RU  UA  EN

Пʼятниця, 19 липня
НБУ:USD
  • НБУ:USD
  • НБУ:EUR
25.90
Політика

ТОП-20 найкращих ресторанів Києва: підсумки голосування

Рух "25%": надута сила або реальна підтримка Порошенка

Чи допоможе бренд 25% стати Порошенкові лідером Верховної Ради

Чи допоможе бренд 25% стати Порошенкові лідером Верховної Ради Фото: president.gov.ua

Після другого туру президентських виборів Петро Порошенко і його команда отримали несподіваний втішний приз: рух "25%". Нагадаємо, що за даними ЦВК, саме стільки відсотків голосів виборців зібрав чинний гарант. Тепер же ці 25% вирішили самоорганізуватися в соцмережах, щоб дати відсіч недалекоглядій, на їхню думку, політиці Володимира Зеленського і виставити проти нового президента потужний опозиційний хвилеріз. Що вдає із себе рух "25%" і чи здатен він допомогти Порошенкові залишитися при владі, наприклад, в якості лідера найбільшої фракції у майбутньому парламенті, розбирався "Апостроф".

Бренд у подарунок

Варто уточнити, що виникнення активності "25%" - це, звичайно, наслідок того формату виборчої кампанії, який вибрала команда Порошенка. Мовляв, електорат чинного президента - це люди думаючі, відповідальні, а виборці Зеленського авантюристи, які хочуть всього і одразу. Ці тези культивувалися протягом усієї виборчої гонки, але навряд чи політтехнологи Петра Олексійовича розраховували на те, що після виборів відсоток підтримки Порошенка трансформується в бренд, під яким буде торуватися політичне майбутнє сторони, що зазнала поразки.

А тепер розберемося, що ж із себе представляє рух "25%"? Активність у соцмережах зародилась одночасно з акцією подяки киян Петру Порошенку, коли 22 квітня перед АП раптом прибрали кордони Нацгвардії і всі бажаючі на кілька годин змогли отримати доступ до першої особи, щоб сказати "дякую" за 5 років його президентства. В цей же час в Facebook з'являється група 25%. Група закрита, але вступити в неї не складно, достатньо правильно відповісти лише на два питання: за кого голосував у другому турі, і хто агресор. Кілька хвилин перевірки адміністрацією групи, і ви у дружній родині.

22 квітня перед АП раптом прибрали кордони Нацгвардії і всі бажаючі на кілька годин змогли отримати доступ до першої особи Фото: President.gov.ua

Чим же планує займатися рух "25%"? План максимум - створення політичної партії, але поки учасники групи бачать свою місію в інформаційній боротьбі.

"Настав час зробити вибір: скласти руки і чекати, коли "простий народ" віддасть Україну Мордору, або озброїтися новітньою зброєю - інформацією, і дати гідну відсіч", - йдеться в описі групи.

Діяти "новітньою зброєю" рух "25%" пропонує різними методами, наприклад, подати в суд на телеканал "1+1" за постійні нападки на Порошенка або закидати адміністрацію Facebook скаргами на проросійські групи, тим самим, закриваючи їх, або створювати фейкові сторінки, щоб атакувати прихильників Володимира Зеленського. Крім того, учасники руху мають намір активно нарощувати присутність в різних соцмережах, не лише у Facebook, і створювати регіональні осередки "25%". Адміністратори групи запевняють, що вже налагоджено контакт з вісьмома обласними координаторами. Так, наприклад, з'явилася група "25% Львів".

Безумовно, активність віртуальна - це не активність реальна, адже в групі всього 16,5 тисячі користувачів, а кількість голосів, яку отримав Порошенко на виборах - 4,5 мільйони. Однак мати постійно тліюче опозиційне ядро в мережі дуже корисно для команди Порошенка, особливо в контексті майбутніх парламентських виборів, адже при бажанні частину людей з вірту без особливих проблем можна буде вивести на вулиці.

Але що вдає із себе структура не віртуальних, а реальних 25%? Чи отримає ці ж 25% або 4,5 мільйони голосів Петро Порошенко на виборах до парламенту? Так, на минулих виборах в Раду за БПП проголосували 3,4 мільйони українців, що дозволило партії президента отримати 63 місця у парламенті. А, маючи після другого туру підтримку на мільйон голосів більше, теоретично, у новому складі Ради партія президента може додатково претендувати ще на 16-19 місць. Акумулювавши такий десант, президенту Зеленському доведеться йти на глибокі компроміси з Порошенком.

Однак в цих розрахунках занадто багато змінних чинників. По-перше, все залежить від явки виборців, яка на парламентських виборах, зазвичай менша. Наприклад, на виборах до ВР у 2014 році явка склала 52%, а на президентських виборах в цьому ж році - 59%.

По-друге, складові частини пирога у 25% - це голоси, які Петро Порошенко отримав від виборців-кандидатів, які до другого туру не пройшли: Тимошенко, Гриценко, Кошулинський, Смешко.

25% це голоси, які Петро Порошенко отримав від виборців кандидатів, які до другого туру не пройшли Фото: Євген Котенко / Апостроф

"Адже у ці 25% входять люди з різними поглядами, - пояснює "Апострофу" політтехнолог Ярослав Макітра. - Там праві, там є ті, хто голосував просто проти Зеленського, проти Путіна. Варіантів маса і це не моноліт. Виборець Порошенка - це 16%, які він набрав у першому турі".

Відповідно, вважати 4,5 мільйони українців ядерним електоратом поки ще чинного гаранта не зовсім коректно, адже на парламентських виборах вони, ймовірно, знову віддадуть голоси за партії своїх кандидатів.

Таким чином, у політсили Порошенка залишиться близько 3 мільйонів вірних - саме стільки людей підтримали його у першому турі. Але і це не ядерний електорат, адже далеко не факт, що ці 3 мільйони, які голосували за Порошенка-президента, через півроку віддадуть свої голоси за Порошенка-парламентаря.

Знову повернімося до цифр президентських і парламентських виборів 2014 року. У травні Порошенко президент набрав 9,8 мільйонів голосів і переміг у першому турі. А вже у жовтні партія президента набирає на виборах до Верховної Ради 3,4 мільйони голосів.

"І зараз ми побачимо ту ж картину: рейтинги партій кандидатів у президенти не співпадуть з їхніми рейтингами у першому турі", - запевнив "Апостроф" голова правління центру прикладних політичних досліджень "Пента" Володимир Фесенко.

З іншого боку, свої 73% в повному обсязі не збереже і Володимир Зеленський, а точніше його партія у ВР нового скликання. Частина його виборців, а це 13,5 мільйонів голосів, також розбіжиться по своїх кандидатах, а частина тих, хто голосував, ймовірно, розчарується у новому президенті. І ось за цю електоральну частку і буде шанс поборотися у команди Порошенка.

Втім, на даному етапі не так принципово, скільки саме людей під брендом "25%", важливий сам факт існування такого бренду. І за законами маркетингу, щоб отримати прибуток, необхідно бренд розвивати.

Закони маркетингу

Однак за словами експертів, опитаних "Апострофом", розвивати бренд "25%" команді Порошенка буде дуже складно, так як політичні акції лідера, які стоять за брендом, мають великий шанс на знецінення.

Політичні акції лідера, які стоять за брендом, мають великий шанс на знецінення Фото: President.gov.ua

"Якби це була коротка виборча кампанія, наприклад, вибори відбулися б через два місяці, то така технологія мобілізації ядерного електорату мала б сенс і значну частину виборців вдалося б утримати. Тим більше, на тлі конфлікту Зеленського з Порошенком. Але оскільки вибори відбудуться у жовтні, то це складне завдання", - зазначив Макітра.

Крім того, вже не займаючи пост президента, Петру Порошенку не вдасться досягти пікового рівня мобілізації ресурсів для нарощування електоральних м'язів, як це було на президентських виборах.

"Це була повна мобілізація, де були задіяні фінансові, адміністративні, інформаційні ресурси. А з приходом до влади нового президента потужність цих ресурсів буде скорочуватися, тому що не буде вже такої жорсткої пропаганди і контролю. І це також розмиє 25% і БПП доведеться шукати інші ресурси, щоб пройти до ВР, інакше 25% швидко перетворяться в 1-2%, і просто маргіналізуватися", - підкреслює Макітра.

"Рейтинг Порошенка у першому турі був дещо надутий в силу різних причин: це і сітки, і фонд "Турбота", плюс частина виборців підтримала Петра Олексійовича просто тому, що він був більш прохідним. Наприклад, частина націоналістів проголосувала за Порошенка, а не Кошулинського . Я знаю, що навіть частина людей, які працювали у Гриценка, голосували за Порошенка, як більш прохідного. Але за партію Порошенка ці люди не голосуватимуть, - додає Володимир Фесенко. - Рейтинг партії Порошенка на парламентських виборах буде меншим, ніж його рейтинг у першому турі. Тобто істотно менше 16%. Ризикну припустити, що партія Порошенка отримає на парламентських виборах в межах 8-10%".

До речі, один з чинників розвалу 25% полягає ще й в тому, що до виборів у Раду українцям встигнуть підвезти кілька нових політичних проектів.

"На парламентських виборах пропозицій буде значно більше, ніж на президентських, - коментує ситуацію "Апострофу" політолог Петро Олещук. - По суті Порошенко претендує на нішу націоналістів і ліберал-європейців. Цілком можливо, що за час, що залишився до виборів, з'являться більш ефективні націоналістичні і ліберальні проекти, які частково перетягнуть електорат політсили Порошенка".

По суті Порошенко претендує на нішу націоналістів і ліберал-європейців Фото: President.gov.ua

Які саме можуть бути проекти?

"Перш за все це партія Гройсмана, адже є великий збіг електорату Гройсмана і Порошенка, - запевняє Володимир Фесенко. - Крім того, кажуть, що братиме участь у виборах політичний проект Святослава Вакарчука. Він забере рейтинги і у Зеленського, і у Порошенка, і поки неясно, скільки відсотків. Ще не знаємо, чи братиме участь "УДАР". Якщо буде, то 1% може відкусити. Нарешті націоналісти, які на президентських виборах голосували за Порошенка, а на парламентських уже голосуватимуть за свої партії".

Нарешті, найвагоміший фактор, який, за словами експертів, здатний знищити рейтинги Петра Порошенка це... Володимир Зеленський. А що, якщо новообраний президент виявиться зовсім не таким жахливим, яким його малювали політтехнологи команди Порошенка? А вже якщо він виявиться ще й кращим президентом...

"Якщо перші кроки Зеленського будуть такими, як озвучують його представники: співпраця з НАТО, протистояння Росії, тобто зовнішньополітичний курс і співпраця з міжнародними інституціями залишаються незмінними, то це вдарить по рейтингу Порошенка і тим, хто опонує Зеленському, тому як в опонуванні потрібно від чогось відштовхуватися. А якщо Зеленський в міжнародних питаннях по суті буде молодим Порошенком, плюс почнуться ще якісь зрушення в країні, то ці 25% просто розтануть", - резюмував Ярослав Макітра.

Новости партнеров

Загрузка...

Читайте також

Війна, тарифи і боротьба з олігархами: чим займеться Рада восени

Партії - лідери виборчих перегонів, розповіли, якими законопроектами вони займуться в новому скликанні Верховної Ради

Українські військовополонені моряки можуть повернутися додому: останні новини і всі подробиці

В останні дні Україна і Росія серйозно активізували переговори щодо обміну полоненими, і, здається, в список також потраплять військовополонені українські моряки

Агенти впливу: кого Зеленський призначає губернаторами

Президент Володимир Зеленський не самостійний в своїх призначеннях

Новости партнеров

Загрузка...