RU  UA

Субота, 27 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Енергетика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Бензину немає: чи зможе Лукашенко нашкодити Україні

Частка білоруських нафтопродуктів на вітчизняному ринку перевищує третину

Частка білоруських нафтопродуктів на вітчизняному ринку перевищує третину Олександр Лукашенко Фото: Getty images

Через погіршення відносин між Україною і Білоруссю може постраждати економічне співробітництво двох країн. Важливою складовою цієї співпраці є торгівля нафтопродуктами, які виробляються на двох білоруських нафтопереробних заводах і поставляються в Україну. "Апостроф" з'ясовував, чи може Олександр Лукашенко зупинити поставки бензину в нашу країну, і, якщо, так, то як це відіб'ється на цінах на вітчизняних автозаправках.

Відносини між Україною та Білоруссю зараз проходять випробування на міцність. До цього часу вони були доволі добросусідськими. Нагадаємо, незважаючи на тісні зв'язки з Кремлем, режим Олександра Лукашенка не поспішає визнавати Крим російським, в Мінську, як відомо, були підписані однойменні угоди щодо врегулювання конфлікту на Донбасі, там же проходять зустрічі Тристоронньої контактної групи, а економічне співробітництво двох країн, в принципі, не було затьмарене якимись проблемами.

І ось тепер ситуація змінюється. Причиною тому - масові протести в Білорусі, а, точніше, реакція на них України. Як відомо, наша країна не визнала вибори президента Білорусі , що відбулися 9 серпня, по суті, виступивши проти Олександра Лукашенка. Змінив свою риторику на адресу Києва і сам "бацька", який, попри протести в своїй країні, 23 вересня таємно приступив до виконання обов'язків голови держави.

Подальша конфронтація може спричинити різні наслідки. Наприклад, зважаючи на "ручний" характер управління всіма процесами в Білорусі з боку Олександра Лукашенка, від нього можна очікувати будь-чого. В тому числі, перекриття каналу надходження в нашу країну нафтопродуктів. А ці поставки, зауважимо, досить значні - нафтопродукти з Білорусі складають приблизно третину українського ринку: бензин до 40%, скраплений автомобільний газ - близько 15%.

На зло кондуктору

Втім, опитані "Апострофом" експерти скептично оцінюють таку можливість, оскільки для Мінська ця співпраця важлива не менше, а, можливо, навіть більше, ніж для Києва.

"Олександр Григорович (Лукашенко) не зупинить (поставки) - це йому не вигідно. Це виключено", - категорично заявив виданню керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

За словами аналітика "НафтоРинку" Олександра Сіренка, внаслідок припинення поставок нафтопродуктів та автогазу постраждає, передусім, білоруська сторона. "Тому, що для них український ринок - преміальний, тобто, продаючи в Україні, вони отримують додаткову маржу. У двох білоруських нафтопереробних заводів (Мозирський та "Нафтан") два основних напрямки - Україна і європейський ринок через країни Балтії. Біля 70% відвантажень Мозирського НПЗ припадають на Україну. Втратити такий ринок було б нерозумно", - розповів він в коментарі "Апострофу".

Мозирський нафтопереробний завод, БілорусьФото: Getty images

З колегами згоден аналітик консалтингової компанії "А-95" Артем Куюн. "Припинення поставок в односторонньому порядку - це, як постріл собі в ногу. Білорусі невигідно припиняти партнерство з Україною, оскільки ми входимо в ТОП-3 трейдерів білоруських нафтопродуктів. А наступний за Україною покупець платить на 30-50 доларів (за одну метричну тонну) менше", - сказав експерт виданню.

Вид на море

Але що якщо "бацька" все-таки "прикрутить краник", то чи зможе наша країна переорієнтуватися на альтернативні поставки? І, якщо зможе, то як швидко? "Теоретично, через місяць", - вважає Геннадій Рябцев. А скільки часу піде на це в реальності, сказати важко: "Ніхто з трейдерів в цьому не зацікавлений - чим довше вони будуть ці "об'єктивні причини" долати, тим більше вони отримають профіту".

Тобто, чим довше проходитимуть пошуки альтернативних джерел поставок, тим вищий ризик утворення дефіциту ресурсу. Втім, поки що на ринку спостерігається надлишок нафтопродуктів. "Бензину в Україні - величезні запаси, і на місяць точно вистачить", - заявив Артем Куюн. "Ми залиті. У нас великий профіцит на місяць-півтора вперед", - погоджується Олександр Сіренко.

У той же час, сьогодні практично всі українські компанії, які займаються нафтопродуктами, працюють на білоруському напрямку, а тому, якщо Мінськ закриє кран, доведеться шукати альтернативні маршрути.

Головний з них - це море. За словами Олександра Сіренка, за останні два роки вже сформувався ринок морських поставок зі своєю специфікою відносин. На сьогодні з Італії, Греції, Ізраїлю в Україну поставляються бензин, дизель та гас, а з Єгипту, Алжиру, періодично з Казахстану, а іноді з Румунії і Болгарії та навіть з США - скраплений газ.

Від нуля до нескінченності

Але яким чином переорієнтація поставок позначиться на вартості пального? Як вже було відмічено, зараз на українському ринку нафтопродуктів утворився профіцит, тому, навіть якщо поставки з Білорусі раптово припиняться, різкого стрибка цін не відбулося б. Але, навіть якщо на якомусь етапі постачальники вирішать заробити на Україні то, швидше за все, це відіб'ється на гурті, а не на роздробі, прогнозують експерти.

Ціни на пальне в Київській областіФото: upg.ua

За словами Олександра Сіренка, роздрібні ціни реагують на різні фактори, які не обов'язково пов'язані з гуртовими цінами: "Їм (трейдерам) будь-який провід збільшити ціну - благодать. Якщо буде десять повідомлень про девальвацію гривні, у них буде привід підвищити ціни" (останнім часом курс долара до гривні зростає). Але, можливо, навіть в цьому випадку ціни на АЗС піднімати не будуть. Чому? Тому що оператори ринку ведуть боротьбу за клієнта, який під час карантину став в середньому біднішим.

Але якщо дефіцит палива, все-таки виникне, то словами Геннадія Рябцева, все буде залежати від його величини: "Ціни можуть взагалі не змінитися. Але і верхньої планки немає".

Читайте також

Росія йде на крайній ризик на Запорізькій АЕС - Ольга Кошарна

Дії Росії на Запорізькій АЕС не відповідають міжнародним нормам та створюють значні ризики для ядерної безпеки

Росія намагається повністю знищити об’єкти енергетики в Україні, - радник прем'єр-міністра

Для відновлення енергосистеми Україна має відремонтувати пошкоджені потужності та створити розподілену генерацію

Приплив енергії з Литви: чим ще країни-партнери можуть допомогти Україні

Хто допоможе Україні побороти наслідки ракетних ударів по енергетичній інфраструктурі