RU  UA

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Інфраструктура

Пред'являємо ковід-паспорти: як кияни їздитимуть у транспорті з 1 листопада

Людей не лише висаджуватимуть із транспорту, а й штрафуватимуть

Людей не лише висаджуватимуть із транспорту, а й штрафуватимуть Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

З 1 листопада у київському транспорті будуть працювати патрулі, які перевірятимуть наявність у пасажирів ковід-паспортів, ПЛР-тестів або довідки про перенесення хвороби. Тих, у кого таких документів не знайдуть – покарають. "Апостроф" дізнавався, як зміниться життя киян з початку наступного місяця, чи законними є такі перевірки, та що робити, якщо раптом відбулась небажана зустріч із правоохоронцями.

Ймовірність зустріти патруль – висока

Перевірятимуть сертифікати представники Нацполіції – на підставі документу, підписаного мером Києва Віталієм Кличком "Про вжиття заходів із запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби Covid-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

За словами заступника голови КМДА Миколи Поворозника, поліцейські самі визначатимуть, де будуть чергувати та скільки бригад буде виходити щодня на контроль. Все залежатиме від часу доби і пасажиропотоку. Але ймовірність натрапити на таку перевірку буде доволі високою.

"У наземному транспорті це відбуватиметься таким чином, що правоохоронці заходитимуть до салону й вибірково проситимуть надати сертифікат. У метро такі перевірки будуть діяти за зоною турнікету. Навряд чи це буде у самих вагонах, швидше на пероні чи біля входу через турнікети. Чи будуть бригади на кожній станції – швидше за все, на більшості з них", - розповів "Апострофу" Микола Поворозник.

Тим, хто вирішив проїхати ковідним "зайцем", доведеться потрусити гаманцем – якщо раптом до нього причепляться патрулі.

Відповідно до постанови Кабміну №1236, на пасажирів, яких спіймали без сертифікату про щеплення, негативного тесту чи тесту на антиген або документу про одужання, правоохоронці уповноважені скласти протокол та висадити їх з транспорту. На порушників згідно зі статтею 44-3 Кодексу України про адміністративні порушення чекає штраф від 17 до 34 тисяч гривень

Якщо в людини лише одна вакцина – їй теж можна мандрувати столичним громадським транспортом.

"Це продиктоване передусім тим, що людина може їхати на другу дозу вакцинації", - зазначив Микола Поворозник.

У КМДА вважають, що такі обмеження стимулюватимуть людей якнайшвидше отримати щеплення.

"У нас немає мети обмежити поїздки, ми не хочемо забороняти людям їздити. Але щоб їздити, потрібно зробити щеплення – принаймні тим, хто не має протипоказань", - додав Микола Поворозник.

Тим же, в кого вони є, потрібно возити з собою довідку, у якій значиться діагноз людини, згідно з яким вона не може робити щеплення – зараз чи взагалі.

Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

"Якщо це, наприклад, пізні терміни вагітності, цукровий діабет, то людина надає довідку про це. В такому разі, її не мають права штрафувати", - говорить "Апострофу" адвокат Іван Ліберман.

Відсутність документу не порушує закон

За словами адвоката Івана Лібермана, в Україні немає закону, який би обмежував певним чином права громадян в транспорті. Є лише нормативні акти у вигляді постанов, наказів, розпоряджень, інструкцій тощо.

"В Україні ненормальна ситуація. Закону немає, а підзаконні акти ніби як і є. У міжнародній практиці загалом відбувається наступним чином: парламент виносить закон, за нього голосують, а далі підзаконні акти регулюють ті чи інші питання. У нас депутати не хочуть і не будуть брати на себе відповідальності фактично за обмеження прав людей, щоб потім їх не притягнули до відповідальності не лише політичної, а й юридичної", - говорить Іван Ліберман.

Виходить, що з одного боку закону немає, але органи місцевого самоуправління на власний розсуд затверджують такі нормативні акти. І, як сказав юрист, вони є достатньою підставою для поліцейських, аби вимагати у громадян показати документи та скласти адміністративний протокол у разі відсутності таких.

"Чи зобов’язані люди їх виконувати? Так – якщо з сухої юридичної точки зору. Бо є розпорядження – і його треба виконувати. Якщо хтось із ними не погоджується, може звернутись до суду про неконституційність і незаконність цього розпорядження", - говорить адвокат.

І такі звернення, за словами адвоката, вже є.

Але допоки немає рішення суду – то ці акти потрібно виконувати. Або нести відповідальність за їхнє невиконання.

"Але якщо не виконають, то закон України цим не порушать, - говорить Іван Ліберман. - Україна одна з небагатьох країн, в яких такий юридичний хаос. Саме в цьому питанні".

Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

Хто незадоволений – в суд

Що ж робити людині, в якої немає сертифікату чи тесту? Нести відповідальність. У неї немає більше жодних варіантів – говорить адвокат.

"Я це не вважаю нормальним, але з юридичної точки зору людина мусить виконувати ті норми, які не скасовані судом", - говорить співрозмовник "Апострофа".

Але ж бувають ситуації, коли пасажир забув сертифікат удома, або поки його не отримав. Та й з "Дією" не завжди все гаразд: то не підтягується, то не вантажиться, то не вмикається. Юрист радить одразу після вакцинації брати довідку про сам факт вакцинації і носити її всюди з паспортом.

"На підставі цього документу можна уникнути відповідальності. Звісно, це не сертифікат, але краще ніж нічого. Якщо орган контролю їх не визнає, залучаємо тоді свідків, фіксуємо на телефон чи диктофон, звертаємось до суду, але штраф не платимо. В суді це доказується доволі швидко, бо це лише адмінвідповідальність. Взагалі раджу людям оскаржувати все і на місце події викликати адвокатів – власних або з центрів правової допомоги", - говорить Іван Ліберман.

Відтак, якщо вакцину фактично зроблено, а документу немає, то штраф людина може не платити. Адже основна мета – щеплення, а не штрафи.

Втім юристи вже прогнозують хаос у громадському транспорті з понеділка, зважаючи на суперечливість деяких моментів.