Міністерство оборони переживає небачений скандал: міністр Андрій Таран вступив у відкрите протистояння відразу з декількома діючими керівниками армії, які подали на нього в суд, вимагаючи оскаржити винесену їм сувору догану за перевезення комерційного вантажу в Руанду з Болгарії і скасувати результати службового розслідування. Після скандалу, що розгорівся на цьому тлі, позов був відкликаний. Але в Міноборони незадоволені: головнокомандувач ЗСУ Руслан Хомчак відкрито ігнорує міністра, а їх відносини з Тараном настільки погані, що вони навіть не розмовляють. Що твориться в українській армії - читайте в новому матеріалі "Апострофа".
Уже 98 невиконаних розпоряджень
Ані в Міноборони, ані в Генштабі публічно не пояснюють причин конфлікту між Хомчаком і Тараном, проте вже не є секретом: відносини між ними настільки зіпсовані, що головнокомандувач і міністр навіть не розмовляють між собою.
Одна з основних причин конфлікту - рішення Тарана звільнити командувача Медичними військами України Ігоря Хоменка. У серпні 2020 року СБУ впіймала його підлеглих на хабарі в 1 млн гривень. Людей Хоменка підозрюють в організації злочинної схеми під час закупівель медичних масок для українських військових.
Як повідомляло видання Inforesist, наприкінці жовтня Таран сприяв звільненню близького до Хомчака Хоменка, з посади. Кажуть, що це призвело до загострення відносин Тарана з Хомчаком, які і без того були, м'яко кажучи, натягнуті.
Після цього Хоменко подав у суд на Тарана з вимогою оскаржити своє звільнення, а також сувору догану від міністра. А Хомчак, в свою чергу, не приховує того, що планує повернути свого друга на посаду попри скандал.
Як розповів "Апострофу" член Ради волонтерів при Міноборони Михайло Макарук, головнокомандувач ЗСУ відкрито говорить про це в Генштабі.
"Хоменко не просто його друг, він - соратник і права рука. Є доведений факт того, що в рядах Збройних сил України діє корупціонер - командувач Медичними військами, якого спіймали за руку і вся Україна це бачила, але Хомчак його не дозволяє звільнити. Навпаки - він ходить по Генштабу і розповідає: "Все буде добре - Хоменко буде на своєму місці" і це "трошки" дивно", - розповів волонтер в розмові з виданням.
За словами Макарука, Хомчак не тільки не розмовляє з Тараном, але і систематично ігнорує розпорядження Міноборони. У розмові з нашим виданням волонтер підтвердив, що на даний момент проігноровано вже 98 розпоряджень.
"Була закрита комісія відомого адмірала Воронченка, результати роботи якої були доведені до вищого керівництва держави, але висновків досі не зроблено. Я пов'язую це з лобі пана Хомчака в Офісі президента. Зокрема, з його тісною дружбою з Кирилом Тимошенком", - розповів він.
Що забув український ІЛ-76 в Руанді?
Наприкінці січня з'явилися подробиці про новий виток конфлікту між Тараном і командуванням ЗСУ - цього разу через український літак ІЛ-76 МД, який відвіз комерційний вантаж з болгарського Бургаса в африканську республіку Руанда. Ймовірно, що про цей випадок ніхто б не дізнався, якби українські генерали не вирішили подати на Тарана в суд.
Начальник Генерального штабу Сергій Корнійчук, головнокомандувач Повітряних сил Сергій Дроздов і головнокомандувач ЗСУ Руслан Хомчак звернулися з позовами, щоб оскаржити винесені ним Тараном суворі догани та анулювати результати службового розслідування.
Як написав у себе в Facebook журналіст Юрій Бутусов, Хомчак нібито хоче оскаржити заборону Тарана на застосування українських ІЛ-76 МД в комерційних цілях.
"За даними джерел, позов Хомчака стосується результатів службового розслідування, проведеного в ЗСУ відповідно до наказу № 429 від 21.11.2020 міністра Тарана про стан військово-транспортної авіації. За результатами розслідування Таран заборонив застосування українських військових транспортників Іл-76 МД в комерційних цілях. Хомчак вважає, що заборона на комерційні рейси позбавляє армію коштів від контрактів, які надходять до спецфонду. А комерційні рейси - це єдина можливість забезпечити наліт пілотів і профінансувати паливо і ремонти літаків, які не забезпечує бюджет Міноборони", - розповів журналіст.
Приводом для конфлікту став саме рейс в Руанду. Про це стало відомо з позову Командування повітряних військових сил до Вінницького окружного суду від 11 січня.
Головна інтрига в цій історії - чому український ІЛ-76 взагалі літав в Руанду і що саме він віз? Як розповіло "Апострофу" джерело, знайоме з ситуацією, Таран дізнався про рейс випадково і зажадав пояснень.
"Таран дізнався про цей літак тільки тому, що він зламався в Єгипті. Після чого про це повідомили в Міноборони. У результаті чого Таран поставив питання командуванню Повітряних сил, чому наш ІЛ-76 МД здійснює комерційні рейси Бог знає де. І це при тому, що літак - старий і на ньому можна ще налітати зовсім небагато. А це, на секундочку, 9000 кілометрів від України. Та й взагалі цей літак призначений для десантування особового складу і військової техніки, а не перевезень комерційних вантажів", - розповіли нашому виданню.
Спочатку джерело не стало говорити, який саме вантаж віз літак, лише назвавши його "дуже поганим". Однак після того, як в ЗМІ з'явилася інформація, що на борту Іл-76 була зброя, наш співрозмовник підтвердив, що це дійсно так.
Утім, згадки про цей конфлікт можна знайти в офіційних джерелах - звичайно, без прямої згадки рейсу - і раніше. У листопаді командування Повітряних сил України прямо критикували рішення міністра про заборону вантажних перельотів. Серед контраргументів на рішення Тарана прозвучала теза про те, що таким чином наша військова авіація може не тільки заробляти кошти на транспортуванні вантажів, але і забезпечує наліт пілотам.
"Звичайно, відпрацьовувати планові тренувальні польоти можна і тут в Україні. Але, як показує практика, все закінчиться простоєм техніки на землі і втратою навченості льотного складу. І ресурс літака буде закінчуватися прямо на стоянці", - говорилося в офіційній заяві Повітряних сил.
"Це - ганьба для країни. В Кремлі над нами сміються"
Конфлікт між Хомчаком і Тараном вийшов в публічну площину, і хоча за інформацією "Апострофа", позов врешті-решт було відкликано, але підкилимна боротьба триває. Складається враження, що вийти із ситуації можна тільки звільненням однієї з конфліктуючих сторін або всіх відразу. Втім, ключовим каменем спотикання є законодавчі лакуни, які досі не врегулювали у Верховній Раді: недостатньо чітко визначені розмежування повноважень між Міноборони, яке повинно займатися виключно господарськими питаннями, і Генштабом, чия основна функція полягає в оперативному управлінні військами.
"Це ганьба для нашої країни. Ми бачимо, що на сьомому році війни військове керівництво країни не може навести порядок в своїх відносинах. Хто вже там більше винен - нехай визначає старший начальник. Питання в тому, що є орган, який стоїть над усіма цими питаннями - в першу чергу, заступник глави Офісу президента з питань нацбезпеки і оборони. Чия завдання - не допустити, щоб ці проблеми були винесені в публічну площину. Думаю, що в Кремлі зараз над нами сміються дуже сильно", - сказав в ефірі "Апостроф ТВ" колишній заступник секретаря РНБО, генерал ЗСУ Сергій Кривонос.
"Якщо вже вони підключили суд, то я так розумію, що особисто не змогли знайти контакт, а Офіс президента не зумів проконтролювати процес. Зараз страждає імідж країни, армії, йде кланова війна всередині і нічого хорошого це не приносить", - додав Кривонос.
За словами волонтера Михайла Макарука, такого падіння українська армія не знала вже багато років.
"Скажу відверто - на даний момент керівництво наших збройних сил скотилося до рівня 2013-2014-х років. Їх фрази -"волонтери брешуть, це все неправда, ми святі" - не те що насторожують, це - дивно. А відверта війна, коли Генштаб подає позови на Міністерство оборони - це взагалі ненормально", - констатував він в розмові з "Апострофом".
"Апострофу" в Генштабі про протистояння відповіли вельми лаконічно: "Проблемні питання вирішуються з Міністерством оборони в робочому порядку відповідно до чинного законодавства в інтересах обороноздатності України. Публічне обговорення порушених у запиті питань неактуально", - сказали там.