До виборів президента залишилося 25 днів, а передвиборчі перегони, які експерти вже охрестили одними з найбрудніших в історії України, продовжують обростати гучними скандалами та викриттями. Що іще нового може принести президентська кампанія, які технології задіють претенденти, а також чи чекати змін в рейтингах топ-кандидатів до 31 березня - дізнавався "Апостроф".
Рейтинги кандидатів
У понеділок, 4 березня, соціологічна група "Рейтинг" оприлюднила нові дані щодо кандидатів у президенти. Так, 24% опитаних вважають, що наступним президентом буде Петро Порошенко. У перемогу Юлії Тимошенко вірять 19%, а Володимира Зеленського - 17%.
За словами експертів, якщо до висування Зеленського Тимошенко і Порошенко намагалися дискваліфікувати один одного, то тепер їхні штаби змушені, крім цього, боротися зі "слугою народу".
"Перевага Зеленського в тому, що він не був при владі. Тому звинуватити його в корупції в державних масштабах не вийде. Але у нього також є свої скелети в шафі - це і бізнес в Росії, про який розповідали журналісти, і наявність офшорів", - розказав "Апострофу" президент аналітичного центру "Політика", народний депутат Ігор Попов.
Однак, до 31 березня рейтинги кожного з кандидатів можуть кардинально змінитися. Адже ще не весь компромат задіяний, зазначають експерти.
Чого чекати за місяць до виборів
За словами політологів, на даний момент компромат є ефективною технологією. Наприклад, скандал в "Укроборонпромі", який продовжує набирати обертів. Так, 4 березня Порошенко звільнив головного фігуранта журналістського розслідування про корупцію в оборонній галузі країни Олега Гладковського.
"Це досить серйозні звинувачення. І хоч у самому розслідуванні поки не говорилося про безпосередньо Порошенка, однак це його оточення, люди, які з ним пов'язані", - зазначив у коментарі "Апострофу" політичний експерт Ігор Петренко.
Утім, надлишок викривальної інформації може виробити імунітет в електорату, відзначають фахівці.
"Я сподіваюся, що суспільство ще реагує на такі скандали (скандал в "Укроборонпромі", - "Апостроф"). Якщо воно перестане це робити, значить, воно померло", - заявив "Апострофу" політтехнолог Сергій Гайдай.
"Технологія обміну інформаційними фекаліями", як її назвав нардеп Попов, дуже залежить від медіапідтримки. Чим більше компромату будуть розкручувати в ЗМІ, тим більше можливостей у кандидатів "збивати" своїх конкурентів. Але й тут потрібно знати міру і не присвячувати своїм суперникам весь ефірний час. Як це відбувається на телеканалі "Прямий", який є лояльним до чинного президента, де не втомлюються критикувати Тимошенко за газові контракти 2009 року і паралельно залякувати олігархом Ігорем Коломойським в особі Зеленського. Що, втім, жодним чином не впливає на їхні рейтинги.
У будь-якому випадку компромати на кандидатів працюють на всеукраїнському масштабі, але не менш важливо, за словами експертів, мати контроль у регіонах, на місцях.
Так, раніше кандидат у президенти Юлія Тимошенко подала до суду на фальсифікації з боку Порошенка за "використання своєї посади в здійсненні незаконної агітації", а також звинуватила його в організації так званої "сітки".
"Сітка" - це відома американська технологія "від дверей до дверей", відновлення прямого контакту з виборцем. Так, ця методика не нова для нас, але всеукраїнську "сітку" у нас ще ніхто не будував", - розповідає нардеп Попов.
В українських реаліях "сітка" працює наступним чином: створюється або купується база даних виборців, її актуалізують. Потім здійснюються дзвінки, відбувається налагодження діалогу з виборцем, зокрема, людину можуть розпитати, кого з кандидатів вона підтримує, запропонувати попрацювати агітатором і т.д. Також не виключено, що до цих виборців прийдуть додому, щоб встановити прямий контакт.
Агітатором може стати будь-хто, адже така робота оплачується, навіть якщо людина буде просто роздавати газети. Крім того, у кожного з них є матеріали і меседжі, за допомогою яких вони повинні переконати виборця проголосувати за конкретного кандидата.
"Виборця залучають до цього процесу. У нього можуть поцікавитися, чи подобається йому програма кандидата, що б він в ній змінив. Тобто виборець чекає, коли йому або зателефонують з колл-центру, або до нього прийде агітатор зі свіжою інформацією. Це найкращий спосіб роботи в полях", - акцентує Попов. За його підрахунками, через "сітку" намагатимуться "підключити" до трьох мільйонів виборців.
У свою чергу глава МВС Арсен Аваков заявив, що його міністерство буде уважно стежити за перебігом передвиборчої кампанії, щоб не допустити порушень.
"Ми розробили інструментарій, як реагувати на порушення і забезпечити прозорість на виборах. Перш за все, ці функції покладені на Національну поліцію України. Коли ми будемо виявляти якісь порушення у виборчому процесі, то будемо озвучувати їх публічно. Щоб український народ був в курсі всіх подій і у жодного кандидата не було спокуси посісти найвищупосаду в державі через підкуп та порушення ", - зазначив Аваков.
Мало креативу
Все, що стосується підкупу виборців, українським політикам дається легко. А ось креативна частина виборів у нас не заходить, зазначають експерти. Наприклад, практично ніхто не наважився "витиснути" із соцмереж максимум для власних інтересів.
"Фейсбук-штаби кандидати намагаються використовувати. Але це все звелося до публікацій фейкових новин або ж карикатур на конкурентів", - говорить Ігор Попов.
Жодному зі штабів, на його думку, не вдалося максимально розкрутити свого кандидата в соцмережах. Наприклад, якщо людина цікавиться економікою, "Фейсбук" їй не запропонує ознайомитися з економічними пропозиціями того чи іншого претендента на пост президента. Тому що штаби не змогли опанувати такі можливості.
Юлія Володимирівна свою кампанію намагалася почати з діалогу, організувавши публічні дискусії щодо її "Нового курсу". Але українського виборця це особливо не здивувало, тому в штабі повернулися до звичних для політика обіцянок боротися зі "злочинною владою" та зменшити ціну на газ.
Продовжує креативити і штаб Зеленського, намагаючись вести кампанію у соцмережах. Але все ж популярності коміку більше надає його пізнаваність, відсутність політичного досвіду та рішучість відправити політиків "у ср*ку", кажуть експерти.
А ось політтехнолог Сергій Гайдай упевнений, що нічого нового на цих виборах ми не побачили і вже не побачимо. "Немає поняття нових технологій. Є технології проведення виборів - діалог з виборцем, критика опонента й різні форми донесення інформації через медіа. А чогось нового ніхто не винайшов, скільки існують вибори", - зазначив Гайдай.
Загалом, експерти сходяться на думці, що президентська кампанія 2019 року є однією з найбрудніших - наприклад, про це свідчить і наявність великої кількості технічних кандидатів, про що "Апостроф" докладно розповідав у своєму попередньому матеріалі. Тому в березні нас може очікувати багато потрясінь та сюрпризів у вигляді опублікованих компроматів, розслідувань і т.д. Ну а хто переможе - покажуть вибори.