RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Повернути рядового Ківу: чи потрібні Україні чиновники, що втекли від війни

Нардепи хочуть карати чиновників, які втекли за кордон

Нардепи хочуть карати чиновників, які втекли за кордон Фото: Pixabay

Парламентарі вирішили взятися за чиновників, які в період дії воєнного стану перебувають не в країні. У Верховній раді з'явилося кілька ініціатив, за якими пропонується повертати чиновників в Україну, навіть якщо вони цілком законно опинилися за кордоном. Більше того, нардепи хочуть запровадити суворішу відповідальність для тих, хто незаконно виїжджає з країни під час війни. Як у ВР задумали повертати прокурорів, суддів, мерів і навіть нардепів додому, і чи варто це взагалі робити – з'ясовував "Апостроф".

Відсидітися не вийде

На даний момент з України заборонено виїзд чоловіків від 18 до 60 років, крім окремих категорій (чоловіків, що мають відстрочку від призову, непридатних до служби за станом здоров'я, усиновителів, які утримують малолітніх дітей, багатодітних). Ті чоловіки від 18 до 60 років, які до широкомасштабної агресії РФ вже були за кордоном, зараз можуть там перебувати без жодних правових наслідків – закон не зобов'язує їх повертатися. Парламентарі вирішили це виправити.

У ВР було зареєстровано законопроект №7265, згідно з яким члени Кабміну, керівники органів державної влади та їх заступники, сільські, селищні та міські голови, працівники правоохоронних органів, судді, прокурори і навіть самі нардепи зобов'язані повернутися до країни у разі запровадження військового стану.

За відмову повертатися обіцяють карати серйозними тюремними термінами – від 5 до 10 років.

Щоправда, у тексті законопроекту передбачено повернення у разі війни взагалі всіх військовозобов'язаних. А це мільйони заробітчан. Але голова фракції "Слуга народу" у ВР Давид Арахамія вже заявив, що у такому вигляді голосувати за проект закону "слуги" не будуть.

"Багато тих, хто залишився, працюють за кордоном і пересилають в Україну гроші - як допомогу сім'ям або як пожертвування у фонди оборони країни", - зазначив Арахамія.

А "відповідальність має поширюватися лише на людей, які працювали в державному та правоохоронному секторі та в судовій владі", - пояснив "Апострофу" один із авторів законопроекту Дмитро Лубинець.

Щоправда, за даними "Апострофу", на пунктах пропуску з Польщею при поверненні в країну українські прикордонники вже цікавляться у чоловіків призовного віку, коли і з якою метою ті виїжджали з країни. Але поки що це лише спортивний інтерес, адже застосувати якісь санкції неможливо.

Але водночас прицільно "вдарити" по чиновниках "Слуги народу" зовсім не проти, щоб "покарати кілька десятків посадових осіб, чиновників та депутатів, які втекли з України під час війни" , - резюмував Арахамія.

Так, за даними Офісу Генпрокурора, із країни за лічені тижні до широкомасштабного вторгнення безслідно зникло 20 нардепів. Найбільше втікачів, звичайно, із ОПЗЖ.

До речі, а чи продовжують нардепи-втікачі отримувати зарплати? У "Слузі народу" запевнили "Апостроф", що, на щастя, гроші таким нардепам не нараховуються.

"Ми керуємося законом про "Статус народного депутата", згідно з яким впливу партії чи політсили на цей статус немає. Але зарплата нараховується не за статус чи наявність мандату. Якщо раніше справді народні депутати отримували зарплату просто так, за те, що вони такі ось "чарівні існують, то у 2019 році були внесені зміни до законодавства, якими заробітні плати прив'язали до п'яти показників роботи народного депутата, - розповідає "Апострофу" член регламентного комітету Людмила Марченко.- Є дві виплати, і кожна з них пов'язана з роботою. Одна з них - це голосування у сесійній залі. Якщо депутат з будь-якої фракції не присутній на голосуванні під час чергового засідання, заробітну плату він не отримує, якщо 70% засідань він відвідав, а 30% ні, то зарплату не отримує. Друга частина заробітної плати нараховується за роботу в комітеті 50 на 50. Якщо 50% робочих комітетських днів нардеп не був присутній, то відповідно він не отримує нарахування за цей період. Тому не має значення з якої фракції депутат: якщо він не ходить на засідання Верховної ради, на засідання комітету, то зарплату він не отримує".

Але це стосується нардепів. А є ще чиновники-втікачі інших рангів, які свої зарплати продовжують отримувати навіть за кордоном.

"Ми з перших днів моніторимо, хто куди виїжджав. Це депутати, міністерський корпус, судді, правоохоронці, прокурори, вищі чиновники. У нас немає ресурсу всіх відслідковувати, але топовий рівень ми намагаємося дивитися", - заявляла раніше генпрокурор Ірина Венедиктова.

Більше того, нардепи хочуть запровадити кримінальні "стимули" для тих чиновників, які не втекли від війни, але потенційно це можуть зробити. Так, законопроектом №7268 для чиновників передбачається відповідальність від 5 до 10 років за незаконне перетинання кордону під час дії воєнного стану. А якщо чиновники втікатимуть групою осіб та ще й зловживаючи службовим становищем, то у в'язницю можна сісти на термін від 8 до 12 років.

Навіщо повертати втікачів

Чим продиктовані такі радикальні заходи?

"Для забезпечення посилення рівня функціональності сил оборони України, органів державної влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану", - йдеться у тексті пояснювальної записки до законопроекту.

Але питання: якщо чиновник не хоче повертатися в країну або хоче її покинути, наскільки такий боєць тилу буде ефективним і чи зможе дійсно "підсилити рівень функціональності сил оборони"?

На думку політолога Петра Олещука, кримінальна відповідальність для неповернених — це скоріше реакція ВР на настрої у суспільстві, ніж якийсь реальний механізм підвищення обороноздатності.

"Справа навіть не в конкретних чиновниках, а в тому, як таке явище сприймається суспільством. А суспільством це сприймається вкрай негативно. У нас в країні оголошено загальну мобілізацію, всі мають служити країні в тій чи іншій формі. І у громадян одразу виникають питання: а як бути з представниками політичної еліти та людьми, які займають відповідальне становище, чому деякі з них поїхали з країни? Думаю, саме з цим пов'язані законодавчі ініціативи, а не з тим, що чиновники, які виїхали, дуже потрібні в Україні і можуть посилити обороноздатність країни", - каже "Апострофу" Олещук.

У принципі автори законопроекту це побічно підтверджують.

"Справа не в тому, що чиновники, що поїхали, можуть посилити обороноздатність, а в тому, що вони займали відповідне становище, отримували і продовжують отримувати зарплату з державного бюджету, а з настанням військового стану замість того, щоб продовжувати виконувати свої обов'язки, вони просто виїхали", – коментує Лубинець.

"Потрібно чітко визначитися: люди жили в країні, а зараз що? Вони просто поїхали і покинули країну? Тоді треба дивитися, а яке тоді право вони мають взагалі повертатися в Україну після того, як ми переможемо? Одні мають воювати, а інші просто тікають із країни?", - додає "Апострофу" член фракції "Голос", співавтор законопроекту Роман Костенко.

Враховуючи різкий тон заяв парламентаріїв, цілком імовірно, що законопроекти будуть ухвалені. І тоді сотням чиновників, що виїхали, все ж таки доведеться повернутися в країну. До речі, йдеться як про чоловіків, так і жінок.

Щоправда, у науково-експертному управлінні ВР попереджають, що радикальні тюремні терміни можуть стимулювати втікачів набувати іноземного громадянства і взагалі ніколи не повертатися до України. Добре це чи погано, покаже лише перспектива історії. Але, найімовірніше, відсутність у країні таких "патріотів" як, наприклад, екс-нардеп Ілля Ківа, буде для України лише на користь.

Читайте також

Новини партнерів