RU  UA

Четвер, 2 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Інфраструктура

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

З квартири на поїзд: кому і навіщо знадобився житловий будинок над метро у Києві

ЖК Obolon Smart Plaza буквально втілює мрію киян

ЖК Obolon Smart Plaza буквально втілює мрію киян Фото: Апостроф

Чергова забудова в Києві надто буквально втілює мрію киян - жити біля метро. Будівництво ЖК Obolon Smart Plaza розташувалось впритул до однойменної станції. Чи законним є будівництво цього будинка та з якими потенційними проблемами зіткнуться його мешканці - з'ясовував "Апостроф".

Будівля, що зводиться на Оболонській площі на місці обіцяного скверу, загрозливо нависає над метро, а отже й над людьми, які щодня спускаються в "підземку".

"Я ще жодного разу не бачила, щоб будівництво було так близько до метро, - говорить дівчина, яка проходить повз забудову. – Я в цьому не розбираюсь, але мені здається, що це небезпечно. Страшно".

Дістатися до входу південного вестибюлю з боку Оболонської площі можна вузеньким проходом. Ба більше – цей прохід аж ніяк не долається візочниками. Тож маломобільне населення змушене долати зайві сотні метрів, аби дістатися до підземного транспорту столиці.

"Звісно, незручно, - ділиться з "Апострофом" перехожий. – Зараз хоча би людей не так багато, бо локдаун. Зазвичай у години пік тут натовп і навіть затори. Я волів би йти на інший вихід, але іноді поспішаєш… І доводиться терпіти".

"Виглядає клаустрофобічно, - коментує чоловік. – Я би не став тут житло купувати".

Бізнес-клас для закоханих на Оболоні

"Комплекс розташований всього в кількох кроках до метро", - пишуть про забудову на сайті ЛУН. Квартири у комплексі виключно бізнес-класу, і головною його особливістю є сучасні квартири - від однокімнатних до дворівневих пентхаусів із відкритим плануванням. Словом, навряд чи мешканці цього будинку, будівництво якого обіцяють завершити до кінця 2022 року, користуватимуться метро. Навіть попри те, що вихід із метро планують вивести просто в будинок, як сказав один із співрозмовників "Апострофу", знайомий з ситуацією.

Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1
Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1
Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1
Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1
Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1
Київ метро Оболонь ТЦ торговий центр Апостроф
1 / 1

Натомість мешканці цього будинку паркуватимуть біля нього свої авто. Адже власний підземний паркінг розрахований лише на 45 авто та 4 мотоцикли. Також є гостьовий наземний паркінг на 41 авто. І це при тому, що "з 5-го по 15-й поверхи – 71 квартира-студіо". Тож можна передбачити, що паркувальних місць на всіх бажаючих не вистачить. А отже людям, які поспішають до метро, доведеться обходити купу автівок навколо новобудови.

Будівництвом комплексу займається ТОВ "Соллур", що належить інвестиційній компанії Dragon Capital, власником якої є Томаш Фіала.

Історія забудови

Іще в 2003 році рішенням Київради земельна ділянка площею 0,2595 га на перетині вулиці Маршала Малиновського та Оболонського проспекту була передана в оренду ТОВ "Соллур" терміном на 25 років. Згідно з цільовим призначенням оренди, тут мав би з’явитися діловий центр. Договір оренди між компанією та міською владою був підписаний ще через три роки.

Але у 2016 році з’явилась інформація про будівництво на цьому місці житлового комплексу. Згідно з рішенням №272/272, Київрада змінила призначення вказаної ділянки для ТОВ "Соллур". Відповідно замість офісного центру – житловий будинок.

"Цього ЖК не мало бути від самого початку, - говорить "Апострофу" експерт із земельних відносин Георгій Могильний. - Офісний центр був розрахований на всі відповідні норми й параметри, але проект змінили й додали житлові приміщення. Головними лобістами була фракція "Самопоміч". А основним аргументом було те, що забудовник є іноземним інвестором, а ми мусимо йти їм назустріч. Головний лозунг – заради іноземних інвесторів ми йдемо на порушення законодавства. Тому вони отримують дозвіл на будівництво і по суті маємо забудову вже з порушенням гранично допустимої щільності".

Нардеп VIII скликання і депутат Київради (у 2014 році) Юрій Левченко, що свого часу активно боровся проти забудови, в коментарі "Апострофу" зазначив, що рішення 2016 року межує з законністю.

"У 2016 році Київрада проголосувала за незаконне рішення, за зміну цільового призначення цієї ділянки – можливість будувати на ній житловий будинок. За Генпланом ця ділянка має функціональне призначення транспортної землі, тобто вулиць, доріг тощо. По суті це незаконне голосування відкрило шлях до забудови", - сказав Левченко, додавши, що за це рішення 48 голосів дала "Удар-Солідарність", 18 голосів тодішня "Самопоміч", а також партія "Єдність".

"Це абсолютно незаконна річ, що порушує Генплан Києва. У Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності" чітко написано, що будь-яке будівництво має відбуватися згідно чинного Генерального плану, а згідно з цим Генпланом – це напевно не житлова забудова", - зауважив Юрій Левченко.

У Департаменті з питань державного архітектурно-будівельного контролю Києва у відповідь на запит "Апострофу" повідомили, що "до реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва внесені дані щодо видачі Державною архітектурно-будівельною інспекцією України замовникові будівництва, товариству з обмеженою відповідальністю "Соллур", зокрема, дозволу на виконання будівельних робіт "Будівництво багатофункціонального комплексу у складі закладів громадського харчування, торгівлі, офісних приміщень, житлових приміщень та підземного паркінгу".

Раніше біля метро стояли МАФи. Їх розчавили тракторами разом із товаром та обладнанням рано-вранці 15 грудня 2016 року. У КМДА сказали, що МАФи тут незаконно, а на їхньому місці зроблять сквер, і навіть картинку показали.

"Міська влада почала легітимізувати цей проект зокрема для того, щоб забудовник зробив сквер. Виявилось, що сквер був профінансований із бюджетних коштів міста Києва – це 10 мільйонів гривень, а забудовник тут ні до чого", - говорить Юрій Левченко.

Але скверу досі немає, зате будинок - будь ласка. До речі, це питання буцімто узгодили з мешканцями району на так званих слуханнях.

Георгій Могильний наголошує, що будівництво житлового комплексу замість офісного центру - це абсолютно інші параметри забудови, а ці слухання - то фейк.

"Це були абсолютно фейкові громадські слухання, - говорить "Апострофу" Георгій Могильний. – Але що найсмішніше? Увесь проект забудови ще з часів Омельченка робив під себе Євген Лишанський. Це один із ключових архітекторів – він завжди був членом містобудівної ради в Департаменті містобудівної архітектури тощо. Фактично він перепродав компанію ТОВ "Соллур" Фіалі. Хитрість полягає в тому, що людина, яка все це організовувала, провертала і отримувала прибуток, на громадських слуханнях виступала в ролі незалежного експерта. І розповідала, чому ця забудова – це нормально і законно. Зрада на всіх фронтах".

Справи кримінальні?

У 2019 році будівництвом зацікавилась Київська місцева прокуратура №5 Оболонського району і почала з’ясовувати підстави, на яких ведеться будівництво. У прокуратурі дії забудовника кваліфікували як самоуправство і 4 лютого 2019 року відкрили кримінальну справу.

Постановою суду від 12 березня 2019 року прокуратурі надали доступ до документів ТОВ "Соллур".

"Щоб прокуратура щось зробила, потрібно звернутися в ДАБІ для проведення перевірки, - говорить Георгій Могильний. – Бо прокурори не є інспекторами з будівництва, щоби встановлювати порушення. Але в нас ці перевірки зараз не працюють. Навіть якщо суд зобов’яже провести перевірку, її результати будуть незаконними, оскільки перевірка проходить у порядку, встановленому Кабміном. А в нас ДАБІ вже немає, а ДеІМу (Державна інспекція з містобудування) – ще немає".

Мова йде про постанову Кабміну від 13 березня 2020 року, згідно з якою Державна архітектурно-будівельна інспекція України (ДАБІ) має бути ліквідована як структура, а замість неї створена зокрема Державна інспекція з містобудування, яка по суті виконувала би ті самі функції.

"Зеленський з Кабміном запустили реформу ліквідації ДАБІ і зупинили дію порядку проведення контролю. Доти, доки не запрацює ДеІМ. Тому перевірки були призупинені", - говорить Георгій Могильний.

Втім, у грудні Мігрегіон відновив роботу ДАБІ через "виникнення будівельного колапсу", але там наголосили, що реформа будівництва при цьому не скасовується.

"ДАБІ буде ліквідовано. Крок за кроком ми зупинимо корупцію та хаос, і наведемо лад у питаннях містобудування", – наголосив Міністр розвитку громад і територій України Олексій Чернишов.

"Вони скасували ліквідацію ДАБІ, але це фейкове скасування, - говорить "Апострофу" співрозмовник, знайомий з ситуацією. – По-перше, ДАБІ не має вже повноважень проводити перевірки. Коли почне працювати ДеІМУ, невідомо. У них була вимога сертифікації інструкторів, яку лише на днях скасували. Тому до недавнього часу всі перевірки були незаконними. Спочатку перевірки були прямо заборонені, бо не було положення щодо їхнього проведення, а потім вимагалось ліцензування. Забудовники цим користуються і будують далі. А потім добудують – і влада скаже: нехай уже буде, бо зносити – це такі втрати для економіки. А кияни якось потерплять".

Кияни потерплять?

Не всі вбачають проблеми у будівництві біля метро. Архітектурний експерт Іван Микуляк закликає киян потерпіти – бо це не назавжди.

"Тимчасовий навіс приберуть, і всі незручності зникнуть. Ці конструкції не назавжди. Звісно, будь-яке будівництво завдає незручності. Там же мають їздити машини. То ми маємо сказати будівельникам, щоб бетон довозили на літаках? Побудують та й заберуть ці навіси. Можемо сказати, що вони негідники, але зрештою можна виходити на інший вихід. Так, незручно, але ж це не назавжди. А якщо дорогу ремонтують, то це не заважає? А якщо міст?", - каже експерт "Апострофу".

Між тим, не треба бути видатним експертом у будівництві, аби побачити тут порушення. За словами експерта із містобудування та екс-заступника головного архітектора Києва Віктора Глеби, дане будівництво порушує державні будівельні норми.

"ЖК Obolon Smart побудоване не поблизу метро, а, як можна бачити з фото, на самому метро, - коментує "Апострофу" Віктор Глеба. – Будівництво створює загрозу безпеки і комфорту для перехожих, оскільки порушує державні будівельні норми (ДБН 360-92). Зокрема, в проекті проігнорували протипожежні відстані, санітарні норми і відстані до входу в підземний перехід. На будівельному майданчику не видно також технічних засобів захисту людей від падіння будматеріалів та будсміття просто на голову".

Між тим, минулого року з’явилась інформація, що Київрада має намір розірвати угоду оренди землі з ТОВ "Соллур". Ініціатором проекту рішення був депутат Київради від ВО "Свобода" Володимир Назаренко. Але згодом проект був відкликаний суб’єктом подання.

"Неприйнятною є безкарність авторів будівництва ЖК Оболонь Смарт Плаза, імпотентність Мінрегіону щодо будівельного нагляду за самочинним будівництвом (СС3 за класом наслідків та відповідальності), корупція Свистунова-Тація, як посадових осіб Департаменту містобудування та архітектури", - підсумовує Віктор Глеба.

З метою прояснення деталей будівництва "Апостроф" звертався безпосередньо до ТОВ "Соллур". Як і передбачалось, журналістам на іншому кінці дроту не раді і поговорити з директором компанії можливості не надали. На офіційний запит у компанії поки не відповіли (визначений законом термін відповіді сплив 13 квітня).