RU  UA

Субота, 20 квітня
  • НБУ:USD 39.50
  • НБУ:EUR 42.10
НБУ:USD  39.50
Енергетика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Українці переплачують за бензин: що відбувається на АЗС і до чого тут Росія

Що буде з цінами на бензин, дизпаливо та автогаз до кінця року

Що буде з цінами на бензин, дизпаливо та автогаз до кінця року Фото: unian

У вересні в Україні спостерігався дефіцит нафтопродуктів, викликаний введенням мита на трубопровідні поставки дизельного палива і скрапленого газу з Росії, що спровокувало зростання цін на АЗС. Однак в жовтні ринок прийшов у рівноважний стан, і ціни пішли вниз. "Апостроф" з'ясовував, чи можливі перебої з пальним, і що буде з цінами в найближчі місяці.

Митниця не дає добро

Ситуація на ринку нафтопродуктів в Україні у вересні виявилася досить напруженою, як і попереджали експерти. Минулого місяця спостерігався певний дефіцит дизельного пального і скрапленого газу у зв'язку з тим, що з 1 серпня українська влада ввела спецмита на трубопровідні поставки цих видів пального з Росії.

Втім, трейдери досить швидко переорієнтувалися на постачання пального морем і залізницею, але при цьому виникли проблеми з митницею і рухомим складом.

"Залізна дорога і митниця виявилися неготовими до нової конфігурації функціювання ринку після відмови від трубопровідних поставок", - розповів "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Якщо до цього трубопровідні поставки здебільшого приходили на адресу одного одержувача, а тому швидко розмитнювалися, то залізницею пальне везуть десятки компаній. Крім того, очевидно, що збільшилася потреба в цистернах і локомотивах, яких виявилося недостатньо.

Одна з головних проблем - відсутність локомотивів і вагонів-цистерн, "тобто - "Укрзалізниця", зазначив у розмові з виданням директор спецпроектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев: "І ця проблема досі не вирішена".

Варто також зазначити, що у вересні нафтова інфраструктура Саудівської Аравії піддалася атакам, через що підскочили (нехай і ненадовго) світові котирування на нафту, що позначилося і на цінах нафтопродуктів.

Гуртом та вроздріб

Через перебої з поставками пального ціни підскочили, однак уже в жовтні спостерігається їх плавне зниження. За словами Сергія Куюна, якщо зростання цін на дизельне паливо у вересні був близько 3,7 гривні/літр на дрібнооптовому ринку, то після піку падіння вже склало близько 2,2 гривні/літр. Він не виключив, що протягом тижня ринок повністю повернеться в рівноважний стан.

Однак це те, що стосується опту, який, за словами аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренко, є "лакмусом цінових змін на зовнішніх ринках". Крім того, як зазначив експерт в розмові з "Апострофом", "оптові ціни швидко реагують на зміни в акцизах, податки, курс долара".

Інша річ роздріб. "Тут ціна має гнучкість і може пізніше реагувати на ситуацію, при цьому на підвищення (оптових цін) вона реагує швидше, ніж на зниження", - сказав Сіренко. За його словами, "на роздрібному ринку вже кілька місяців зберігається пружина для падіння цін": "Так ми і живемо з підвищеною доданою вартістю в роздрібному сегменті". Фахівець зазначив, що в нинішній ситуації ціни на АЗС цілком могли б бути знижені приблизно на 3 гривні/літр. "Роздріб перестав бути лакмусовим папірцем змін на ринку" - якщо приблизно з кінця липня по жовтень у дрібному опті (тобто з поставкою на АЗС) ціни на дизель становили 20-21 гривня/літр, то "на заправках ми бачимо ціну 30 гривень, тоді як раніше вона була б 25-26 гривень". Чому так відбувається? Олександр Сіренко переконаний, що на цей сегмент "перестали звертати увагу - немає контролю".

Що стосується зрідженого газу, то у жовтні відбулася стабілізація ринку. "Були зроблені запаси, а зберігати (зріджений газ) на відміну від інших видів пального важко - потрібні спеціальні резервуари. І, якщо у компанії таких резервуарів недостатньо, а контракт на наступну партію вже підписаний, то потрібно швидше реалізовувати", - розповів Геннадій Рябцев.

По зрідженому газу в жовтні відбулася стабілізація ринку Фото: Getty Images

Аналітик консалтингової компанії "А-95" Артем Куюн згоден, що зараз дефіциту автогазу немає, а заявлені раніше проблеми були, м'яко кажучи, перебільшені (за даними групи "А-95", станом на 16 жовтня середня ціна автогазу на АЗС була 11,81 гривні/літр).

"Зараз автогаз просто нікуди дівати. Дефіцит був ситуативний, і зараз його немає. Споживання буде падати (пік споживання припадає на літні місяці, - "Апостроф"), тому його може бути ще більше", - сказав експерт "Апострофу".

Сьогодні як і раніше велика частина імпорту - близько 60% - в Україну надходить з Росії.

"Були перебої в вересні, але вже все нормалізувалося. Також залишаються стабільними поставки з Білорусі. Плюс підключаються і альтернативні шляхи з моря. Зараз йде переукладання контрактів на наступний рік, і якоїсь інформації про можливе скорочення ми не бачимо", - зазначив Артем Куюн.

Дизельного палива в країні зараз також достатньо (з бензином проблем в принципі не було, так як Україна практично не імпортує його з РФ, - "Апостроф").

"У вересні здавалося, що в жовтні може виникнути проблема, але ринок "намацав" нові шляхи постачання, і потихеньку всі вчаться працювати за новими правилами", - зазначив Сергій Куюн.

Для довідки: станом на 16 жовтня середня роздрібна ціна бензину А-95 в Україні становила 28,74 гривні/літр, дизельного палива - 28,2 гривні/літр, автогазу - 11,81 гривні/літр (дані консалтингової групи "А- 95").

"Білоруський" фактор

Але розслаблятися поки рано. Це пов'язано з тим, що Мозирський НПЗ (в Білорусі) в кінці вересня пішов на ремонт.

"Це наш основний постачальник і, звичайно, з цим пов'язані основні побоювання", - каже Сергій Куюн.

У серпні та вересні з Білорусі в Україну було поставлено по 310 тисяч тонн дизельного палива.

"Це величезний обсяг, тоді як в жовтні, за прогнозами, буде поставлено 180 тисяч тонн, і питання в тому, хто закриє цю недостачу", - пояснив фахівець.

Але ростуть і морські поставки, а також поставки з Росії.

Зростають і морські поставки, а також поставки з Росії Фото: Getty Images

Що стосується більш віддаленої перспективи - умовно, до кінця 2019 року - то проблем виникнути не повинно. У листопаді очікується завершення ремонту на НПЗ у Мозирі, а пік споживання пального вже пройдено.

Однак якщо в країні знову виникне дефіцит нафтопродуктів, ціни на них підуть вгору.

"Якщо буде дефіцит, то, зрозуміло, буде дорожчати вся корзина (включаючи і бензин - "Апостроф")", - каже Геннадій Рябцев. Більш того, навіть не сам дефіцит, а лише ризик дефіциту "досить швидко відіб'ється в ціні пального".

В очікуванні...

Але наявність або відсутність ресурсу - лише один з факторів, що впливають на ціноутворення. Два інших фактори - світові котирування на нафту і курс гривні до долара, які прогнозувати значно складніше. Ціни на нафту багато в чому залежать від стану світової економіки - в разі спаду вони знизяться, а при зростанні - збільшаться, а також від геополітики - наприклад, від відносин між США і Китаєм, Іраном.

Що стосується гривні, то у вересні вона зміцнювалася по відношенню до долара, однак у жовтні почалася м'яка девальвація.

"Основні речі - це ціна на кордоні і валютний курс. Кожен відсоток зростання ціни на кордоні - це плюс 10 копійок через два тижні у роздрібній ціні. Кожні 10 копійок курсу - це 7-8 копійок за два тижні. Якщо ці фактори будуть розвиватися паралельно, їх потрібно підсумувати, якщо у протихід - віднімати", - зазначив Геннадій Рябцев.

Але і це ще не все. За словами Сергія Куюна, закриття трубопровідного маршруту в зв'язку з введенням мит на дизельне паливо і скраплений газ з РФ не минуло безслідно.

"Треба чітко розуміти, що і морські поставки, і білоруські поставки - дорожчі, ніж російський продукт, який поставлявся по трубі. Ціни однозначно виростуть, це вже всім зрозуміло, але наскільки - подивимося", - резюмував він.

Читайте також

Росія йде на крайній ризик на Запорізькій АЕС - Ольга Кошарна

Дії Росії на Запорізькій АЕС не відповідають міжнародним нормам та створюють значні ризики для ядерної безпеки

Росія намагається повністю знищити об’єкти енергетики в Україні, - радник прем'єр-міністра

Для відновлення енергосистеми Україна має відремонтувати пошкоджені потужності та створити розподілену генерацію

Приплив енергії з Литви: чим ще країни-партнери можуть допомогти Україні

Хто допоможе Україні побороти наслідки ракетних ударів по енергетичній інфраструктурі