У листопаді київська влада оголосила про те, що з 1 січня 2022 року вартість проїзду у комунальному транспорті Києва сягатиме 20 гривень. Пізніше мер заспокоїв: подорожчання переноситься на весну. Менше з тим, проблема не зникла - у середньостроковій перспективі дорога киян почне обходитись у копієчку. Які наслідки це матиме для міського транспорту - чи пересядуть люди з трамваїв та тролейбусів у маршрутки? Відповіді на ці запитання шукав "Апостроф".
Подорожчання цілком нормальне
Ще в травні 2021 року КП "Метрополітен" та КП "Київпастранс" оголосили про економічно обґрунтований тариф на проїзд - щонайменше 22 гривні. Комунальники поставили ультиматум: або більше дотацій, або підвищуємо ціни на проїзд.
За кілька місяців вибір був зроблений. З моменту дії епічного подорожчання разова поїздка в метро, трамваї чи тролейбусі коштуватиме 20 грн. Щоправда, платити таку суму доведеться не всім: для власників карти киянина ця сума зменшиться до 12 гривень. До того ж, пільги обіцяють власникам електронних квитків та проїзних.
Експерти говорять, що таке подорожчання є цілком нормальним і зумовлене природним ростом цін.
"Подорожчало все, за рахунок чого відбуваються муніципальні перевезення – газ, метал. Абсурдно, якщо при цьому не зросте ціна на проїзд. Якщо так відбувається, то є лише два варіанти: перший – ціни й так були високими, і цим користувались перевізники, отримувавши високі прибутки (але це не так). І другий варіант – перевізники возять за старими цінами і працюють у збиток", - говорить "Апострофу" засновник ГО "Інфраструктурна рада" Володимир Шульмейстер.
Ще одна причина – люди стали менше користуватися транспортом. За свідченням голови Асоціації перевізників Києва та Київської області Ігоря Мойсеєнка, пасажиропотік за період пандемії скоротився у 2-3 рази.
"Ціну піднімають, бо збільшилась собівартість перевезень одного пасажира. Одна з причин збільшення собівартості – падіння пасажиропотоку. Менше людей стали користуватись транспортом. Цьому сприяли транспортні обмеження й падіння довіри людей, бо це скупчення, небезпечні в період пандемії", - говорить "Апострофу" експерт із транспортного моделювання Дмитро Беспалов.
Що взамін 20 гривень?
Для більшості пасажирів 20 гривень за проїзд звучить неймовірно, бо, якщо їхати в обидва кінці, то це вже 40. А це ще добре, якщо доводиться користуватись одним транспортом, без пересадок. А якщо людина їде до метро, потім на метро, а після цього – від метро? Сума щоденних видатків на проїзд в такому разі - щонайменше 120 гривень.
"В Києві не всі маршрути є безпересадкові. І в такому випадку потрібно буде платити майже європейські тарифи на транспорт", - каже Дмитро Беспалов.
"Я знаходжусь у Варні. Аби дістатись з пункту А в пункт Б, мені достатньо однієї години – з кількома пересадками. Я купую квиток на годину і плачу за це в перерахунку на наші гроші 16 грн. І отримую за це надійний, безпечний транспорт доброї якості, що ходить строго за графіком, - говорить Володимир Шульмейстер. – А тут я сів, заплатив 20 грн, пересів – і вже маю 40 грн".
На думку експерта, підвищення ціни потрібно людям "продати". І бажано не просто так, а взамін на покращення якості перевезення. Наприклад, новий рухомий склад чи рух комунального транспорту за графіком, який буде видно на кожній зупинці.
"Люди хочуть зручний, комфортний транспорт, який ходить за розкладом, але це коштує грошей, - говорить Володимир Шульмейстер. – Питання ще в тому, на скільки підвищувати. Якщо було 8 грн, а стало 20 – треба пояснити людям, чому так багато. Потрібно, щоб вийшов прем'єр і сказав: шановні, ми, користуючись вашими грішми, не впорались із ціною 8 грн, тож підвищуємо її, а якщо із нею не впораємось – збільшимо її знову. Натомість обіцяємо вам комфорт. Людям украй важливо, щоб автобус ходив за розкладом. Адже кожен хоче планувати свій час".
Голова асоціації перевізників додав, що дотації на громадський транспорт - це нормальне явище.
"Громадський транспорт постійно дотується – це прийнятна практика. У європейських країнах транспорт також дотаційний і збитковий. Транспорт дотується з податків киян, і відтак киянин може вимагати для себе певних преференцій", - говорить голова Асоціації перевізників Ігор Моісеєнко.
Люди пересядуть на маршрутки?
Експерти не прогнозують порожні тролейбуси та заповнені маршрутки навіть після здорожчання. Впевнені, що люди звикнуть. Хоча би тому, що вибору в них не буде – Київ не таке маленьке місто, щоб ходити пішки з пункту А в пункт Б.
"Порожні тролейбуси – це малоймовірно. Звичайно, у Києві завжди був великий відсоток автомобілекористування – 90%. Людина, яка має доступ до авто, вибере його в 90% випадків. У кого немає авто – поїдуть громадським транспортом. Зростання ціни до 20 грн - небезпечно з точки зору перспектив росту громадського транспорту. Але порожні тролейбуси ми навряд чи побачимо на цьому етапі", - впевнений Дмитро Беспалов.
Експерт нагадав, що коли зросли ціни на пальне, то теж говорили, що їздити не будуть. Але люди радше скорочували видатки на дозвілля чи їжу – і заправляли авто.
"Шкода, що людям доведеться переглянути свої сімейні бюджети й відчути дискомфорт", - зауважує Дмитро Беспалов.
Більше того, Дмитро Беспалов взагалі вважає, що це можуть бути торги – шокувати населення ціною в 20 гривень, щоби після цього тариф у 15 гривень не викликав таких жорстких емоцій.
"Є така річ, щоб щось непопулярне впровадити, запропонують щось гірше, а потім в рамках торгів зменшать. Тоді невдоволення буде менше. 20 гривень – для мене теж сюрприз. Я очікував 12-15, як заявляв мер на початку літа. І то радше 12, бо піднімати тарифи – політично непопулярно. Можливо ще буде фаза торгів, і в підсумку ми отримаємо все ж меншу вартість", - зазначив експерт.
Однак не виключено, що після нових тарифів на комунальний транспорт ціни на проїзд піднімуть і приватні перевізники.
"Ціни точно підскочуть. Але дещо пізніше", - говорить Володимир Шульмейстер.
Та в Асоціації перевізників цей факт заперечують. І росту цін у маршрутках поки не прогнозують.
"Ціна від пасажиропотоків не залежить. Єдина причина, за якої маршрутки можуть подорожчати – якщо київська міська влада вимагатиме від перевізників відповідних умов. І потрібно буде купувати новий рухомий склад, який відповідає вимогам КМДА. А щодо автобусів, які працюють, наприклад, на 150 маршруті (йдеться про рухомий склад, оновлений цього літа, – "Апостроф"), то їхня вартість повинна бути 15-20 грн", - говорить голова Асоціації перевізників столиці та області Ігор Моісеєнко.
Відповіді на запитання про долю комунального транспорту "Апостроф" шукав і в представників київської влади. На жаль, так їх і не отримав – влада на контакт із журналістами в цьому питанні не пішла.