Президент Зеленський в інтерв'ю італійському каналу Sky TG24 заявив, що вибори в Україні можуть відбутися під час війни, якщо парламенту вдастся внести зміни до законів щодо забезпечення доступу до голосування. Раніше на проведенні виборів наполягали окремі західні політики. Чому Захід тисне на українську владу щодо проведення обов'язкового волевиявлення у 2024 році та як провести вибори в умовах війни - в етері Апостроф TV розповів політичний аналітик, керівник Центру громадської аналітики "Вежа" Валерій Клочок.
Законодавчі перепони
Спрогнозувати складно, але розмови про вибори йдуть давно. Так, ми мали прецеденти проведення виборів, коли в нас були анексовані частини територій, коли були окуповані окремі райони Донецької та Луганської областей та йшла війна. В таких умовах ми проводили загальнонаціональні вибори чотири рази - двічі президентські і двічі парламентські. Була практика, коли не всі українці могли реалізувати своє право - бути обраним та обирати. Мова про тих, хто проживав на тимчасово окупованих територіях Криму та Донецької і Луганської областей - вони не брали участі в голосуванні. Але від цього статус виборів не постраждав. Вони були визнані легітимними не лише в Україні, а й у всьому світі, крім росії.
Читайте: В Раді заговорили про перехід до президентської держави: в мережі хвиля обурення
Втім є порівняння, що тепер це складніше зробити через інтенсивні обстріли. Зокрема, що буде робитися, коли в день будуть обстріли виборчих дільниць тощо. Ця теза активно лунає зокрема і від представників влади, до яких висока довіра в суспільстві. І Зеленський неодноразово говорив, що вибори неможливі, тому що не можна забезпечити усім однакового доступу до реалізації конституційного права обирати чи бути обраним. За великим рахунком, так і є.
Поява другої тези від Зеленського про те, що вибори можуть бути - означає, що такий варіант розглядається зараз в Україні, як дуже ймовірний. Втім цьому є низка перепон. Зокрема інтенсивні бойові дії, які зараз відбуваються вздовж лінії всього фронту, та воєнний стан, який фактично є основною перепоною для проведення виборів в Україні, тому що проведення виборів в Україні в період воєнного стану заборонено конституцією.
Відтак Зеленський і говорить про зміни до чинного законодавства. Перша - дозволити вибори під час воєнного стану. Друга - забезпечити можливість реалізації конституційного права усіма громадянами України, зокрема і тими, хто в лавах Збройних сил, бути обраним і обирати. Тому що ми не можемо заборонити, наприклад, солдату балотуватися кудись. Але тепер питання: а як це реалізувати?! Як військовослужбовець на нулі зможе себе висувати кандидатом в народні депутати тощо.
Тобто треба змінити виборчу систему, порядок голосування: наприклад, голосування може бути поштою, може бути не в один день, бо у нас на сьогодні єдиний день голосування.
Якось по іншому має бути і голосування наших біженців. Хоча біженці були і з 2014 року, які і тоді виїжджали за кордон, це і ті ж заробітчани. Тобто у різному статусі перебували українці за кордоном. Це як на мене, не аргумент - коли говорять, що у нас 7 мільйонів українців за кордоном і як вони будуть голосувати. Будь-ласка, біля посольств і дипломатичних представництв ми організовуємо виборчі дільниці, під'їжджайте і голосуйте.
Плюс на все це, звісно, треба гроші і зміни до чинного законодавства. Але якщо президент говорить, що це питання розглядається, то ймовірність такого сценарію дуже висока.
Читайте: В Україні перерахують виборців: адвокат вказав на приховану причину
Щодо змін, то вони мають бути проголосовані у різних сесіях Верховної ради. Але вносити до конституції зміни у період воєнного стану взагалі не можливо.
Вбачаю варіант виходу з цієї ситуації - це або скасування воєнного стану на певний період, або якась процедура ad hoc, але якщо вона буде суперечити конституції, то проведення виборів неможливе.
Якщо ж влада скасує воєнний стан на період проведення виборів, тоді є загроза відтоку чоловіків призовного віку за кордон.
Тиск Заходу
Чому такі розмови саме зараз? Я вбачаю абсолютно очевидним сьогодні тиск Заходу задля зміни влади загалом в Україні. Тому що, ймовірніше за все, за ці майже два роки широкомасштабного вторгнення, рішення, які мала б ухвалювати українська влада, в розумінні Заходу не відповідають їхнім вимогам і побажанням. Це стосується реформи багатьох систем - судової, правоохоронної, економіки загалом і податкової системи зокрема, бо це корупція і хабарництво. Не виключаю, що від західних партнерів стоїть умова: або будуть вибори, або не буде допомоги! Звісно, про це не говорять публічно, але за лаштунками йдуть такі розмови.
Переобрання чинної влади? Дійсно, може бути варіант, що шляхом перевиборів Захід нібито хоче підтвердити легітимність нинішньої влади. Але для чого проводити вибори, щоб переобрати цю владу?! Тобто не обрати іншу, а переобрати. Щоб що? Тобто логіки в цьому процесі тоді немає.
На Заході є розуміння того, що на політичну арену можуть вийти інші політики сьогодні, навіть в умовах війни, які будуть по-іншому формувати державну політику. Адже за п'ять років президентства Зеленського і майже п'ять років роботи парламенту система державного управління майже не зазнала змін. Вона залишилася фактично тією самою, як і за часів президентства Порошенка. Маємо певні зміни в роботі антикорупційних органів і фактично все. Я не можу назвати якихось прикладів, які будуть свідчити про кардинальні зміни. Тому мова йде звісно про зміну влади (не переобрання), але легітимність у такий спосіб ставитися під сумнів не буде, будь-то нова чи стара влада.
Військові на вибори
Ймовірніше за все, українці будуть готові обирати інших політиків. Це буде інший склад парламенту, можливо навіть буде інший президент - все може бути. Так, звичайно, довіра до Зеленського зараз дуже висока, тому я поки що сумніваюсь в тому, що його зараз можуть не переобрати.
Не буде конкуренції? Давайте згадаємо історію з президентськими вибори-2014 чи парламентськими-2015. Ця виборча кампанія відбулася в період анексії Криму та початку війни на Донбасі. Тоді Порошенко за 30 днів хотів завершити війну і на цьому тлі в першому турі його обрали. І ті ж парламентські вибори у 2015 році, коли основною риторикою була не війна. І вибори-2019, знову розмови "я війну завершу швидко". Так само і нині може з'явитися кандидат, якому швидко довіряться люди.
Ось що стосується зараз участі військових у виборчому процесі - з цим величезні проблеми. Як вони будуть проводити агітацію, за кого, як вони будуть долучені до процесу - питання. Тому не виключаю, що може бути взагалі змінена виборча система. Гіпотетично будуть закриті партійні списки. Змінене виборче законодавство. Партія зареєструвала свої списки і все - на голосування. Ніякої мажоритарки не буде. Наголошую, я це не виключаю.
Інше питання, як це сприйме суспільство. Звісно, що негативно. Бо попри свою недолугість, мажоритарка в Україні прижилася і має певну традицію - люди хочуть бачити, за кого голосують. Наприклад, у Франції виключно мажоритарка і там з цим проблем немає.
Читайте: Голосування в окопах? Чому на Банковій знову заговорили про вибори