Україна незабаром отримає макрофінансову допомогу від Європейського Союзу в розмірі 500 мільйонів євро. Новина про це з'явилася на телеграм-каналі президента Володимира Зеленського з уточненням про те, що ця сума не є кредитом. Сам факт надання цих коштів зі сторони ЄС є, швидше, позитивним моментом, проте дивує те, що українська влада "забувають" уточнити, що йдеться не про безоплатну допомогу, а про кредитні кошти, які в майбутньому доведеться віддавати. Експерт Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Єгор Киян розповів "Апострофу" про плюси і мінуси цієї програми.
Макрофінансова допомога ЄС виділяється Україні для підтримки проводяться в країні реформ, а також синхронізації вітчизняного законодавства з європейським у межах угоди про асоціацію нашої країни з Європейським Союзом.
Говорячи простою мовою, ці гроші спрямовуються на такі цілі, як стабілізація ситуації в економіці, впровадження реформ, зокрема, у податковій сфері, приватизації, на митниці, на боротьбу з корупцією.
На сьогодні було підписано вже чотири рамкові програми, за якими Україна отримала від Євросоюзу близько 4,5 мільярда євро.
Важливо зауважити, що макрофінансова допомога ЄС виділяється в прив'язці до програм фінансування України зі сторони Міжнародного валютного фонду (МВФ). Оскільки МВФ також вимагає від нас проведення реформ, це є сигналом для Європейського Союзу, що гроші їхніх платників податків не витрачаються даремно.
Проте, у програми макрофінансової допомоги ЄС є й низка недоліків. У першу чергу, це те, що дуже складно відстежити, на що конкретно спрямовуються ці гроші, оскільки держава сама вирішує, як ці кошти використовувати.
Читайте: США визначилися з фінансовою допомогою Україні: названа точна сума
Також потрібно розуміти, що мова йде про колосальні суми: коли ми отримаємо цей транш, ми переступимо позначку в 5 мільярдів євро. І з огляду на те, що в Україні вкрай погано освоюються гроші - наприклад, кредити, які одержуються від Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР), освоюються на рівні 49%, а від Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) - взагалі до 30% виділених коштів. А всього ці банки надали Україні сукупно 8 мільярдів євро. Виходить так, що нам дають ці гроші, а наша економіка не готова їх використовувати.
І, нарешті, найважливіше: незважаючи на те, що ці гроші називаються словом "допомога", насправді йдеться про кредитні кошти, які потрібно буде віддавати, причому з процентами, хоч і помірними. Умови кредиту також пільгові - основні виплати за ним повинні початися з 2030 року, а відсотки становлять від 1% до 2% (попередні транші надавалися в середньому під 1,18%). Але від 5 мільярдів євро навіть 1% - це чимала сума, не кажучи вже про розмір власне кредиту.
При цьому, якщо реформи будуть проводитися на шкоду державі, це негативно відіб'ється на нашому економічному зростанні, і в результаті така макрофінансова допомога виявиться зашморгом на нашій шиї.
Звичайно ж, як уже було сказано, потрібно чітко говорити, що ці гроші ЄС не є допомогою у звичному розумінні, а кредитом. Але, тим не менш, з точки зору іміджу, якщо ми візьмемо ці гроші і освоїмо їх, - це вже буде непогано.