RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Бізнес

Кінець епохи російського газу: що Україні пропонують США

Для реалізації енергопроекту необхідно виконати кількох умов

Для реалізації енергопроекту необхідно виконати кількох умов Фото: unian

Україна підписала з Польщею і США угоду щодо газу, спрямовану на подальшу диверсифікацію енергопостачань в нашу країну, що особливо актуально у світлі закінчення дії газових контрактів із Росією в кінці 2019 року. "Апостроф" з'ясовував, наскільки перспективною є підписана угода, і чи допоможе вона зміцнити енергетичну безпеку нашої країни.

Україна, Польща і США підписали меморандум про співпрацю в газовій сфері, який має стати додатковим фактором зміцнення енергетичної незалежності нашої країни. У межах цієї угоди вже з 2021 року Україна буде отримувати з польського напрямку 6 мільярдів кубометрів газу.

Схема поставок очікується така: американські трейдери будуть поставляти скраплений газ на польський LNG-термінал в Świnoujście, потужність якого до 2021 року має збільшитися з нинішніх 5 мільярдів кубометрів до 7,5 мільярда кубометрів на рік. Зараз газотранспортні потужності Польщі дозволяють постачати в нашу країну близько 1,5 мільярда кубометрів газу. При цьому в 2018 році імпорт із польського напрямку становив лише 0,7 мільярда кубів.

Україна, як відомо, з листопада 2015 року не купує газ в Росії та імпортує його тільки із західного напрямку. Найбільший обсяг палива надходить з боку Словаччини - з імпортованих у минулому році 10,6 мільярда кубів газу на цей маршрут припало 6,46 мільярда кубометрів. Крім того, з Угорщини було імпортовано 3,4 мільярда кубів і з Польщі, як уже було сказано вище, - 0,7 мільярда кубів газу.

При цьому значна частина газу, який Україна сьогодні купує в Європі, за своїм походженням все одно є російським. З огляду на, що з 2020 року, коли перестане діяти нинішній українсько-російський контракт на транспортування газу в Європу, РФ може повністю перекрити газовий транзит через нашу країну, що поставить під загрозу імпорт газу в Україну з європейського напрямку, оскільки значна частина цих поставок здійснюється за реверсу, зокрема "віртуального".

Однак, якщо угода з США і Польщею втілиться в життя, ситуація докорінно зміниться, тому що мова буде йти про американський газ, а також, можливо, ще й про норвезький, так як орієнтовно в 2022 році буде завершено будівництво газопроводу Baltic Pipe, який з'єднає Польщу з Норвегією.

Якщо угода з США і Польщею втілиться в життя, ситуація докорінно зміниться Фото: gettyimages.com

Диверсифікація вітається

Слід розуміти, що меморандум - це лише декларація про наміри, а не повноцінний контракт, в якому обумовлюються всі умови поставок, зокрема, їх обсяг і ціна палива. "У нас багато підписано меморандумів, і багато з них не реалізовуються, - сказав "Апострофу" директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко. - Все буде залежати від ефективності нового уряду, від керівництва компанії "Нафтогаз України" - як вони спрацюють, такою буде і перспектива цього проекту".

Однак у цілому такий проект можна тільки вітати. "Створення додаткового коридору поставок природного газу йде тільки в плюс, і більшість країн прагнуть саме до цього. Отже, сказати щось негативне на адресу цього проекту я не можу", - зазначив Омельченко.

З такою оцінкою згоден і директор спецпроектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. "Підписання потрібно, безумовно, вітати - це важлива подія, - сказав експерт в коментарі виданню. - І таку угоду було необхідно підписувати ще 5 років тому".

Водночас, за його словами, реалізація меморандуму можлива в разі виконання трьох умов. Перша з них - будівництво інтерконнектора між Україною та Польщею. Проект цього газопроводу обговорюється вже кілька років, проте будівництво досі не розпочато. Друга умова - збільшення потужності польського терміналу Świnoujście (про що було сказано вище). Третя умова - наявність самого ресурсу. "Газ йде туди, де є найкращі пропозиції щодо ціни, тому не факт, що потрібні обсяги будуть доступні, отже, потрібно підписувати довгострокову угоду про гарантований відбір певних обсягів газу", - говорить Геннадій Рябцев.

Відповідно, за його словами, якщо хоча б одна з цих умов виконана не буде, угоду повною мірою реалізувати не вдасться.

Бути чи газу

Заявлений обсяг поставок із Польщі - 6 мільярдів кубометрів - можливо, і не перекриє повністю потреби України в імпорті газу (якщо орієнтуватися на показник 2018 року), але, безумовно, істотно зміцнить енергобезпеку нашої країни - особливо у світлі можливого припинення транзиту російського газу і ускладнення поставок за існуючими нині маршрутами з Європи.

Але нашій країні навряд і варто розраховувати на те, що з польського напрямку, принаймні в найближчі роки, буде можливість імпортувати такий обсяг палива, вважає Геннадій Рябцев. Причому, навіть якщо потужність LNG-терміналу збільшиться до 7,5 мільярдів кубів: "Польщі потрібні ці обсяги газу - інакше вона не будувала б термінал".

Але нашій країні навряд чи варто розраховувати, що в найближчі роки з польського напрямку можливо буде імпортувати необхідний обсяг палива Фото: unian

Однак нещодавно керівництво Польщі прийняло рішення побудувати ще один термінал з прийому скрапленого газу. Це буде плавучий термінал біля порту Гданська - також на Балтійському морі. Очікується, що його побудують не раніше 2022 року. Проектна потужність терміналу поки не називається.

Однак, навіть якщо необхідні обсяги знайдуться, "вузьким" місцем, знову-таки, стане інтерконнектор між двома країнами - в разі успішного будівництва його потужність може становити до 5 мільярдів кубометрів на рік. Обговорюється її збільшення в перспективі до 8 мільярдів кубів, але поки це - тільки плани, і їх реалізація залежатиме від дуже багатьох чинників.

Ціна питання

Наступне важливе питання - ціна газу. "Поки що скраплений газ дорожче трубопровідного", - говорить Геннадій Рябцев. Однак уточнює, що тут є нюанси: "Трубопровідний газ на вільному ринку в опалювальний сезон може коштувати дорожче, ніж скраплений газ в той же період, але влітку навіть на вільному ринку трубопровідний газ набагато дешевше".

Однак зараз на світовому ринку намітилася тенденція до вирівнювання цін. За словами Рябцева, технології постійно вдосконалюються, в США видобувається все більше скрапленого газу, а Катар - один із найбільших світових виробників скрапленого газу - іноді взагалі демпінгує, щоб відвоювати ринок. "Але навряд чи скраплений газ буде коштувати дешевше трубопровідного в найближчі років п'ять, а то й усі десять", - додає експерт. При цьому, за його словами, той газ, який Україна зараз отримує з Європи по реверсу, ненабагато дешевше скрапленого, а це значить, що кінцевий споживач в нашій країні, швидше за все, не сильно і відчує різницю в ціні.

"Ніхто не знає, яка буде ціна (скрапленого газу), і яка буде різниця в ціні порівняно з трубопровідним газом, оскільки газовий ринок стає все більш конкурентним, в тому числі ринок LNG, - погоджується Володимир Омельченко. - І я думаю, що ця різниця буде зменшуватися, і поступово ми перейдемо на єдиний ринок, незалежно від того, скраплений це газ чи трубопровідний, - різниця буде зникати".

Привид "лижного інструктора"

Якщо скраплений газ настільки перспективний, то, можливо, Україні слід було б задуматися над питанням будівництва власного LNG-терміналу? Тим більше, що в 2012 році такий проект розроблявся, і навіть було підписано угоду про будівництво терміналу під Одесою з іспанською компанією Gas Natural Fenosa. Правда, пізніше з'ясувалося, що договір з боку іспанського підрядника підписав якийсь "лижний інструктор", котрий не мав до нього жодного відношення.

Але, якщо відкинути курйози, то, може, варто зараз повернутися до цього проекту?

Експерти в цьому не впевнені. "Термінал в Одесі, на мій погляд, спочатку був авантюрою", - зазначив Геннадій Рябцев. За його словами, основною перешкодою для цього є позиція Туреччини щодо проходу через Босфор LNG-танкерів: "Однозначна позиція Туреччини - вона не буде пропускати газовози через протоку". За його словами, теоретично можна було б розраховувати на поставки з Азербайджану по Чорному морю, тобто без проходження танкерів через Босфор, але це вкрай сумнівно, оскільки для цього потрібні і значні обсяги самого палива, а також інфраструктура, включаючи трубопровід через територію Грузії і, власне, LNG-танкери.

Геннадій Рябцев: "Термінал в Одесі, на мій погляд, з самого початку був авантюрою" Фото: unian

Володимир Омельченко також скептично оцінює перспективи проекту українського терміналу на Чорному морі. "На даному етапі найбільш перспективний шлях - поставки з LNG-терміналу в Польщі", - заявив він.

Є, над чим працювати

Але поки Україна в змозі оптимізувати вже існуючі можливості. Наприклад, наростити імпорт газу з тієї ж Польщі до 1-1,5 мільярда кубометрів. Поки не здійснюються поставки газу з Румунії - в цій країні зараз видобувається близько 10 мільярдів кубометрів на рік, але Бухарест заявив про плани стати через кілька років найбільшим (не рахуючи Росії) виробником природного газу в Європі. На цьому напрямку вже є деякі зрушення - згідно з повідомленням держкомпанії "Укртрансгаз", з 1 січня 2020 року Україна почне імпорт палива з Румунії в обсязі 1,5 мільярда кубів на рік.

Ну і, звичайно, не варто забувати про власний газовидобуток. Раніше влада урочисто оголосила, що в 2020 році Україна зможе повністю відмовитися від імпорту газу за рахунок збільшення видобутку, але відповідна держпрограма з тріском провалилася. Зараз називаються нові терміни виходу на самозабезпечення газом - 2023-2025 роки, але й вони викликають сумніви.

А тому новій владі країни потрібно зосередитися на реалізації заявлених проектів, одним з яких, безумовно, є імпорт газу з Польщі.

Читайте також

Міні-електростанції у всі міста: як Україні убезпечити енерго­інфраструктру від ворожих обстрілів

Мала розподілена генерація в Україні цієї зими стане важливим фактором забезпечення енергобезпеки

«Це просто абсурд». Як Україна допомагає фінансувати бюджет війни проти себе

Україна, продовжуючи транзит російських нафти та газу до Угорщини та Словаччини, по суті фінансує війну проти самої себе

Потрібно готуватися до довгих годин без світла - радник прем'єр-міністра

До зими в Україні необхідно відновити максимальну кількість енергооб'єктів, створити розподілену генерацію та наростити імпорт