В Україні вже з 1 липня можуть підвищити акцизи на цигарки, що неминуче призведе до збільшення роздрібних цін на тютюнові вироби. Зростання акцизних податків обумовлено необхідністю гармонізувати вітчизняне податкове законодавство з європейським, але є й інші причини. "Апостроф" з'ясовував, як і наскільки зростатимуть акцизи на тютюн, і чи допоможе це наповнити бюджет країни, що воює.
Через терни до Європи
Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №11090 щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби. Згідно з пояснювальною запискою, підписаною міністром фінансів Сергієм Марченком, цей документ спрямований на узгодження акцизів з європейськими нормами. Зокрема, розмір цього податку більше не буде обчислюватися в національній валюті, а буде номінований в євро. Таким чином, акциз буде автоматично індексуватися при кожній наступній девальвації гривні.
І, звичайно, закон передбачає підвищення акцизів до європейського рівня.
"Оскільки Україна прагне стати членом Євросоюзу, то нам доведеться гармонізувати власне законодавство з європейським, в тому числі і з директивою, що регулює розміри акцизів, - пояснює "Апострофу" експерт CASE Україна Володимир Дубровський. - Адже, якщо після вступу України до ЄС у нас тютюнові вироби залишаться значно дешевшими, ніж в інших країнах, це призведе до того, що туди повезуть сигарети з України, і це обвалить доходи їхніх бюджетів від акцизів. Звичайно, така ситуація нікого не влаштує".
Тим часом, розміри акцизів в Україні продовжують залишатися на досить низькому рівні. Як зазначає голова Мінфіну Сергій Марченко, згідно з європейською директивою, "загальний акцизний податок на сигарети у країнах-членах ЄС має становити не менше 60% від середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет, випущених для споживання, та не має бути меншим, ніж 90 євро за 1000 штук сигарет незалежно від середньозваженої роздрібної ціни продажу. Для порівняння, станом на 01.01.2024, мінімальне податкове зобов’язання на сигарети в Україні становить 2516,54 гривні (приблизно 60 євро) за 1000 штук".
Тому, згідно з європейською директивою, уряд пропонує підняти мінімальне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів (воно складається з двох частин: специфічної ставки, яка встановлюється з розрахунку на 1000 виробів, та адвалорної ставки, яка розраховується як процент від вартості цих виробів) до 90 євро за 1000 штук.
Звичайно, таке підвищення податків викличе і подорожчання сигарет. Проте, згідно з законопроєктом, не планується проводити його одномоментно. Передбачається перехідний період тривалістю 3,5 роки. Тож цільового показника в 90 євро за 1000 сигарет акциз досягне тільки на початку 2028 року.
З початком переходу на нові акцизи Кабінет міністрів пропонує не зволікати і розпочати процес їх підвищення вже з 1 липня нинішнього року. І, скоріше за все, парламент піде уряду назустріч і ухвалить закон до цього терміну.
Тож вже з початку третього кварталу мінімальне податкове зобов’язання за акцизом зросте. Проте не надто сильно - з нинішніх 60 євро до 63,45 євро за 1000 штук. З початку 2025 року акциз зросте до 78 євро. В 2026 році він складатиме 82 євро. В 2027 - 86 євро. І нарешті на початку 2028 року він досягне цільового показника - 90 євро за 1000 штук.
Втім, гармонізація українського законодавства з європейським цілком очевидно не є головною метою даного законопроєкту, адже він є частиною зусиль уряду з пошуку нових джерел доходу для бюджету. За різними оцінками, тільки до кінця нинішнього року уряду для покриття видатків бюджету потрібно зібрати додатково 300-500 мільярдів гривень. Саме на це спрямовані останні ініціативи з підвищення різних податків - ПДВ, військового збору, акцизів на пальне і тютюн.
"Для фінансування воєнних видатків нам однозначно потрібно підвищувати доходи бюджету, - каже у розмові з виданням керівник аналітичного напряму мережі "АНТС" Ілля Несходовський. - І збільшення акцизів є більш правильним підходом, ніж підвищеня податків з доходів населення (ПДФО чи військового збору). Цей захід завжди призводив до збільшення надходжень".
Щоправда, негайного ефекту від даного закону в Кабміні не очікують. В 2025 році податкові надходження від тютюнових виробів мають зрости всього на 612 мільйонів гривень (план на нинішній рік Мінфін взагалі не озвучував), у 2026 році - на 5 мільярдів гривень, у 2027 році - на 9,4 мільярди. І нарешті у 2028 році, коли акцизний податок досягне максимуму, очікується отримання додаткових 13, 9 мільярда гривень.
Підвищення податків - не завжди зростання доходів
Втім, реальність може дещо відрізнятися від очікувань. Адже підвищення податків не завжди призводить до пропорційного збільшення доходів бюджету.
"Економічна теорія говорить, що збільшення податку вище певної межі призводить не до збільшення, а до скорочення доходів бюджету, оскільки надто обтяжений бізнес або закривається, або переходить в "тінь", - говорить Володимир Дубровський. - Тож існує певний оптимальний рівень податку, який дає максимальні надходження. І подальше його підвищення не має сенсу".
На думку фахівця, хоча узгодження українського податкового законодавства з європейським дійсно є необхідним, сильно з ним поспішати немає сенсу, оскільки за три роки Україна не вступить до ЄС. Тож підвищення можна було б розтягнути на довший термін. І завдяки цьому можна було б уникнути цінових шоків для споживачів і бізнесу.
"В Україні вже був випадок, коли акцизи на тютюн були підвищені надто швидко, - нагадує Дубровський. - В результаті частка контрафактної продукції дуже швидко зросла з 6% до 23%, що обернулося значними втратами для бюджету. І існує значний ризик, що подібна ситуація може зараз повторитися".
Щодо впливу підвищення акцизів на економічне зростання, то він не буде надто значним.
"Найбільш шкідливим для розвитку економіки є підвищення податків на працю (ПДФО, військовий збір), - говорить Володимир Дубровський. - Найменше впливають податки на майно (землю, нерухомість). Акцизи займають проміжне положення - вони гальмують економіку, але не надто сильно".
В той же час, нагадує експерт, головне призначення акцизів - не формування податкових надходжень, а створення стимулів для правильної поведінки.
Підвищення цін на тютюнові вироби має спонукати громадян обирати здоровий спосіб життя. В такий спосіб людина позбавляє державу частини податкових надходжень, зате за рахунок вищої продуктивності праці збільшує суму інших податків, а також скорочує видатки бюджету на медицину. Тож в цьому відношенні підвищення акцизів на тютюн може бути корисним і для держави, і для її громадян. Треба тільки, щоб Бюро економічної безпеки зуміло запобігти масовій втечі виробників на "тіньовий" ринок.