RU  UA

Субота, 27 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Бюджет

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

МВФ в кінці тунелю: під кого "лягає" бюджет-2021

Головний компроміс стосується величини бюджетного дефіциту

Головний компроміс стосується величини бюджетного дефіциту Прем'єр-міністр України Деис Шмигаль Фото: kmu.gov.ua

Кабінет міністрів допрацював проект держбюджету на 2021 рік і направив його до Верховної Ради. В уряді стверджують, що бюджет узгоджений з Міжнародним валютним фондом (МВФ), який може надати країні новий транш, орієнтовно, на початку наступного року. Основним компромісом по бюджету в переговорах з фондом стало скорочення дефіциту до 5,47% ВВП, проте в новій редакції документа є ряд змін, які стануть неприємним сюрпризом для українців. "Апостроф" з'ясовував, що пропонує Кабмін, і чи допоможе прийняття бюджету уникнути колапсу вітчизняної економіки.

Доопрацьований проект держбюджету на 2021 рік переданий Кабінетом міністрів до Верховної Ради 27 листопада, про що повідомляється на сайті українського парламенту.

Нагадаємо, в першому читанні проект бюджету на наступний рік був прийнятий Радою 5 листопада і відправлений в уряд на доопрацювання.

Кабмін опинився в непростій ситуації - з одного боку, йому потрібно було задовольнити "побажання" основних груп впливу, з іншого, - отримати схвалення Міжнародного валютного фонду (МВФ), який вимагав, щоб бюджет був збалансованим.

Те, що країні потрібен навіть не стільки новий транш МВФ, розмір якого складе максимум 700 мільйонів доларів, а, хоча б, сигнал, що цей транш, в принципі, буде виділено, добре відомо. Але і не врахувати "хотілки" фінансово-промислових груп (ФПГ) теж, начебто, не можна - без них бюджет просто не буде підтриманий народними обранцями, які в значній своїй частині орієнтуються на ці ФПГ, а, значить, транш (і навіть сигнал ) фонду буде нескоро.

В решті решт, уряду, схоже, вдалося прийти до компромісу з МВФ по бюджету, проект якого і був затверджений на засіданні Кабміну 26 листопада.

Шляхом компромісів

Головний компроміс, якого вдалося досягти в переговорах з фондом, - скорочення дефіциту бюджету наступного року з 6%, які фігурували в першій редакції документа, до 5,47% (в абсолютних цифрах бюджетний дефіцит має скласти 23,7 мільярда гривень).

"Якщо вони зараз вийшли на дефіцит 5,47%, то, дійсно, можна говорити про якийсь компроміс, якщо знову плакатися в "жилетку" МВФ і говорити, що більше скоротити не можемо, - сказав в коментарі "Апострофу" інвестиційний банкір, фінансовий аналітик Сергій Фурса. - І в цьому випадку, можливо, це було прийнято фондом".

У свою чергу, експерт економічних програм Українського інституту майбутнього Данило Монін вважає, що бюджет в новій редакції практично не змінився в порівнянні з першим читанням. "Тобто Мінфін просто провів якесь коригування і врахував деякі побажання депутатів, і, власне, все. І, натягнувши доходи вгору, зменшив дефіцит бюджету", - написав він на своїй сторінці в Facebook.

Що ми маємо по факту: в новій редакції документа, яка підготовлена урядом до другого читання, доходи бюджету встановлено в розмірі 1,092 трильйона гривень - це на 21 мільярд гривень більше, ніж закладалося спочатку (1,071 трильйона гривень).

При цьому витрати бюджету-2021 в новій редакції скорочені на 2,8 мільярда гривень - з 1 трильйона 331 мільярда гривень до 1 трильйона 328,2 мільярда гривень.

Тепер слово за парламентом. І тут є заковика. Традиційно основна "бюджетна" боротьба розгортається перед голосуванням у другому читанні. Головні учасники цієї боротьби - українські олігархи та регіональні еліти, які прагнуть відхопити по максимуму від бюджету, який, як відомо, не "гумовий".

Верховна РадаФото: Апостроф / Александр Гончаров

Очевидно, що як можна швидше проголосувати бюджет нардепів буде "умовляти" Офіс президента (деякі телеграм-канали, які відстежують політичні процеси в Україні, пишуть, що очікується навіть використання "важкої артилерії" в особі президента Володимира Зеленського), але враховуючи, що провладної монобільшості в Раді за фактом на сьогодні немає, домогтися бажаного президентськії канцелярії буде вкрай складно.

За словами експерта Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Єгора Кияна, бюджетний процес в Україні завжди будується на великих маніпуляціях. "Спочатку до бюджету вносяться правки, потім - правки до правок, а потім вже до правок від правок - чергові поправки. Тому подивимося, як буде йти процес торгів", - сказав він в коментарі виданню.

Разом з тим, експерт заявив, що "ні про яку збалансованість (бюджету) не можна казати, так як всі основні проблеми (які були в проекті бюджету, прийнятому в першому читанні -" Апостроф ") залишаться".

При цьому, за його словами, як і раніше буде діяти система вичавлювання соків з усього, що можна - за рахунок збільшення податків, перерахування прибутку Національного банку, прибутку державних підприємств (в окремих випадках вилучення коштів держкомпаній може сягати 90% їхнього прибутку).

Однак, додав він, не можна виключати і варіанта, що в наступному році в затверджений бюджет будуть внесені зміни, як це сталося, наприклад, в квітні 2020 року відносно бюджету на поточний рік.

Ріжуть по живому

Уже на етапі розгляду до першому читання проект бюджету-2021 був неабияк порізаний. І страждає, в першу чергу, соціальна сфера.

"Наш уряд зменшує витрати не за рахунок відмови від своїх "хотілок", він завжди при всіх траншах фонду відіграється на соціальній сфері - медицині, освіті, науці, тобто на тих секторах, де і так вже урізати нічого", - говорить Єгор Киян.

Тож, експерт прогнозує подальше скорочення витрат на "соціалку" в бюджеті на наступний рік.

І це, насправді, в повній мірі відповідає дійсності. Згідно з даними джерела "Апострофа" в Міністерстві фінансів, в новій редакції скорочені витрати на Міністерство освіти і науки, в тому числі, на зарплати вчителям, на 4,1 мільярда гривень.

Незважаючи на погіршення ситуації з коронавірусом, пік епідемії якого в Україні, як очікується, припаде на прийдешню зиму, Міністерству охорони здоров’я зрізали витрати на закупівлю ліків на 56 мільйонів гривень (з 9,529 мільярда гривень до 9,473 мільярда гривень).

Від себе додамо, що згідно з інформацією, що надходить з різних джерел, в бюджеті не передбачено підвищення зарплат медикам, які борються з поширенням COVID-19, незважаючи на неодноразові обіцянки влади.

Фото: pixabay.com

Ще відзначимо, що заплановане раніше підвищення мінімальної зарплати до 6500 гривень з 1 липня 2021 року, згідно з новою редакцією бюджету, переноситься на 1 грудня 2021 роки (підвищення "мінімалки" з нинішніх 5000 гривень до 6000 гривень відбудеться, як і планувалося, з 1 січня 2021 року).

Крім того, як повідомив співрозмовник видання, витрати Пенсійного фонду в новій редакції скорочено на 9 мільярдів гривень - з 204 мільярдів гривень до 195 мільярдів гривень. Також урізаний Фонд регіонального розвитку - на 5 мільярдів гривень, а дотації місцевим бюджетам скорочені на 2 мільярди гривень.

Але далеко не всі витрати будуть скорочені. Деякі з них навіть збільшать. Так, Офіс генерального прокурора очікує "надбавка" в розмірі 2 мільярдів гривень (з 9,5 мільярда гривень до 11,5 мільярда гривень), МЗС - на 600 мільйонів гривень (з 4,8 мільярда гривень до 5,4 мільярда гривень), Верховну Раду - на 247 мільйонів гривень (з 2,282 до 2,529 мільярда гривень), Кабінет міністрів - на 80 мільйонів гривень (з 2,42 мільярда гривень до 2,5 мільярда гривень), Офіс президента - "всього" на 15 мільйонів гривень (з 2,8 мільярда гривень до 2,815 мільярда гривень).

Враховуючи, що на етапі підготовки до другого читання можливі поправки з боку народних депутатів, ми напевно побачимо ще багато цікавого.

МВФ в кінці тунелю

Як було сказано вище, прийняття збалансованого держбюджету є однією з вимог МВФ щодо виділення країні чергового траншу. Якщо парламент прийме бюджет в грудні, з'явиться боязка надія на те, що фонд розморозить програму фінансування і надасть нам транш.

"Начебто тепер є світло в кінці тунелю, і не виключено, що найближчим часом у нас вже буде місія", - говорить Сергій Фурса.

Пояснимо, як правило, приїзд місії МВФ передує рішенню фонду про виділення кредиту або траншу в рамках кредиту.

Однак це зовсім не означає, що Україна отримає гроші найближчим часом.

"Гроші нам ніхто не дасть. Але нам зараз потрібна місія, тому що, як тільки стане відомо, що вона приїжджає, Мінфін швиденько зробить випуск євробондів десь на 2 мільярди доларів, перекриваючи діру (в бюджеті) на пару тижнів", - сказав Фурса.

Крім того, за його словами, після прийняття бюджету на 2021 рік Україна отримає кредит від Європейського Союзу на 600 мільйонів євро, плюс ще 300 мільйонів доларів виділить Світовий банк.

"Таким чином, вони (уряд) отримають близько 3 мільярдів доларів - цього досить для того, щоб не було колапсу", - резюмував фахівець.

Читайте також

Не тільки зброя: на що підуть гроші із США

Фінансова допомога США Україні на 7,85 мільярда доларів оформлена у вигляді кредиту, який, швидше за все, повертати не доведеться

Україна винна світу понад 100 мільярдів - як українцям не влізти у ще більші борги

Скорочення бюджетних видатків зменшить залежність України від західної допомоги та держборг країни

Якщо завтра "план Б": скільки протримається Україна без закордонної фіндопомоги

Без допомоги союзників Україна протримається кілька місяців, після чого доведеться скорочувати витрати, піднімати податки та друкувати гроші