Міністерство закордонних справ звернулося до держав-підписантів Будапештського меморандуму "з вимогою проведення термінових консультацій з метою забезпечення повного дотримання зобов'язань і негайного припинення агресії РФ проти України". Таке повідомлення в середу, 5 грудня, з'явилося на сайті МЗС. Чи є сенс реанімувати угоду, яка де-факто виявилася неробочою, і для чого влада це робить, розбирався "Апостроф".

Крайніх немає

Будапештський меморандум - міжнародна угода, підписана 5 грудня 1994 року, яка гарантувала Україні безпеку та територіальну цілісність в обмін на відмову від ядерної зброї. Підписанти меморандуму - США, Велика Британія і, за іронією історії, Росія. Ці країни гарантували Україні безпеку від них же самих: що ніяка їхня зброя не буде використовуватися проти України, в тому числі і ядерна, а також відмовилися від заходів економічного тиску на нашу країну.

При цьому, згідно з текстом меморандуму, якщо Україна стане жертвою акту агресії з застосуванням ядерної зброї, або хоча б отримає такі погрози на свою адресу, країни-підписанти лише зобов'язуються "домагатися негайних дій з боку Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй з метою надання допомоги Україні". Про це йдеться у 4 пункті документа. Тобто в разі агресії проти України, наприклад, американці не повинні негайно піднімати в повітря свої F-35, а британці спускати на воду підводні човни, а тільки "домагатися негайних дій".

Згідно з пунктом 6 цієї угоди, якщо постає питання за зобов'язаннями країн-підписантів щодо забезпечення української безпеки, то США, Україна, РФ і Великобританія "проводитимуть консультації". Не зобов'язані проводити, а тільки "проводитимуть". А у вересні 2014 року глава МЗС Павло Клімкін вже ініціював такі консультації.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Ми запитали підписантів Будапештського меморандуму про негайні консультації. Звичайно, Росія цього не хоче", - говорив 4 роки тому Клімкін.

gallery/1684/122069

Але очевидно, консультуватися не хотіли Велика Британія і США, а не тільки Росія - адже ніяких конкретних заходів вжито не було, і в 2014 році агресія РФ тільки продовжувала наростати. Чому ж зараз повинна бути інша історія? Так, за 4 роки лідери США і Великої Британії помінялися, а список злочинів Путіна значно розширився, але в тексті меморандуму не передбачено жодних санкцій для держав, які відмовляються виконувати свої зобов'язання.

Дві мети

Країни-підписанти можуть зібратися для консультацій без РФ, але яким буде результат? Дипломати, опитані "Апострофом", зазначили, що результату, найімовірніше, не буде.

"Це чергова спроба завести механізм, який не працює, - запевняє "Апостроф" екс-міністр закордонних справ Володимир Огризько. - Інші майданчики показали безперспективність, і, за ідеєю, на цьому майданчику можна обговорювати ці теми. Але можна створити безліч майданчиків і запросити туди кого завгодно, але якщо це будуть майданчики для розмов, а не прийняття рішень, то особливих результатів не буде. Якщо уявити, що за одним столом зберуться США, Велика Британія, Україна і вирішать, що згідно Будапештського меморандуму потрібно покарати Росію, і зроблять це, тоді такий формат буде мати сенс. А якщо після такої зустрічі заявлять про чергову "глибоку стурбованість", тоді сенсу немає. Позиція повинна бути чіткою, жорсткою і по-справжньому каральною. Хоча слово "покарати" в європейських головах не вкладається. Вони продовжують вмовляння, які на Путіна не діють".

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"За великим рахунком все, що відбувається після 25 листопада, це те, що повинно було відбуватися спочатку в лютому 2014 року, - додав "Апострофу" дипломат Олександр Хара. - Влада повинна була демонструвати готовність захищати країну, вводити воєнний стан, ініціювати консультації з Будапештським меморандумом. Зараз же це обумовлено наближенням виборів, і президенту потрібно робити вигляд, що він робить все, щоб відбити перспективну атаку росіян. Однозначно зараз це політиканство".

Втім, спроби реанімувати формат Будапешта можуть мати успіх в двох випадках. Перший - Україні дійсно є що запропонувати США і Великій Британії.

gallery/1684/122070

"З точки зору мінського формату, ми розуміємо, що він не діє. Відповідно потрібен або якийсь зовнішній поштовх, або якась зміна формату, - пояснює "Апострофу" аналітик Українського інституту майбутнього Ігар Тишкевич. - Ідея формалізувати участь США в переговорах, залучити Велику Британію, має право на життя, якщо будуть конкретні пропозиції з нашого боку. Якщо ж це буде просто апеляція до розмови, то успіху не буде, адже у кожної країни свої проблеми. Тому все залежить від того, наскільки виразні пропозиції надійдуть від України: ми повинні визначити не тільки формат, але і сказати, що повинні отримати в результаті, на які компроміси готові йти, яких гарантій хочемо, якщо підемо на компроміс".

Другий варіант успіху - якщо консультації не самоціль, а лише засіб для її досягнення.

"Сам по собі такий крок безглуздий, адже зрозуміло, що все може обернутися. Крім консультацій в Радбезі ООН, ніяких механізмів реагування на застосування проти України сили, меморандум не містить. А чим можуть завершитися будь-які консультації в ООН, ми розуміємо, - зазначає в коментарі "Апострофу" дипломат Богдан Яременко. - Тому сенс є тільки в тому разі, якщо МЗС має багатоходову комбінацію. Наприклад, нездатність світової спільноти ефективно виконати навіть дуже загальні і розмиті зобов'язання перед Україною, які містяться у меморандумі, використовувати для подальших кроків. Наприклад, вихід з якихось угод, оголошення про якісь наміри, створення нових типів озброєння. Але можливість розігрування Києвом таких багатоходових комбінацій у мене викликає дуже серйозний скепсис".

Однак прихованою метою може бути навіть не зовнішньополітичний успіх і бажання покарати Росію, а внутрішні політичні завдання.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Мінські угоди мертві, і це розуміють всі політичні гравці. Але для президента визнати, що Мінськ - повний глухий кут, означає перекреслити те, що він називав успішною зовнішньою політикою протягом останніх п'яти років. - каже Тишкевич. - У той же час, тему апеляції до Будапештського меморандуму зараз порушують багато політиків (в передвиборчій програмі Юлії Тимошенко "Новий курс", Будапештський меморандум значиться як переможна стратегія в переговорах з РФ, - "Апостроф"). Всі ті, хто критикує Порошенка, різко заговорили про Будапештський меморандум. Звісно, Порошенко необхідно якимось чином відреагувати. І тут спрацьовує старий принцип: не можеш чомусь запобігти - очоль. Загасити хвилю інтересу до цієї ідеї поки неможливо, тому необхідно зіграти на випередження і самому вийти з цією ініціативою. І не важливо наскільки вона буде пропрацьованою або виправданою. У разі успіху, можна сказати, що ось ми молодці, знайшли новий формат. Якщо провал, то дискредитується сама ідея нового формату, Петро Олексійович виходить і каже, що намагалися, але нічого не вийшло, а раз так, то всі наші опоненти нічого не тямлять у зовнішній політиці".