Китай є найбільшим у світі експортером, який зайняв 13,7% від світового експорту у 2019 році. Країна утримує друге місце по імпорту товарів – 11,2% від загальної суми імпорту у 2019 році. Після пандемії, економіка Китаю швидко відновлюється та зростає, на відміну від економік розвинутих країн. А до 2028 року, за оцінками аналітиків Центру економічних і ділових досліджень з Британії, Китай стане провідною економікою світу. Як Україні наростити експорт з КНР, у колонці експерта з економічних питань Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Юлії Проценко, спеціально для "Апострофа".
З 2019 року Китай є найбільшим стратегічним партнером України. Частка зовнішньоторговельного обороту з Китаєм за перше півріччя 2020 року становить 5,2% згідно даних Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства в Україні.
Найбільша частка в експорту до Китаю належить продуктам аграрного виробництва. У жовтні 2020 року частка експорту продукції рослинництва, тваринництва та готової харчової продукції становила майже 45% від загальної суми експорту в Китай. Недорогоцінні метали та вироби з них становили 18,08%, а мінеральні продукти – 31,36%.
В той же час, експорт машин та електротехнічного обладнання, літаків, засобів наземного транспорту та оптичних приладів складає лише 3,3% від загального обсягу експортованих товарів. А ці товари є досить затребуваними в Китаї та й у світі в цілому.
Проте, налагодження експорту вимагає значних зусиль та фінансових ресурсів, особливо, для малого та середнього бізнесу. Щоб налагодити експорт в іншу країну, потрібно вивчити потенційний ринок та вподобання споживачів. Склад або смакові якості продукції на іноземних ринках можуть відрізнятися від смаків та стандартів вітчизняних споживачів. Також не завжди якість вітчизняної продукції відповідає нормам та стандартам, встановленим в інших країнах. Деякі підприємства відкривають додаткові цехи для створення товару за вимогами іноземного споживача. Тому, недостатній рівень фінансового забезпечення, технологій для виробництва та навичок персоналу, а також відсутність партнерів у країні-імпортері є бар’єром для виходу на нові ринки.
Ще однією перешкодою для експорту є тривала підготовка компанії та продукту до отримання ліцензій та сертифікатів для експорту продукції від країни-імпортера, а також висока вартість процесу отримання дозволів на експорт продукції.
В експортерів виникають труднощі і з процесами всередині країни – несприятлива економічна ситуація, обтяжливі внутрішні експортні процедури, дорогі кредити та високі митні ставки. Найменш проблемними процедурами підприємці називають отримання проходження екологічного контролю та отримання відповідного сертифіката, проте складніше отримати відшкодування ПДВ.
Китайська економіка швидко інтегрується у світову економіку, відповідно, запити китайських споживачів схожі до запитів у європейських країнах. Тому, окрім харчової продукції значним попитом користуються традиційна та відновлювальна енергетика, виробництво оптичних та електронних приладів, комп’ютерної техніки та програмного забезпечення, повітряного транспорту та його складових. Окрім цього, потенційними галузями для експорту з України можуть стати креативні індустрії та туризм.