Тисячі столичних автомобілістів, які щодня їдуть з правого на лівий берег Дніпра по Дарницькому мосту, змушені маневрувати між великими ямами. І от - у Києві вирішили до кінця цього року не лише "залатати", але й добудувати багатостраждальний міст. За справу взявся "Укравтодор", який підписав меморандум із "Укрзалізницею", на балансі якої й знаходиться та сторона мосту, виїзди з якого недобудовані. Згідно з меморандумом, міст буде включений у програму "Велике будівництво", що дасть можливість вже влітку розпочати роботи. Водночас столична влада, яка вже не перший рік просить передати усю автомобільну частину мосту на баланс міста, скептично ставиться до такого рішення та встановлених термінів виконання робіт. Чи добудують міст до кінця року - з'ясовував "Апостроф".
Велике будівництво у Києві
Міст із красивими залізними арками, по якому поїзди зі столиці їдуть у східному напрямку, вже роками стоїть недобудованим. Між іншим, це найновіший міст у Києві – його будівництво розпочалось у 2004 році, а завершилось у 2011-му. Чи то пак не завершилось, а лишень було поставлене на паузу. Тут і досі немає тротуару, по ньому взагалі не їздить громадський транспорт, а завантаженість автомобілями становить лише 80 відсотків (інші мости завантажені на повну).
Одна частина залізнично-автомобільного мосту (по якій автотранспорт рухається з лівого на правий берег) знаходиться на балансі КП "Київавтошляхміст". Дві інші ділянки мосту (залізнична частина, та автомобільна частина, по якій автотранспорт рухається з правого берега на лівий) перебувають на балансі "Укрзалізниці".
"Вже трохи більше десяти років цей міст стоїть недобудованим, адже на ньому немає з'їздів на лівому березі, немає гарного освітлення тощо. Багато чого треба було доробити. Але, на жаль, воно не було дороблено. Тому саме у рамках програми "Велике будівництво" цього року Дарницький міст у Києві буде добудовано. Якщо Київ не йде у "Велике будівництво", то "Велике будівництво" доходить до Києва", - зазначив під час підписання Меморандуму заступник голови Офісу президента, координатор президентської програми "Велике будівництво" Кирило Тимошенко.
Читайте: Бомба уповільненої дії: чому Зеленський постраждає від "Великого будівництва"
Впродовж будівництва міст залишиться на балансі "Укрзалізниці", а з боку "Укравтодору" отримає повну управлінську та операційну допомогу. Голова "Укравтодору" Олександр Кубраков зазначив, що відомство також буде займатися проектною документацією на всіх етапах будівництва.
За чий кошт ремонт?
У Київміськдержадміністрації скептично ставляться до того, що міст можна побудувати до кінця цього року.
"Озвучені терміни завершення робіт викликають питання. Адже проект 2004 року потребує коригування. Згідно з нормативними документами, коригування проєктно-кошторисної документації триває до шести місяців, державна експертиза проекту — ще два місяці. Проведення тендерних процедур для визначення підрядника будівельних робіт — теж два місяці. Тому завершення робіт до кінця року з дотриманням всіх норм і правил виглядає примарним", - написав у Facebook заступник голови КМДА Олександр Густелєв.
Він додав, що ситуація могла бути іншою, аби свого часу цей міст віддали у власність Києва.
З думкою столичного чиновника погоджуються і експерти. Так, директор Аналітико-дослідницького центру "Інститут міста" Олександр Сергієнко переконаний, що вкластись у встановлені "Укравтодором" терміни неможливо суто фізично.
"Ми маємо щонайменше вісім місяців, які підуть суто на адміністративно-проєктні роботи. В кращому випадку будівництво почнеться пізно восени", - сказав Олександр Сергієнко у коментарі "Апострофу".
"Але основне питання – де взяти гроші? – продовжує експерт. - Державний бюджет має великий дефіцит. Реальних грошей на це будівництво немає, хіба що знову треба буде випускати облігації внутрішнього займу, і їх знову викупить державний банк. Тобто – все це буде за рахунок наших гаманців".
До того ж, з'їзди з мосту повинні органічно вписуватись в інфраструктуру міста. Прибережні шосе на лівому березі потребують реконструкції. Неможливо довести до розуму міст, а навколишні ділянки залишити без ремонту.
Дарницькій міст
"Найбільш оптимістичні прогнози – це початок будівництва у 2022 році, і завершення його на початку 2023-го", - вважає Олександр Сергієнко.
Експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Ярослав Пилипчук теж не вірить у виконання термінів.
"З технічної точки зору – можливо, це й реально, але з огляду на бюрократію та політику – я особливого оптимізму не відчуваю. Думаю, що не встигнуть. Хоча ця історія для країни репутаційна, і треба її завершувати", - сказав Ярослав Пилипчук в коментарі "Апострофу".
Місія здійсненна?
З боку "Укравтодору" заявили, що вкладуться у зазначені терміни, попри заяви скептиків. І поетапний план процесу, розроблений спільно з Укрзалізницею, є.
"Ми маємо чітке розуміння того, як саме організовувати будівельні процеси. Особливо, коли це стосується розмороження проектів. Тому, відповідно до нашого внутрішнього графіка, роботи на Дарницькому мосту можуть розпочатися вже влітку — тоді завершити всі роботи вдасться до кінця 2021 року. Наразі ми не бачимо жодних передумов для затримок", - коментує "Апострофу" керівник Департаменту розвитку доріг "Укравтодору" Андрій Івко.
Він додав, що роль "Укравтодору" тут насамперед консультаційна.
"Ми ділимося досвідом, допомагаємо налагодити процеси. Тобто міст залишається на балансі "Укрзалізниці", а ми зі свого боку надаємо повну управлінську й операційну допомогу", – додав Андрій Івко.
Також керівник Департаменту розвитку доріг звернув увагу на позитивний досвід "Укравтодору" у завершенні інших довгобудів. Так, минулого року були завершені і здані в експлуатацію низка довгобудів, які простоювали роками, а подекуди десятиріччями. Більшість з них — це саме мости.
"За один рік ми розморозили та завершили "Буштинський міст" на Закарпатті, міст у Маршинцях, а також мости у Розтоках на Буковині. На найвідомішому довгобуді України, Запорізькому мості, вже відкрито рух першим проїздом балкового мосту", - зазначив Андрій Івко.
В "Укравтодорі" також зазначили, що коригування проекту щодо Дарницького мосту вже розпочалося, і цим займається організація "Дніпрогіпротранс". Після цього процесу "Укрзалізниця" оголосить тендер на визначення підрядника, а наступний етап - будівництво.
На думку експерта із транспортного моделювання Дмитра Беспалова, будівництво може завершитися до кінця року, якщо буде політична воля і домовленість із відповідними органами.
"Я такі приклади бачив на об`єктах великого будівництва. Та сама експертиза – вона може бути кілька місяців, а може бути кілька днів. Якщо "Укравтодор" зробив таку заяву, то вони скоріше за все це продумували. Навряд чи це голослівна заява. Якщо є інтерес до об’єкту, то й терміни його реалізації суттєво скорочуються. А для "Укравтодору" це, схоже, принципове питання", - сказав Дмитро Беспалов "Апострофу".
З'їзд з Дарницького мосту
Ціна питання
Скільки ж коштує таке задоволення, як завершення будівництва Дарницького мосту? Із цим запитанням ми звернулися до "Укрзалізниці", але чіткої відповіді не дочекалися.
"Для визначення вартості робіт з добудови залізнично-автомобільного мостового переходу через річку Дніпро проводяться коригування щодо кошторисної частини проекту. Після актуалізації цін до АТ "Укрзалізниця" буде подано пропозицію щодо включення до плану капітальних інвестицій коштів на добудову мосту. Визначення виконавця робіт буде здійснено у відповідності до чинного законодавства", - зазначили в "Укрзалізниці" у відповідь на офіційний запит "Апострофу".
Трохи історії
Ініціатором інфраструктурного проекту був міністр транспорту за часів Кучми Георгій Кирпа, ім’ям якого неофіційно називають міст. У 2011 році по мосту відкрили рух залізничного транспорту, а також з’їзди й заїзди автомобільної частини на правому березі.
"Цей проект будувався абсолютно авральним способом. Проект був неякісний, як і його виконання, державну експертизу цей міст не пройшов. Експерт, який проводив дослідження, особисто мені розповів, що там купа технічних недоробок. Словом, мосту не пощастило з виконавцем", - говорить "Апострофу" Олександр Сергієнко.
Заїзди на Дніпровську набережну включили в проект, але у підсумку їх так і не зробили. "Південно-західна залізниця" заборгувала турецькому підряднику, через що той навіть подавав до суду.
Відтоді між КМДА та УЗ тривають "переговори" стосовно того, кому буде належати автомобільна частина мосту з правого на лівий берег Дніпра. У КМДА зазначають, що Дарницький міст простоював, як і купа інших об’єктів, виключно через те, що держава не бажала передати їх на баланс міської влади.
Олександр Густєлєв нагадує, що з 2016 року столиця неодноразово зверталась, щоби об'єкт був переданий на баланс міста, що могло би дати можливість його добудувати і "залатати" дірки на тій частині мосту, яка перебуває на балансі "Укрзалізниці".
Також у КМДА говорять, що через те, що весь міст (за виключенням залізничного мосту) не перебуває на балансі комунальних служб, місто не може вирішити питання з прибиранням та освітленням.
Крім того, відсутні з’їзди на Дніпровську набережну. Для повного введення об’єкта в експлуатацію потрібно побудувати автомобільну розв’язку на Дніпровській набережній і провести деякі роботи на перетині Дарницького та Харківського шосе.
Варто зазначити, що якщо Дарницький міст запрацює на повну потужність, це дозволить розвантажити сусідні шляхопроводи, зокрема міст Патона, на якому рух автотранспорту частково обмежено.