Слідом за впровадженням особливого контролю за перетином державного кордону громадянами РФ в Україні вирішили посилити покарання для росіян за незаконне проникнення на територію країни. У Верховній Раді пропонують за такі дії саджати до в'язниці громадян країни-агресора. Для чого потрібні подібні заходи і чи допоможе це убезпечити державу, розбирався "Апостроф".
Законопроект №7017 у Верховній Раді зареєстрували голова фракції "Блок Петра Порошенка", нардеп Артур Герасимов і представник президента в парламенті, нардеп Ірина Луценко. Законопроект передбачає введення покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 3 років для громадян країни-агресора або інших осіб, які діють в інтересах країни-агресора, за незаконний перетин українського кордону, за повторний перетин – до 5 років позбавлення волі. Жорсткіше хочуть карати за перетин кордону зі зброєю – до 8 років в'язниці. "Проект розроблено з метою сприяння забезпеченню захисту суверенітету і територіальної цілісності України шляхом криміналізації незаконного перетину державного кордону представниками держави-агресора", - ідеться в пояснювальній записці до документа.
Його автори нагадують, що до 2004 року законодавство України передбачало кримінальну відповідальність за незаконний перетин держкордону, але 2004-го відповідну статтю (331) Кримінального кодексу виключили, і зараз українське законодавство передбачає лише адміністративну відповідальність за такі дії: 1700-3400 грн штрафу або адмінарешт до 15 діб, а в разі порушення групою або повторного порушення протягом року – штраф від 3400 до 8500 грн.
У політикумі та експертному співтоваристві думки стосовно нової ініціативи розділилися. Так, за словами нардепа від "Народного фронту" Дмитра Тимчука, такий крок є цілком виправданим, враховуючи нинішні відносини між РФ і Україною. "На Донбасі росіяни, що незаконно перейшли кордон, захоплювали спочатку адміністративні будівлі, а потім вже у вигляді збройних формувань діяли проти Збройних сил України, тому такі ініціативи в нинішніх умовах можна вважати цілком виправданими. Ми маємо в наявності факт агресії Росії проти України, тобто статус РФ та наших відносин з нею – це особливе питання. Військовослужбовці РФ, російські найманці, які зараз їдуть на Донбас, повинні знати, що вони автоматично, перетинаючи кордон України, нехай навіть ділянку, яка не контролюється Україною, порушують українське законодавство – і вже не в плані адміністративної відповідальності, тобто вони за фактом стають кримінальними злочинцями", - прокоментував Тимчук "Апострофу".
Однак, на думку екс-глави Служби зовнішньої розвідки України Миколи Маломужа, такі заходи будуть малоефективними, оскільки спецслужби Росії все одно знайдуть спосіб проникнути в Україну. "Такі дії нічого не дадуть практично, оскільки спецслужби РФ все одно зможуть проникнути в Україну, вони все одно знайдуть ті формати, які дозволять їм підробити документи про українське громадянство, оформити візи, якщо потрібно буде. Крім того, будуть дії у відповідь щодо українських громадян, а у нас перебуває, за відкритими даними, близько 3 мільйонів українців у Росії. Зрозуміло, що не всі будуть належним чином оформляти документи, і це також буде використовуватися спецслужбами, прикордонниками і поліцією для їх переслідування", - висловив він свою думку "Апострофу".
"Тут була би більш ефективна форма – це цільова робота, за конкретними громадянами Росії, які підозрюються у скоєнні якихось терористичних актів або проникненні на нашу територію, це має бути робота прикордонників, СБУ, розвідки, поліції, а лише заборони нічого не дадуть", - упевнений Маломуж.
Екс-голова Головного слідчого управління Служби безпеки України генерал-майор Василь Вовк звертає увагу на те, що подібні заходи буде важко реалізувати на практиці, адже близько 400 км українсько-російського кордону перебуває під контролем бойовиків на Донбасі.
"Хто і яким чином буде фіксувати? Навіщо робити мертвонароджену статтю в Кримінальному кодексі? – каже Вовк "Апострофу". – Ніякого відношення до боротьби з тероризмом це не має і не може мати, як і раніше анонсовані засоби електронного реєстру росіян. Усе це – піар-ходи, які до нормотворчості, попередження тероризму не мають ніякого відношення. І я просив би народних депутатів не ганьбитися і не голосувати за цей законопроект. Боротьба з тероризмом – це специфічна боротьба, у якій має бути агентурна мережа, хороша оперативна інформація. Якщо вона є, то не потрібні ніякі узгодження в'їзду, не потрібна ніяка відповідальність за незаконний перетин кордону".
Також генерал-майор СБУ вважає неправильним введення особливого покарання виключно для громадян Російської Федерації.
"Це нонсенс в нормотворчості, щоб несли кримінальне покарання виключно громадяни однієї з країн. Якщо є порушення, то, до якої країні б не належала людина, вона має нести відповідальність, тому ця ініціатива не витримує жодної критики. І у нас вже була кримінальна відповідальність з терміном у в'язниці за незаконний перетин кордону, і ми її прибрали, враховуючи наші спроби йти в Європу", - заявив Вовк.
Юрист-міжнародник Андрій Бузаров погоджується, що не зовсім коректно вводити подібні заходи тільки проти росіян, хоча відзначає, що такі методи й допустимі в умовах війни.
"З точки зору міжнародного права, виходячи з інтересів національної безпеки – так, це виправдано. Наприклад, Дональд Трамп ініціював законопроект, який забороняє громадянам 7 держав в'їжджати на певний період в США, і врешті-решт Верховний суд визнав, що цей указ був законним. Тому в умовах, що склалися, ми теж можемо вживати подібних заходів", - зазначив він у коментарі "Апострофу".
Експерт нагадав, що громадяни інших держав і так несуть покарання за незаконний перетин українського кордону – але адміністративне, а не кримінальне. "Очевидно, тут робляться спроби того, щоб мінімізувати проникнення громадян з боку зони АТО, з боку Донбасу. У такому випадку до них мають бути застосовані відповідні заходи кримінального покарання у вигляді позбавлення волі", - підсумував Бузаров.