RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Влада дограється, що їх знесуть - доктор медичних наук про зростання захворюваності коронавірусом

Валерій Івасюк переконаний, що центральна влада валить місцеву під вибори

Валерій Івасюк переконаний, що центральна влада валить місцеву під вибори Валерій Івасюк Фото: facebook.com

Складна епідеміологічна ситуація в Україні пояснюється тим, що центральна влада скинула відповідальність за протиепідемічні заходи на місцеві влади перед виборами, щоб сказати, що вони не впорались. Натомість центральна влада повинна брати на себе відповідальність за протиепідемічні заходи, управління ними, фінансування і контроль. Допоки ми не наведемо лад у війні влад, статистика коронавірусу не показуватиме реальні цифри. Про це в ефірі Апостроф Live розповів доктор медичних наук, народний депутат І скликання ВАЛЕРІЙ ІВАСЮК.

- Почнемо зі статистики коронавірусу. З чим пов'язане різке зниження захворювання після вихідних?

- Така тенденція спостерігається вже кілька тижнів. Десь на четвер припадає апогей, а в понеділок кількість знижується. Це пов’язано з тим, що доступність до відповідних лабораторій у відповідні дні знижується. Частина з них напевно не працює.

Так само люди, у яких є досимптомна стадія, коли вони знають, що у них був контакт з хворими або з тими, хто контактує з хворими – наприклад, з лікарями. Але у них ще немає симптоматики, тому вони просто не йдуть, а займаються своїми домашніми справами. Тому чисто з технічної причини відбувається таке зниження у вихідні.

- Інформаційно це сприймається, наче менше людей захворіло.

- Звичайно, що ні. Це все пов’язано чисто з технічними проблемами - доступності, можливості людей у вихідні дні здійснити лабораторне обстеження на предмет інфікування коронавірусом.

- Наскільки виправдовує себе адаптивний карантин і перефарбування зон карантину?

- Я кожного разу зазначаю, що Україна отримала червону картку від Генерального секретаря ООН. І це підтверджено ще й Генеральним директором ВООЗ, що в Україні карантинні чи протиепідемічні заходи носять репресивний характер.

Особливо це стосується так званої липневої постанови Кабміну, як я її називаю, "про світлофор", якою були запроваджені зонування: червоний, помаранчевий, жовтий та зелений рівні в залежності від якихось абсолютно диких непрофесійних критеріїв. Наприклад, скільки ліжок зайнято, чи якісь інші причини, не пов’язані з об’єктивними показниками.

Поширення епідемії, наприклад, у зв’язку з виявленою ПЛР-тестами кількістю людей за певний період часу – ось об’єктивний показник. Повторюю, ПЛР-тестами, бо ми вже неодноразово говорили, що ІФА не використовується ніде в світі у режимі скринінгу, у режимі виявлення з метою ізоляції.

В Україні треба застосовувати світовий досвід головного протиепідемічного заходу – це масове безоплатне тестування ПЛР-тестами. По-перше, це тестування груп ризику – це медики і контактні з медиками, тобто їхні родини, це прикордонники, це поліцейські, це вчителі, це, відповідно, контактні з тими особами, у яких уже був виявлений COVID-19.

Крім того, треба робити зондажні обстеження ПЛР-тестами.

- Що це означає?

- Для того, щоби з метою попередження вводити певні обмеження, скажімо, в контактах людей, строгий масковий режим - треба зондувати. Треба проводити в межах 50 тисяч ПЛР-тестів в якомусь регіоні, де це не пов’язано зі спалахом.

Наприклад, у зеленій зоні: як зробити так, щоб вона не стала червоною. Відбувається зондажний скринінговий режим обстеження території країни, чого в Україні не робиться. Отже, без цих двох заходів не можна вводити будь-які карантинні обмеження, будь-які червоні, помаранчеві зони, закриття торгових точок, закриття якогось бізнесу. Особливо – малого бізнесу, який працює на вулиці.

А як це було по-дурному зроблено на початку березня, коли торгові центри працювали – це закриті приміщення, які не дезінфікувалися. Усілякі супермаркети тощо. І ми знаємо, що це була корупційна схема, тому що мерам віддали на поталу, що робити у жорсткий карантин – закривати базари чи не закривати.

От Кличко позакривав, а на вулиці не можна заразитися.

Київський ринок, закритий на карантинФото: Апостроф / Александр Гончаров

- На Волині вдвічі зросла завантаженість лікарень через коронавірус. За останнім епідемічним розділом Луцьк увійшов до помаранчевої зони, однак люди маски не носять. Кабмін зараз пропонує встановити штраф у розмірі 170 гривень за носіння маски на підборідді. Це достатньо?

- Звичайно, що ні. Я весь час використовую приклад Великої Британії. Я дуже люблю цю країну, я там прожив п’ять років. Вони зазнали фіаско, коли їхній прем’єр Борис Джонсон відкидав пандемію, а потім сам заразився коронавірусом. Вони наразилися на дуже високий ризик, який потім реалізувався у кількості померлих, у кількості захворілих, у стоп-бізнесі тощо. Вони запровадили штраф у розмірі 30 тисяч фунтів, якщо людина, що заразилась, порушує ізоляцію. 17 тисяч фунтів – це штраф за те, що людина не дотримується маскового режиму. На другий раз штраф збільшується до 21 тисячі фунтів, а потім настає адміністративна чи кримінальна відповідальність цієї особи.

Отже, я думаю, що люди по всіх країнах однакові. На жаль, є певна кількість дебілоїдів, які нехтують своїм здоров’ям чи не дослухаються до світового і вітчизняного досвіду, і наражають на небезпеку інших людей. Весь час говорять про права. От ідуть вибори: є право людини голосувати. Але вона без маски, має симптоматику, є хворою. Отже, права особи закінчуються там, де є порушення прав і, головне, створення небезпеки для іншої особи. В Конституції України чітко зафіксовано, що життя і здоров’я людини є основою. Потім настають права. Якщо ці права входять в суперечність з ризиками, які можуть виникнути, то права зникають.

Отже, щодо маскового режиму: я їзджу в громадському транспорті. Я ось їхав у метро і це просто жах. Значить, Аваков вибив черговий мільярд з ковідного фонду для поліцейських, які, даруйте на слові, начхати хотіли на виконання своїх обов’язків. Поліцейський стоїть, а народ проходить – або ніс відкритий, або йде повз турнікет і одразу маску стягує. Так поставте ж поліцейського ще між ескалаторами. Поставте там, де поїзди підходять або одного поліцейського на один поїзд метро, щоб він просто ходив із відеофіксатором і дивився. І все.

Знову ж таки, примусити людей, як записав Кличко, поважати одне одного… Яка повага? Треба записати інакше: якщо ти без маски в транспорті або з відкритим носом - зустрінемося або в лікарні, або в крематорії.

Таким чином, я вважаю, що масковий режим – це один із запобіжників. Він не дає сто відсотків але на 60 відсотків знижує вірогідність зараження. Це достатньо великий відсоток у порівнянні з недотриманням маскового режиму, по-перше. По-друге, ніяких масок носити на вулиці не потрібно. Не може бути там зараження в принципі, а особливо у сонячний день, тому що ультрафіолет вбиває віруси.

Між іншим, цікавий дослід був зроблений нещодавно в Японії. Вони зробили висівання цього вірусу на різні поверхні: дерев’яні, пластикові, залізні тощо. Але вони проводили цей експеримент в темному приміщенні, щоб не було ультрафіолету. Вони подивилися, що на 18-36 днів вірус зберігає свою здатність викликати хворобу, знаходиться на поверхнях, якщо немає доступу світла. Саме тому, від самого початку я рекомендував заборонити цілодобову роботу великих супермаркетів. Має бути кварцування у нічний час усіх приміщень, де є скупчення людей. Обробка поверхонь не може бути такою, щоб була доступність до кожної пачки крупи чи ковбаси. Але кварцування не робиться.

От будуть вибори і, я переконаний, що Шмигаль не розуміє, а Степанов із Ляшком йому не пояснили, що кожні дві години виборча дільниця має кварцуватися. Ну, принесеш ти свою ручку. Якщо людина не принесла свою ручку, то що – не дадуть їй можливості проголосувати?

Виборча дільницяФото: УНІАН

- Це порушення Конституції.

- Кожні дві години треба кварцувати приміщення, тому що вибори, як би там не було, при всіх застереженнях – це фактор ризику. Таким чином, маємо повне безладдя в протиепідемічних заходах.

І це сталося тому, що свого часу Яценюк, а потім Гройсман за допомогою Квіташвілі та Супрун ліквідували санітарно-епідемічну службу. Єдину епідемічну службу, яка існує у всьому світі. Вона є в різних іпостасях, наприклад, головний епідеміолог США стоїть біля президента, коли той говорить про ковід, і він спростовує президента. Таким чином, у нас ця служба ліквідована.

- Хто ж цим займається?

- Аваківські орли, будь-які люди, які не мають жодної освіти, як епідеміологи. А це надзвичайно важливо. Дай Боже, щоб Степанова обрали і прибрали в Одеську обласну раду. Призначте міністром епідеміолога.

- Як впливає на роботу МОЗ те, що її голова збирається кудись балотуватися і витрачає якийсь час на передвиборчі речі? Адже структура ж має працювати.

- Ви знаєте, це все одно, якби міністр оборони або начальник Генерального штабу під час війни почав займатися паралельно своїм особистим життям чи йти на вибори тощо. Звичайно, таку людину треба звільняти, бо війна є і з ковідом. Коли людина, лікар з клятвою Гіппократа відволікається на щось інше, думає втекти з цієї посади під час апогею проблеми - така людина повинна бути звільнена президентом чи Верховною Радою за нинішньою Конституцією в той же день, коли вона про це заявила.

Що стосується самого Степанова. Він людина досить недалека, і в нього є випадіння язика. Як то кажуть, що у тверезого на умі, то у п’яного на язику. Нещодавно він таке ляпнув. Звертаючись до людей кожного ранку зі своєю інформацією про те, скільки випадків виявлено тощо, він сказав таку фразу: "Люди, я до вас звертаюся, дотримуйтеся, виконуйте правила протиепідемічного захисту себе. Ці ж правила написані для вас, вони написані не для МОЗ, не для президента, не для Шмигаля. Я розумію той сенс, який він хотів вкласти, але він сказав правду. Правила написані не для цих осіб. Чого ми так обурювалися, коли президент і сам Ляшко були без масок в якихось там ресторанах?

Розумієте, непрофесійність влади завжди шкодить державі. Але непрофесійність влади, її авантюрність, її необов’язковість в певних моментах, як зараз з епідемією ковіду, яка нашаровується на війну і всі економічні проблеми - це ризик існування самої держави. Тому що люди мають різну політичну орієнтацію, але у більшості спрацьовує інстинкт самозахисту, коли є загроза здоров’ю і життю. Коли людина бачить, що державі байдуже, оцій владі байдуже, люди виступають не проти політичної орієнтації влади, а проти того, що влада є загрозою безпеки їхнього життя. Так, як це сталося, між іншим, на початку Революції Гідності. Я знаю, що майже мільйон людей, які вийшли на другий день після побиття дітей, вийшли тому, що дітей побили, а не тому, що Янукович не підписав якісь там європейські угоди. У людей спрацьовують природні інстинкти щодо альтруїзму, небезпеки своєму життю. І ця влада дограється.

- А як тоді оцінювати виділені 1,1 млрд гривень Інституту Мечникова, який розташований в Одесі? Це варто якось пов’язувати з можливою діяльністю пана Степанова в Одесі, з можливими виборами? Чи це просто гроші на ковід, щоб інститут працював? Бо тут про ковід взагалі немає слів.

- В Радянському Союзі було кілька протичумних станцій. І одна з них була і є в Одесі на вулиці Діда Мазая. Менше з тим, це була потужна станція, тому що Одеса була впродовж тривалого часу – кількасот років – епіцентром чи зародком розповсюдження чуми на теренах колишньої Російської імперії, а потім і СРСР. Там весь час є природнє джерело. Воно жевріє, воно десь в латентному прихованому стані, через це його треба було контролювати.

Бактеріологічний інститутФото: Апостроф / Александр Гончаров

- Тобто з цим все добре?

- Ні. Ця протичумна станція функціонувала, потім був тривалий час, коли вона занепала. Коли людина намагається прийти на якесь місце, наприклад, депутатом обласної ради в Одесі, вона закидує щось таке, що б привабило виборців, які можуть за неї проголосувати? От куди кинути гроші? І він кинув гроші на те, що виконувало раніше чіткі кваліфіковані протиепідемічні заходи не тільки проти чуми, а й інших хвороб. До речі, і СНІДу так само.

Коли я очолював Національний комітет боротьби зі СНІДом при президентові, ще не було Одеського міського центру СНІДу, то всі заходи протиепідемічні стосовно СНІДу, особливо ін’єкційної наркоманії, здійснювала ця протичумна станція. Але, знову ж таки, була перерва в роботі. І те, що він кинув ці гроші туди, мало хто знає цю протичумну станцію імені Мечникова. А якщо він би кинув гроші на якісь лікарні, які просто забиті, де стоять черги з машинами швидкої допомоги, які потребують реанімаційних заходів, і чекають, доки хтось випишеться або помре…

- Ви вважаєте, що це передвиборча технологія?

- Сто відсотків. Хто йому заважав або урядові, бо він сам не може виділити, тільки через уряд, ще сім місяців тому це зробити. Тим більше, що Одеса весь час функціонує під час епідемії коронавірусу в Україні, як одне з вогнищ.

- Іноді місцева влада використовує карантин, як піар перед місцевими виборами. Іноді місцева влада не йде на ті обмеження, які пропонує центральна влада. Експерти кажуть, що завдяки цьому спротиву може збільшитися смертність в регіонах. Місцева влада буде відповідати за смерті після місцевих виборів?

- Я намагаюся не робити компліментів журналістам. Але ви поставили питання не в брову, а в око. Це дуже професійне запитання.

Отже, для того, щоб відповісти на нього правильно, я дозволю собі зробити аналіз постанови "про світлофор". Чи можливо під час гарячої збройної війни ухвалення рішень перекласти з центральної влади на місцеву? Звичайно, Ні.

А це така ж війна – протиепідемічна. Ніде в світі, окрім України, централізація ухвалення рішень і обов’язковість їх виконання місцевими владами не є проблемою. В Україні цей принцип порушений. Тобто скинули відповідальність на місцеві влади перед виборами для того, щоб сказати, що вони не впорались.

- Ми маємо розпорошення відповідальності. І що з цим робити?

- Справа у тому, що у нас "орлів Авакова" на 150 тисяч більше, ніж збройних сил України. Тому можна поставити у кожному закладі, у транспорті чи біля його скупчення поліцейського, який буде фіксувати порушення, складати протоколи і штрафувати. Одразу збільшиться дохідна частина бюджету - це очевидно.

Але ж місцева влада не має повноважень, сил і засобів для того, щоб виконувати, дотримуватися і контролювати протиепідемічні заходи. Я вже не кажу про лікування і тестування.

Наприклад, заступник голови Львівської ОДА каже, що збільшилася кількість хворих, бо ми збільшили кількість тестувань. Так це банальність. Зменшіть кількість тестувань і отримаєте не червону зону, а зелену. Питання полягає в тому, що у нас має бути збільшення тестування до 100-120 тисяч ПЛР-тестів щодня. Це потрібно через те, що у нас латентна, прихована епідемія. І якщо ми збільшимо кількість тестувань, будемо виявляти більше людей.

Отже, центральна влада повинна брати на себе відповідальність, управління протиепідемічними заходами, фінансування, контроль. Місцева влада зобов’язана це виконувати. Як тільки не виконує – звільняти. Це війна.

- Якщо буде 10 тисяч нових випадків щодня, відповідальність нестиме місцева влада чи центральна?

- Є хороша українська приказка: як собака жіночої статі не схоче, собака чоловічої статі не скоче. Місцева влада, яка призначена, а мери, які всі обрані, повинні говорити людям, що на нас скинули те, на що ми не маємо ні сил, ні засобів, ні повноважень, для того, щоб відвести відповідальність від центральної влади. Вони повинні про це говорити, тому що знову ж таки всі сили, засоби, гроші, відповідальність мають бути сконцентрована, і тут децентралізації бути не може.

Читайте також