RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Дамоклів меч над президентом: чи підпише Зеленський закон про імпічмент

Прийнятий закон передбачає складну процедуру відставки президента

Прийнятий закон передбачає складну процедуру відставки президента Фото: Facebook / Адміністрація Президента України

В українському законодавстві з'явиться цілий розділ, присвячений процедурі імпічменту президента. Політична воля на прийняття відповідного закону у депутатів з'явилася лише через п'ять років після Майдану та втечі Віктора Януковича. Тепер же в разі доказів у вчиненні державної зради та інших злочинів, парламент зможе позбавити гаранта президентства. Як працюватиме новий закон, розбирався "Апостроф".

"Сьогодні підписав закон України № 1098" Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" і передав його на підпис президенту України", - відрапортував у середу, 12 червня, на своїй сторінці в Twitterголова ВР Андрій Парубій.

Нагадаємо, 6 червня парламент схвалив цей законопроект у другому читанні. За документ проголосували 279 парламентаріїв.

Обіцяного п'ять років чекають

Авторами цього законопроекту ще в листопаді 2014 року виступили лідер фракції "Батьківщина" Юлія Тимошенко разом із заступником голови фракції Андрієм Кожем'якіним. Серед ініціаторів також голова фракції "Об'єднання "Самопоміч" Олег Березюк, віце-спікер Верховної Ради Оксана Сыроид, заступник голови фракції "Народний фронт" Вікторія Сюмар, спікер Ради Андрій Парубій і лідер "Радикальної партії" Олег Ляшко. Останній, між іншим, приписує авторство собі. "Нарешті, через п'ять років нашої боротьби, парламент прийняв мій закон про імпічмент президента та ТСК", - написав Ляшко. Він сподівається, що у Володимира Зеленського вистачить сміливості підписати цей закон, а не шукати спроби його ветувати.

В цілому ж, закон стосується депутатського контролю, наприклад, за розслідуванням суспільно важливих справ. Так, після смерті активістки Катерини Гандзюк, в парламенті була створена тимчасова слідча комісія (ТСК) з депутатів, яка відібрала найрезонансніші напади на українських активістів. Нардепи зустрічалися зі слідчими, місцевою владою, жертвами нападів, щоб самостійно розібратися в подіях. Варто відзначити, що ці висновки не мають ніякої юридичної значущості, слідство може брати або не брати їх до уваги. До прийняття цього закону про роботу тимчасових слідчих комісій лише коротко згадувалося в законі "Про регламент ВРУ".

Нагадаємо, ще в 2009 році парламент підтримав законопроект про слідчі комісії. Але того ж року Конституційний суд визнав його неконституційним через порушення процедури набуття чинності. У законі 2009 року вже була прописана головна процедура - створення спеціальної слідчої комісії, яка могла б запускати процес імпічменту президента. Але через скасування дії закону, відповідно, зникла й законодавча база даного процесу.

Водночас, стаття 111 Конституції України передбачає імпічмент президента у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину. Також в Статті прописано, яким чином відбувається ця процедура. Але для виконання цієї норми Конституції не вистачало якраз окремого закону. За п'ять років президентства Петра Порошенка парламент так і не наважився проголосувати за законопроект "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії ВРУ". Але сам імпічмент підтримували всі. Політична воля з'явилася тільки зараз.

Втім, і сам Зеленський обіцяв подати свій законопроект про імпічмент, що й зробив. Але парламент вирішив повернутися до поданого ще в 2014 році законопроекту.

"За всі роки Української держави багато президентів розповідали про те, що вони підтримують наявність процедури імпічменту. Але насправді були категорично проти цього", - пояснив "Апострофу" причини такої затримки народний депутат "Народного фронту" Леонід Ємець.

Як працює імпічмент

У документі пропонується ініціювати питання про відставку президента в тому випадку, якщо його запідозрять в держзраді або ж у скоєнні іншого злочину. Для цього створюється спеціальна слідча комісія за поданням 226 нардепів. Далі починається робота комісії, яка повинна протягом трьох місяців вивчити всі підозри, що виникли. До її складу входять народні депутати, спеціальний прокурор і три спеціальних слідчих. Щодо останніх в законі прописані відповідні вимоги: юридична освіта, не менше десяти років досвіду роботи прокурором або слідчим і, звичайно ж, відсутність судимості.

Після запуску комісія проводить своє розслідування, а також вивчає аргументацію доказів. Їй надається право вимагати необхідні документи та матеріали, які стосуються справи. Також члени слідчої комісії можуть звертатися до матеріалів ЗМІ, в яких можуть бути докази можливого злочину з боку президента.

Крім цього, нардепи, прокурор і слідчі можуть призначати необхідні експертизи, залучати профільних експертів для оцінки доказів; і звісно ж не упустити головного - дати можливість виступити президенту і його адвокатам для пояснень.

Дуже важливим буде, чи зможуть вибудувати нормальну роботу комісії нардепи та прокурор зі слідчими. У законі йдеться про те, що комісія може визначати напрямки їх роботи. Але втручатися в їхню діяльність ніхто не має права.

На фінальному етапі комісія готує висновки, в яких повинні бути вказані причини запуску процедури імпічменту і, відповідно, створення спеціальної слідчої комісії. Звичайно ж, необхідно представити факти, які доводять або спростовують вчинення президентом держзради або іншого злочину. Якщо ж слідча комісія не змогла зібрати докази, процедура імпічменту зупиняється. Але якщо комісія зібрала факти наявності злочину - тоді вона готує відповідний проект постанови Ради про висування звинувачення президенту.

Перед цим базу інформації члени комісії повинні представити колегам. Але це ще не все.

Парламент повинен звернутися до Конституційного суду для підтвердження, що робота комісії відповідала Основному закону. Паралельно Верховний суд повинен вирішити, чи є взагалі ознаки держзради або іншого злочину в рішенні комісії. На прийняття рішень у судів є 15 днів. Від цих рішень залежить головне - чи зможе парламент продовжити процедуру імпічменту. Якщо висновок судів буде позитивним, а в парламенті імпічмент підтримають 338 народних депутатів, президент позбудеться своєї посади. Його обов'язки тимчасово перейдуть до спікера Верховної Ради, до моменту обрання нового гаранта.

"Набрати таку кількість голосів, три четвертих парламенту (338 голосів, - "Апостроф") можливо в ситуаціях, коли президент вчинить злочин, який буде явним і доведеним і не викликатиме суперечок. У будь-яких сумнівних ситуаціях ця процедура неможлива", - вважає нардеп Ємець.

Зазначимо, що в соцмережах деякий час користувачі закликали провести процедуру імпічменту щодо Володимира Зеленського. А на сайті президента небайдужими навіть була опублікована петиція про відставку нинішнього гаранта. Сам Зеленський звернув увагу, що всі умови його відставки прописані в Конституції.

А ось лідер фракції "Самопоміч" Олег Березюк вважає, що прийнятий закон, який передбачає імпічмент, має і свої нюанси.

"Необхідно прийняти нову редакцію закону про президента, в якому були б прописані функціональні особливості гаранта, за що він відповідає, як це регулюється. І в цьому Законі потрібно прописати політичну відповідальність за невиконання обов'язків. Зараз же вони якісно не прописані, не відрегульовані. Але ми все одно вимагаємо відповідальність", - відповів "Апострофу" депутат.

Дамоклів меч або популізм

Зараз закон відправлений на підпис президенту. Чи зважиться Володимир Зеленський підписати указ і підвісити, тим самим, над собою дамоклів меч – в команді президента не говорять. Представник Зеленського у Верховній Раді Руслан Стефанчук лише відповів: "будемо вивчати", пообіцявши, що робота наступного скликання почнеться з процедури зняття недоторканності з усіх, хто нею наділений.

"Володимир Зеленський, як президент, має великий простір можливостей для того, щоб не підписувати закон про ТСК. Головне те, що стаття 106 Конституції наділяє президента правом підписати або ветувати закони, але не встановлює часових рамок, протягом яких президент повинен це зробити. Відповідно, результати консолідації депутатів проти чинного президента Зеленського можуть лежати в шухляді столу на Банковій довгий час. Крім цього, Зеленський може заявити, що цей закон не відповідає його уявленням про нього та накласти вето. Про такий варіант, до речі, згадував заступник голови АП Руслан Рябошапка. Уявити, що в сьогоднішній ситуації в залі парламенту набереться більше 300 голосів для подолання вето президента досить складно. Крім того, Зеленський може заговорити про "справедливість", адже, за його планом, депутати повинні прийняти цілісний закон про імпічмент разом з законом про зняття недоторканності з народних депутатів", - коментує ситуацію "Апострофу" експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Максим Степаненко.

З іншого боку, за словами експерта, підписання і набуття чинності закону про тимчасові слідчі комісії не становить небезпеки для Зеленського, як президента. "Процедура імпічменту надзвичайно складна. Хоч закон про ТСК впорядковує його процедуру, проте точно не спрощує. Для початку процедури необхідно 226 голосів, що, в цілому, реалістично. Але причиною такої ініціативи депутатів може бути вчинення президентом державної зради або "або інших кримінальних злочинів". У разі вдалого першого голосування, ТСК повинна зібрати дані про держзраду і переконати 300 депутатів висунути обвинувачення президенту, а за саме рішення про імпічмент має проголосувати ¾ від конституційного складу ВР, тобто 338 народних депутатів. Відповідно, навіть в нинішньому складі парламенту не набереться такої кількості депутатів, окрім того, що часу на всі ці процедури так само мало. Тому реальних ризиків для Зеленського після набуття чинності цього закону немає. Навпаки, Зеленський може обернути це на свою користь, заявивши, мовляв, подивіться, я не тримаюся за своє крісло, не тримайтеся ж і ви, народні обранці, за свої", - резюмував Степаненко.

Читайте також