Уряд України відніс бензин і дизельне паливо до соціально значущих товарів, а незабаром ввів на них державне регулювання цін. Таке рішення викликало невдоволення мереж АЗС, перш за все тих, що працюють на ринку палива преміум-класу. Втім можна однозначно констатувати: роздрібні ціни після прийняття рішення про регулювання націнок на паливо помітно впали. "Апостроф" розбирався, що буде далі.
Кабінет міністрів запровадив державне регулювання цін на нафтопродукти. На своєму засіданні 14 травня уряд на період дії ковідного карантину встановив граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива не вище 7 гривень/літр і бензину - не вище 5 гривень/літр.
Відповідні зміни внесені до урядової постанови №1236 від 9 грудня 2020 року про введення в Україні карантинних обмежувальних заходів з метою запобігання поширенню COVID-19.
В кінці квітня Кабмін визнав бензин марок А-92 і А-95, а також дизпаливо соціально значущими товарами та ввів декларування зростання цін на них, якщо воно становить 1% і більше.
Середню вартість бензину і дизпалива буде розраховувати НАК "Нафтогаз України". За цими розрахунками, середня травнева ціна бензину повинна скласти 30,22 гривні/літр, дизпалива - 27,89 гривні/літр.
Відзначимо, що за даними моніторингу, станом на 14 травня, середня роздрібна по Україні ціна бензину А-95 становила 29,48 гривні/літр, дизеля - 28,36 гривні/літр, але вже 17 травня літр бензину А-95 в середньому коштував 29 гривень, а дизпалива - 27,39 гривні.
Такі заходи уряду можна пояснити тим, що російська держкомпанія "Роснєфть", на яку припадало близько чверті всього ринку дизпалива України, з квітня припинила поставки цього ресурсу в нашу країну. Офіційно про це не заявлялося, але, швидше за все, бойкот "Роснєфти" викликаний санкціями щодо кума Путіна Віктора Медведчука - з останнім пов'язують швейцарського трейдера Proton Energy Group SA, який відмовився поставляти дизель і автогаз в Україну після того, як у його патрона з'явилися проблеми в Україні. Зауважимо, що зупинка поставок сталася до того, як Медведчуку була вручена підозра в скоєнні державної зради, а його самого в рамках розслідування цієї справи помістили під домашній арешт.
Враховуючи обсяги імпорту "Роснефти", що випали, і розпал посівної кампанії, під час якої використовується, в першу чергу, дизельне паливо, з'явилася реальна загроза виникнення дефіциту пального, як мінімум, ситуативного.
Проте, реальної кризи на ринку нафтопродуктів не сталося і поки не прогнозується.
Всіх під одну гребінку
Проти держрегулювання цін на нафтопродукти висловилася Нафтогазова асоціація України (НАУ).
"Механізми застосування граничних торговельних надбавок на нафтопродукти фактично ставлять всіх операторів ринку в єдиний ціновий коридор. За таких умов оператори змушені будуть застосовувати максимальну націнку і підтримувати однаковий рівень цін, що істотно обмежить рівень конкуренції на ринку", - говориться в листі асоціації на адресу прем'єр-міністра Дениса Шмигаля.
Також не підтримала ініціативу Кабміну Європейська Бізнес Асоціація (EBA), яка нагадала, що вона суперечить угоді про асоціацію між Україною та ЄС.
Найдивовижніше, що проти введення держрегулювання на нафтопродукти раніше виступали і в самому уряді. Так, в кінці квітня заступник міністра енергетики Максим Немчінов заявив, що такий крок призведе до негативних наслідків для ринку. Серед таких наслідків він, зокрема, назвав обмеження конкуренції, збільшення тіньового сегмента, підвищення цін нафтотрейдерами в якості страховки від можливих значних цінових коливань.
Але, як бачимо, взяла гору альтернативна точка зору.
Немає єдиної думки з цього питання і у експертів.
За словами директора консалтингової групи "А 95" Сергія Куюна, на вітчизняному ринку автомобільного палива існує досить великий розкид цін, при цьому більшість АЗС - близько 86% - утримують ціни, що вписуються у встановлені урядом рамки.
"Тому, по суті, обмеження ціни торкнеться тільки 14% АЗС, які торгують за вищими цінами. Це точки, які належать великим загальнонаціональним мережам (WOG, SOCAR, OKKO, Shell). Вони, як правило, отримують паливо від великих вітчизняних підприємств, або закуповують у закордонних виробників", - сказав він в коментарі "Апострофу".
При цьому, за його словами, ці мережі також продають частину свого палива за різного роду програмами лояльності, надаючи клієнтам знижки в розмірі 2-4 гривень на літрі: "І тільки 10-15% бензину продається за цінами, вказаними на стелах. Однак це відносно невелика кількість товару формує помітну частину прибутку компаній. Тому, знизивши заявлені ціни до рівня, дозволеного урядом, великі мережі втратять частину доходів. При цьому втрати на утримання мережі не змінюються".
У цій ситуації, вважає Куюн, оператори ринку можуть діяти різними способами. "Можуть погодитися зі скороченням своїх доходів і чекати закінчення карантину, коли обмеження втратять силу. Можуть піти на згортання програм лояльності, надаючи постійним клієнтам менше знижок. І, нарешті, не виключено, що вони спробують захистити свої доходи, вдавшись до схем ухилення від податків", - розповів він.
АЗС завдають удару у відповідь
До речі, багато з перерахованого вище стало відбуватися на українських АЗС відразу після оприлюднення інформації про держрегулювання цін на пальне.
Так, мережа заправок WOG повідомила, що тимчасово припиняє продаж преміального палива 95 Mustang і ДТ + Mustang.
У свою чергу, ОККО призупинила продаж палива PULLS 95 і PULLS Diesel.
Мережа заправок KLO вирішила не продавати паливо преміального класу VENTUS 95 і VENTUS Diesel, а також зменшила максимальну знижку за акцією "Усім сім" до 5 гривень/літр. Також була скасована додаткова знижка при оплаті KLO PAY.
Компанія SOCAR припинила реалізацію преміального палива - NANO 95, Diesel Nano Extro, а також нарахування додаткових знижок для своїх клієнтів "до отримання додаткових роз'яснень регулятора".
Втім, роз'яснення з'явилися, причому вельми оперативно.
Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства на своїй сторінці в Facebook повідомило, що під держрегулювання не підпадає "брендове преміальне" паливо з поліпшеними показниками, яке пропонується на АЗС для автомобілів преміум сегменту "за вищою ціною ніж соціально значуще пальне".
Вже в понеділок, 17 травня, одне за одним почали з'являтися повідомлення про те, що великі мережі відновили продаж палива преміум-класу.
Іноді потрібно втрутитися
Таким чином, питання з преміальним паливом є вичерпаним.
Ну, а що з іншим пальним?
Експерт нафтового ринку Олександр Сіренко вважає, що з ним теж не повинно виникнути проблем.
"В Україні 7,5 тисячі заправок, і це, в принципі, в три рази більше, що необхідно для наших автомобілістів. Це - якщо не рахувати "бочечників". Тому, якщо хтось вирішить, що їх зарегулювали, у них перехоплять (клієнтів) інші - причому саме ті, хто вкладав у свій бізнес і розвивав його", - розповів експерт виданню.
Він пояснив, що за прикладом США і Європи, деякі АЗС в Україні є так званими convenience store - "зручними магазинами", де, крім пального, можна купити багато інших товарів. Відповідно, вони продовжать заробляти на продажу цих товарів, навіть, якщо дохід від реалізації бензину і дизеля у них трохи впаде.
За словами експерта, незважаючи на велику, можна сказати, надмірну кількість АЗС в країні, правила на ринку визначають кілька гравців: "Яку вони націнку тримають, так і весь ринок прямує за ними. Вони ризикують опинитися в списках Антимонопольного комітету, але вони ж дозволяють заробляти всім іншим, в тому числі "бочок".
Олександр Сіренко визнає, що регулювання цін - це, в принципі, погано. "Ринок сам себе добре регулює, - зазначив він. - Але іноді потрібно втрутитися, сісти поговорити, порахувати".
За його словами, в минулому також вживалися заходи щодо обмеження націнок на паливо: "Були домовленості трейдерів з урядом, і всіх це влаштовувало".
Однак з часом ці домовленості переставали діяти.
"Рік тому націнка на літрі дизельного палива перевищувала 10 гривень, а в Кабміні так злякалися коронавірусу, що на ринок нафтопродуктів ніхто не дивився", - сказав експерт, додавши, що останнім часом роздрібної націнки менше 15 гривень взагалі не було.
Тому, мабуть, у уряду, нарешті, дійшли руки до вирішення цього питання.
Як було зазначено вище, середні ціни нафтопродуктів на АЗС з моменту оприлюднення рішення уряду помітно знизилися. Дані моніторингу ринку показали, що свої тарифи на непреміальні марки бензину і дизпалива скорегували, в тому числі, мережі, які раніше влаштували "бунт" на своїх заправках.