Активізація електорату до місцевих виборів в Україні йде повним ходом. За підрахунками громадянської мережі "Опора", тільки на рекламу в соціальних мережах кандидати витратили вже понад мільйон доларів. І це лише крапля в морі: тисячі агітаційних біг-бордів, промо на ТБ, радіо і, звичайно ж, "подарунки" виборцям - на все це не шкодують грошей, аби досягти мети - зайняти зручне крісло в бажаному кабінеті. "Апостроф" розповідає про самі дикі приклади підкупу електорату за останній час і нові тренди на цій ниві.
Герман з яйцями і ракетки
Парк Партизанської слави в Києві - популярне місце для прогулянок серед жителів навколишніх районів. Влітку 2020-го тут закінчили капітальний ремонт: запустили світловий пішохідний фонтан, поміняли лавки і взагалі навели красу. Вголос про це ніхто не скаже, але відразу видно, що поспішали під вибори - на вході в парк висить табличка, де сказано, що ремонт зроблений з ініціативи мера міста Віталія Кличка. І це незмінний почерк київського градоначальника - якщо щось відремонтовано або зроблено, то про це слід обов'язково нагадати жителям, щоб знали, кому бути вдячними і коли прийде час, то ставили галочки в потрібному місці. Багато українських виборців ставляться до таких речей досить спокійно. "Аби справу робили, а на табличках можуть писати все, що завгодно", - сказала у відповідь на питання журналіста "Апострофа" одна з мам, яка гуляла по парку.
"На місцевих виборах такий підхід діє. Бо це є показник того, що місцева влада хоча б щось робить, а більшість людей голосують за принципом: "Аби не гірше". Коли якийсь мер відремонтував під'їзд, зробив дитячий майданчик і якусь дорогу - вже добре. Якщо реалізовані якісь інфраструктурні проекти, то це великий плюс, на це звертають увагу. Люди можуть не сильно любити свого мера, але будуть схильні голосувати за нього, якщо у нього є хоч якась мінімальна історія успіху", - пояснив в коментарі "Апострофу" політичний експерт, директор з внутрішньої політики МЦПД Ігор Петренко.
Втім, це дрібниці. Набагато веселіше було в Рівному, де кілька тижнів тому юнаки в захисних масках роздавали місцевим жителям курячі яйця прямо в центрі міста. І не просто так, а з вкладеним в них важливим меседжем. На кожній упаковці була приклеєна фотографія кандидата в мери Віталія Германа і напис: "Герман з яйцями". Менше ніж через 20 днів ми дізнаємося, чи заходить такий креатив електорату.
Ще відзначився на цих виборах багаторічний депутат Київради і бізнесмен Олекандр Пабат, який в цьому році балотується від партії Андрія Пальчевського. Він вирішив задарувати дітям в одному з районів столиці недешеві ракетки для настільного тенісу. Природно, зі своїм ім'ям та зображенням. Така "турбота" про підростаюче покоління цілком зрозуміла - голосувати дітлахи не зможуть, але порадіють і обов'язково розкажуть батькам про душевну доброту політика. А якщо хтось із старшого покоління потім на виборчій дільниці задумається, за кого б йому проголосувати, то цілком може згадати і про ракетки.
Шоу Полякової в розпал епідемії
Зрозуміло, що політики не могли залишити без уваги тему коронавірусу і активно використовують її у своїй агітації. Наприклад, розпихують по поштових скриньках медичні маски зі своїми візитками. Втім, такий хід здається злегка запізнілим. Ось якби агітацію можна було проводити навесні, коли вони були в страшному дефіциті, то електорат напевно був би більш вдячний.
Також не на руку і карантинна заборона на проведення концертів, фестивалів та інших масових заходів. Однак далеко не всі її дотримуються. Наприклад, як випливає з оголошень, гучний концерт співачки Олі Полякової в Харкові був організований командою чинного мера міста Геннадія Кернеса.
На шоу прийшло більше двох тисяч чоловік і поліція навіть відкрила кримінальне провадження, але свої електоральні "плюшки" Кернес напевно отримає - люди скучили за концертами і втомилися навіть від такого псевдокарантіна, якого толком ніхто не дотримується. Ну, а в подальшому зростанні кількості хворих завжди можна буде звинуватити центральну владу - схема, яка принесе успіх дуже багатьом на цих виборах.
"На темі СOVID постійно паразитують. Місцева влада намагається показати, що центральна нічого не робить і вони єдині, хто піклується про інтереси громадян. У свою чергу, з Києва намагаються донести думку, що не все так просто. Якщо ви збираєтеся на час пандемії проводити такі заходи як день міста, то ви ризикуєте. Отже коронавірус зараз це дуже активно використовувана тема ", - сказав Ігор Петренко.
"Гречка" все ще в ходу
Банальний підкуп виборців продуктовими наборами та подарунками вже не такий популярний, як це було ще років десять тому, проте такі методи все ще активно використовуються. Особливо в депресивних регіонах.
Так, в Кремінній (Луганська область) поліція накрила магазин, в якому стояли цілі ящики продуктових наборів для електорату і списки виборців. Таким чином один з кандидатів в мери збирався "переконувати" земляків голосувати за себе.
Цікаво, що в новому Виборчому кодексі є окремий пункт, який забороняє "дарувати" людям будь-які матеріальні активи, ведучи при цьому агітацію. За такі дії передбачена навіть кримінальна відповідальність - від 2 до 6 років ув'язнення для організаторів. Але, як ми бачимо, закону українські політики не бояться. Наприклад, в Полтаві кандидат в мери Сергій Каплін роздавав виборцям... брендовані кришки для закруток зі своїм ім'ям, а в Чернігові кандидатка від "За Майбутнє" підкуповувала виборців лампочками з брендом політсили. І таких випадків маса. Та й банальним підкупом політики не гребують.
"На жаль, є факти і пропозиції грошей. Голос коштує на цих виборах від 200 грн, і пропозиції ці звучать, в тому числі і через засоби комунікації - месенджер, телеграм-канали - дуже активні", - розповіла голова правління громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.
Втім, ціни різняться в залежності від регіонів. За інформацією "Апострофа", на півдні Київської області деякі політичні сили "економлять" на виборцях, роздаючи по 50 гривень.
Іноді цей підкуп намагаються замаскувати навіть під "веселі старти". Так, в Івано-Франківську кандидат від "Свободи" Олег Андрухів видавав учасникам забігу по 1000 гривень. Так, формально для цього потрібно було виконати певні умови, але все було влаштовано так, що більшість пішли з "призами".
Прикладів можна навести ще масу. Можна нескінченно довго розповідати людям про необхідність свідомо підходити до виборів і не вестися на підкуп, але поки переважна більшість українців живе за межею бідності - "грічкосійство" буде процвітати. Тим більше, що поліція хоч і звітує про спійманих порушників, на цих виборах особливо не напружується. І багатьом бажаючим потрапити у владу такий стан справ досить вигідний. Головне, щоб у тебе не закінчувалися гроші - тоді дорога у велику політику стає набагато коротше. Ну а інтереси України можуть почекати...