучасності», — описала вона.
Як повідомляв "Апостроф", у Німеччині знайшли і розшифрували найдавніший рукопис Євангелія про дитинство Ісуса Христа.