RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Матдопомога за голос: як українці платять за підкуп самих себе

Напередодні виборів боротьба за виборця стає все більш витонченою

Напередодні виборів боротьба за виборця стає все більш витонченою Фото: EPA

"Сітки" підкупу виборців в Україні напередодні виборів зростають швидше, ніж бамбук у тропічному лісі. І якщо на початку року на схеми оптової скупки голосів звертали увагу тільки активісти, то за два тижні до виборів відчули недобре вже і в МВС. Як влада заробляє собі лайки у виборчих бюлетенях, та ще й на наші податки, розбирався "Апостроф".

Матдопомога за голос

Безумовно, адмінресурс стає чарівним Екскалібуром напередодні виборів, адже той, хто володіє адмінресурсом, володіє голосами електорату, а значить, і владою. І поки конкурентам нічого не залишається, як розганяти "зраду" з бігбордів, влада може робити "реальні справи", заробляючи очки у виборців.

Однією з таких реальних справ стала роздача так званої матеріальної допомоги малозабезпеченим верствам. Але не за просто так і не всім, а лише тим українцям, хто готовий проголосувати за "правильного" кандидата.

Ще на початку лютого про подібну схему в Одеській області розповів місцевий активіст Андрій Юсов. За його словами, у селищі Цебрикове по домівках жителів ходили соціальні працівники та пропонували їм написати заяву на матеріальну допомогу. Грошей пропонували небагато: лише тисячу гривень, та й відпрацювати її зовсім нескладно.

"Так, людей "просять" на виборах президента підтримати одного з кандидатів, просто збіглося, що він зараз президентом працює", - написав активіст на своїй сторінці в Facebook.

Пізніше скандал розгорівся в Дніпрі. Там активісти організації "Громадський контроль" викрили місцеву владу в роздачі матеріальної допомоги бюджетникам за спрощеною процедурою: за пред'явленням тільки паспорта та ідентифікаційного коду. Викликали поліцію. Правоохоронці відрапортували, мовляв, усе в рамках закону, адже ще в жовтні минулого року на сесії міськради було прийнято документ "Про затвердження положення про призначення і надання адресної матеріальної допомоги окремим категоріям громадян" та виділено 140 мільйонів гривень. Ось в рамках цього документа люди і отримували матеріальну допомогу. У мерії міста, звичайно, назвали нападки "Громадського контролю" маніпуляцією, але від гріха подалі, через кілька днів після скандалу, скасували спрощену систему отримання грошей.

Але одна справа - заяви активістів, і зовсім інша - конкретні факти, викладені главою МВС. Так, 11 березня, виступаючи в ефірі одного з національних телеканалів, Арсен Аваков зазначив, що правоохоронці розслідують кримінальну справу щодо скупки голосів у місті Васильків Київської області.

"Один зі штабів провладної команди наймає агітаторів, ті вибирають 100 осіб, як правило, найбідніших, йдуть до них у квартири і запитують, чи готові вони підтримати кандидата. Якщо так, то пропонують допомогу. Зі 100 осіб 30 говорить: "Ми готові". Цих людей записують, йдуть до райради або соцзабез зі списком і кажуть керівнику райради або меру виділити цим людям по тисячі гривень. Використовуючи засоби програми "Турбота", закладеної в бюджеті", - пояснив Арсен Аваков.

За словами міністра, після отримання грошей з людиною зв'язується агітатор зі штабу і наполегливо просить виконати обіцянку і підтримати потрібного кандидата. Понад дві тисячі людей у Василькові, так чи інакше причетних до "сітки" підкупу, вже отримали від поліції повістки з викликом на допит.

Фото: EPA

Ідеальний злочин

Звичайно, саме по собі отримання одноразової матеріальної допомоги від держави не є злочином. Наприклад, на національному рівні на такий вид виплати можуть претендувати військовослужбовці, які стали інвалідами внаслідок виконання ними професійних обов'язків, або члени сім'ї військового, якщо він загинув.

Одноразову допомогу від Мінсоцполітики можуть отримати і переселенці, які опинилися у важких життєвих ситуаціях, але тільки в тих випадках, якщо в спеціальному фонді міністерства, що наповнюється за рахунок пожертвувань, є гроші. Працівники бюджетної сфери також мають право претендувати на одноразову матеріальну допомогу у зв'язку з сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання.

А ось на місцевих рівнях матеріальна допомога може виплачуватися взагалі на будь-які цілі. Все залежить від того, яке рішення приймуть на сесії місцеві депутати. Наприклад, у Червоненській об'єднаній територіальній громаді (ОТГ) Житомирської області місцева влада вирішила видавати матеріальну допомогу жителям до ювілейних днів народження на 90, 95 і 100 років.

А в Буринській ОТГ Сумської області вирішили доплачувати молодим мамам понад державну допомогу при народженні дитини ще по 20 тисяч гривень.

Втім, матеріальну допомогу "під вибори" офіційно, звичайно ж, проголосувати можна, як і довести причинно-наслідковий зв'язок між матдопомогою і умовлянням проголосувати за того чи іншого кандидата. У цьому і полягає вся "принадність" цього, практично ідеального злочину.

"Якщо агітатори від кандидата радять виборцю написати заяву, а пізніше повідомляють, що виплата матеріальної допомоги стала можливою тільки за сприяння їхнього кандидата, то такі справи в судовому порядку дуже складно буде довести. Що це саме підкуп виборців, - пояснює "Апострофу" гендиректор громадської організації "Комітет виборців України" Олексій Кошель. - Це так само, як кандидат приїжджає в лікарню і передає символічний чек і каже про те, що ці кошти він вибив із державного бюджету або, коли кандидати масово відвідують школи і кажуть, що за сприяння їхньої партії стала можливою реконструкція школи. Тут так само: виборцям нагадують, що вони отримали матеріальну допомогу за сприяння кандидата".

Ще одна "принадність" цієї технології в тому, що вона доступна не тільки провладному кандидату, а й усім, більш-менш, вагомим політикам, хто має політичну підтримку у регіонах, адже на місцях адмінресурс - у кожного свій.

"Використовують таку схему не тільки партії, які при владі в парламенті. Ми ж розуміємо, що на місцях мери міст і депутатська більшість можуть належати до місцевих партій. Правда, вони можуть і домовлятися з великими гравцями про співпрацю", - говорить "Апострофу" регіональний координатор руху ЧЕСНО Ірина Федорів.

Наскільки така технологія дієва, сказати складно, адже далеко не факт, що, отримавши гроші, виборець дійсно проголосує за свого благодійника. З іншого боку, якби схема не працювала, політики б цим не займалися.

"Все ж бюджетні виплати, які зв'язуються в публічному полі з певним кандидатом, підтримуються значною частиною населення. Як мінімум, тією частиною, яка отримує ці виплати під час виборів", - коментує ситуацію "Апострофу" аналітик громадянської мережі "Опора" Олександр Клюжев.

Роздача слонів у вигляді матдопомоги, далеко не єдиний вид оплати передвиборної кампанії кандидатів за наш рахунок.

"Під час виборів в принципі інтенсифікуються бюджетні виплати та бюджетні програми, зокрема, місцеві. У низці регіонів бюджетні програми отримали серйозне фінансування", - зазначає Клюжев.

Наприклад, днями в уряді заявили, що з 1 квітня багатодітним сім'ям почнуть виплачувати додаткову допомогу для догляду за дітьми в розмірі 1,7 тисяч гривень, починаючи з третьої дитини. До речі, з 1 квітня зростуть і доплати військовим першої і другої лінії оборони на дві і одну тисячу гривень відповідно. А до цього була монетизація субсидій живими грошима.

На перший погляд, підвищення соцстандартів - це, звичайно, добре.

"Але люди не розуміють головного: коли бюджет спустять на такі подачки, не будуть реалізовані ключові інфраструктурні проекти, - підкреслює Ірина Федорів. - Наприклад, за ці бюджетні гроші місту можна було б закупити автопарк і створити комунальне підприємство. І тоді місто регулювало б ціни на проїзд, і людина не платила б 8-10 гривень приватному перевізнику, а платив би 5-6 гривень - комунальному".

Фото: Gettyimages

Як боротися

Чи можливо боротися з такими бюджетними настановами? Свою частину роботи, звичайно, повинні виконувати правоохоронці, але знову ж таки, довести в суді причинно-наслідкові зв'язки між донатом від кандидата і голосом за нього практично неможливо.

У теорії, можна було б внести зміни в законодавство.

"Якщо всі ці блага люди отримують перед виборами, то було б логічно заборонити будь-якій гілці влади роздавати "плюшки" за півроку до виборів. Хотіли робити хороші справи? Так для цього було чотири з половиною роки", - підкреслює координатор ЧЕСНО.

Однак Олександр Клюжев не впевнений, що законодавчі обмеження зможуть змінити ситуацію, навіть якщо парламент (що уявити практично неможливо), їх прийме.

"Зловживання адміністративними ресурсами і бюджетними адміністративними ресурсами вважається одним із найнебезпечніших викликів для стандартів демократичних виборів. У деяких країнах намагалися обмежувати бюджетні програми або їх інтенсифікацію під час виборів, але говорити про успіх цих механізмів поки не доводиться, адже органи влади повинні нормально функціонувати в будь-який момент розвитку країни", - резюмує експерт.

Відповідно, припинити агітацію за бюджетний рахунок можливо, тільки вибравши у владу тих політиків, які в майбутньому не будуть використовувати цю технологію.

Читайте також