Після перемоги Дональда Трампа на виборах президента США, в Україні стурбовані тим, як налагодити зв'язки з новою адміністрацією Білого дому, враховуючи, що практична вся владна верхівка України була впевнена в перемозі Хілларі Клінтон і неодноразово заявляла про свою підтримку кандидату від демократів. Для того, щоб якось поліпшити відносини, Адміністрація президента Петра Порошенка найняла американську лобістську компанію BGR Group. У самій адміністрації Порошенко неохоче коментують цей контракт, а експерти визнають: лобістська діяльність буде спрямована радше на те, щоб відбілити репутацію Порошенко, а не для налагодження контакту між Україною і США.
Українські політики встигли наговорити чимало поганого про новообраного президента США Дональда Трампа. Між них і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, який називав Трампа "небезпечним маргіналом", і екс-прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, який заявляв, що Трамп кидає виклик цінностям вільного світу. Деякі українські депутати і зовсім дозволяли собі дуже різкі випади на адресу нового глави США, називаючи його то ідіотом, то популістом.
Не можна не згадати і скандал з оприлюдненням амбарний книги, так званої "чорної бухгалтерії" Партії регіонів, в якій фігурував Пол Манафорт, який співпрацював з Трампом під час його виборчої кампанії. Також, низка впливових політиків в Україні абсолютно відкрито підтримували кандидата в президенти від Демократичної партії Хілларі Клінтон.
Днями, впливове американське видання Politico опублікувало статтю, в якій говориться, що чиновники з українського уряду намагалися допомогти Хілларі Клінтон перемогти на президентських виборах, публічно висловлюючи сумніви в придатності Дональда Трампа обіймати. У матеріалі йдеться, що українські чиновники допомагали союзникам Клінтон шукати компромат на Трампа та його радників. Через два дні після публікації статті, її став цитувати у себе на сторінці у Фейсбуці і Національний комітет республіканців.
За словами українського лобіста в США Миколи Воробйова, до цієї публікації слід поставитися серйозно. "Видання Politicо можна критикувати, але воно поширюється в Конгресі, в усіх кафе та ресторанах Вашингтона. Це досить впливово видання, яке читають. У статті було наведено чимало фактів, які не є секретом про те, що АП Порошенко підтримувала Хілларі Клінтон і вони були впевнені, що вона стане президентом, і з приводу компромату на Трампа те ж саме. Є факти, що представники демократичної партії тісно співпрацювали з українськими політиками з приводу компромату на Манафорта, "чорної бухгалтерії" Януковича. Українська влада зробила все, щоб зіпсувати відносини з нинішньою адміністрацією Білого дому і я не знаю, хто у нас там може залишатися в союзниках, особливо, якщо Рекса Тіллерсона призначать держсекретарем. Отже, як писало видання Politico, адміністрація зараз закрита для українських політиків і я з цим погоджусь", — коментує Воробйов.
Тому з огляду на таку кількість негативних факторів і неоднозначні дії української влади, відносини з новим главою США і наступною адміністрацією Білого Дому, доведеться вибудовувати дуже важко і довго.
Для того, щоб хоч якось поліпшити відносини з Дональдом Трампом, адміністрація президента Порошенко найняла американську компанію BGR Group, яка спеціалізується на лобізмі, адвокації та піарі. Про це йдеться в документі, який можна знайти у відкритому доступі на сайті відділу реєстрації іноземних агентів (FARA) міністерства юстиції США.
BGR Group була заснована колишнім главою комітету Республіканської партії США і губернатором штату Міссісіпі Хейлі Барбур. Як говориться в документі, «мета діяльності компанії — посилення зв'язку між США і Україною та заохочення американських приватних підприємців інвестувати в Україну». Україна буде виплачувати американським лобістам 50 тисяч доларів щомісяця, співпраця триватиме аж до кінця 2017 року.
Також, в документі вказано й адресу клієнта: Україна, Київ, Банкова, 11, а відповідальною особою - Дмитра Шимківа, який є заступником глави Адміністрації президента. Сам Шимків не спростував той факт, що його ім'я значиться в контракті, проте зазначив, що в документі, розміщеному на сайті, є неточності, але не повідомив які. Шимків також додав, що найближчим часом вони будуть виправлені, але поки на сайті висить документ без жодних змін.
У той же час, глава прес-служби президента Андрій Жигулін заявив, що в тексті на сайті Мін'юсту США є помилки, однак на уточнююче запитання «Апострофа», про які неточності йдеться, Жигулін не відповів.
Керівник вашингтонського Центру східноєвропейських перспектив Микола Воробйов вважає, що в АП можуть спростовувати співпрацю з американськими лобістами, щоб сказати, що договір був оформлений через третіх осіб, як це раніше робив екс-прем'єр Арсеній Яценюк.
"Звичайно, в АП будуть говорити, що вони не наймали, або що наймали якісь треті особи. Вони можуть робити так, як це було з Яценюком. Який особисто не наймав цю компанію, але вони працювали через британську прокладку. Тобто Яценюк платив їм не особисто як прем'єр-міністр, а платила якась прокладка в Британії. Але зрозуміло, звідки йшли фінанси. Гроші йшли або особисто від Яценюка, або від його оточення ", - говорить лобіст" апостроф ".
Що стосується співпраці компанії BGR Group і української влади, то лобіст зазначає, що воно швидше буде спрямована на поліпшення іміджу Петра Порошенка, а не української держави. "Нічого поганого про цю компанію я не чув, вона заснована республіканцями, ця компанія вже 30 років працює на ринку і з ними вже давно велися переговори. Вони будуть отримувати 600 тисяч доларів на рік, що в принципі є середнім чеком для лобісткою компанії такого рівня. Єдине побоювання у мене в тому, що ця компанія буде сприяти не стільки розвитку іміджу України, скільки розвитку іміджу Порошенко і працювати швидше на адміністрацію президента, за бюджетні гроші. Це все пов'язано з тим, що Трамп як би несподівано для них став президентом, а вся державна українська машина була спрямована проти Трампа і виступала за Хілларі Клінтон, поширюючи ролики, різну інформацію через посольства, свої групи впливу, тому мені здається, що найняти лобістську компанія це вже був такий фінальний крок після перемоги Трампа ", - розповідає Воробйов.
На думку експерта Інституту суспільно-економічних досліджень Миколи Капітоненко, проблеми американо-українських відносин слід вирішувати не за допомогою лобіювання або адвокації, а використовуючи більш дієві методи впливу.
"Будь-які спроби вирішити проблеми українсько-американських відносин косметичними заходами, чи то лобіювання, чи то адвокація — приречені на провал. Цим відносинам не вистачає стратегічної глибини і взаємозалежності, і це основний виклик, який сьогодні стоїть перед нами. Компенсувати його не вдасться розмовами і закликами. Нова адміністрація у Вашингтоні буде прислухатися до сили, ефективності, ресурсів і прагматизму. Сильна, дієздатна і демократична Україна буде відповідати американським інтересам, але якщо ми не доведемо свою спроможність її побудувати, інтерес США до нас знову зійде нанівець ", - коментує "Апострофу" експерт.
Капітоненко вважає, що дефіцит ідей на порядку денному двосторонніх відносин Америки та України, є очевидним. «Членство України в НАТО, надання американської допомоги - аж до поставок летального зброї - це не пріоритети двосторонніх відносин, а українські побажання. З таким порядком денним можна побудувати клієнтські відносини в сфері безпеки, але не стратегічне партнерство. Наше завдання - зрозуміти інтереси США і власну цінність для їх реалізації. Без такого розуміння лобіювати буде нічого», - укладає Капітоненко.
До слова, лобісти BGR Group вже попалися на дурною помилку. Так, піарник компанії Джеф Бірнбаум помилково відправив запит кореспонденту одного з українських видань, в якому він просить надати інформацію на українського олігарха і зятя екс-президента Леоніда Кучми Віктора Пінчука. Очевидно, що повідомлення призначалося для когось з Адміністрації президента Порошенко.
Так що цілком ймовірно, що найняті лобісти дійсно будуть діяти в особистих інтересах президента Порошенко, а не для поліпшення іміджу України в очах нової американської влади.