9 серпня Кабінет міністрів України звільнив Войцеха Балчуна з посади голови ПАТ "Укрзалізниця". На заміщення вакансії буде оголошено конкурс. "Апостроф" з'ясовував, хто може стати новим керівником держкомпанії з управління вітчизняною залізницею, з чим пов'язане звільнення Балчуна і які політичні сили будуть боротися за контроль над українською залізницею.
Кабінет міністрів звільнив з посади голови ПАТ "Укрзалізниця" Войцеха Балчуна, який подав заяву про відставку. Рішення про звільнення чиновника було прийнято на засіданні уряду в середу, 9 серпня.
Тимчасово виконуючим обов'язки керівника "Укрзалізниці" призначено Євгена Кравцова, який також очолює наглядову раду компанії. На тому ж засіданні Кабміну Кравцов був звільнений з посади першого заступника міністра інфраструктури. Тимчасовий керівник компанії заявив, що ще не вирішив, чи буде він брати участь у конкурсі на заміщення посади голови правління "Укрзалізниці".
Балчун очолив "Укрзалізницю" у квітні 2016 року - в Україні сподівалися, що його досвід на посаді керівника польської залізничної компанії PKP Cargo S. A., яка є другим вантажним залізничним перевізником в ЄС, піде на користь вітчизняній залізниці. За твердженням польських ЗМІ, Балчуну вдалося перетворити майже збанкрутілого державного перевізника на прибуткову компанію.
В Україні Балчун пропрацював трохи більше року, до речі, останні місяці він перебував на посаді без продовженого контракту, який закінчився у травні.
На початку серпня генеральний прокурор Юрій Луценко звернувся до прем'єр-міністра Володимира Гройсмана з пропозицією не продовжувати контракт з Балчуном, мотивуючи це тим, що прокуратура та інші органи відкрили близько 90 кримінальних проваджень за фактами привласнення, розтрати, заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем посадовими особами "Укрзалізниці". На думку генпрокурора, така ситуація на залізничному транспорті "обумовлена, насамперед, неналежним виконанням правлінням ПАТ "Укрзалізниця" покладених обов'язків", а тому продовження контракту з керівником компанії є недоцільним.
Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, говорячи на засіданні уряду 9 серпня про відставку Балчуна, підкреслив, що, "хто б що не говорив, але за цей рік на залізниці відбулися в тому числі і позитивні зміни".
"Хто б що не говорив", в першу чергу, має бути адресоване міністру інфраструктури Володимиру Омеляну. Претензії до його роботи у глави відомства з'явилися майже відразу після його призначення на посаду в "Укрзалізниці". Зокрема, Омелян заявляв, що Балчун за три місяці після вступу на посаду так і не представив Мінінфраструктури план реформування компанії. Свого апогею конфлікт між Балчуном та Омеляном досяг наприкінці 2016 року. А на початку 2017 року Кабмін вивів "Укрзалізницю" з підпорядкування Мінінфраструктури і взяв управління держкомпанією безпосередньо на себе.
Неефективність і провал реформ
Міністр інфраструктури Володимир Омелян вважає відставку Балчуна "перемогою здорового глузду". "Про необхідність звільнення Балчуна я публічно говорив останні 10 місяців. Нарешті це сталося", - сказав він у коментарі "Апострофу". При цьому Омелян не хоче говорити про звільнення керівника "Укрзалізниці" як про свою перемогу. "Своєю перемогою буду вважати ситуацію, коли ні бізнес, ні пасажири, ні працівники "Укрзалізниці" не будуть мати приводів для скарг. Поки що боротьба триває, це боротьба не тільки проти неефективного менеджменту, це боротьба за розвиток галузі, за її рух вперед", - підкреслив міністр.
Колишній високопоставлений чиновник Мінінфраструктури згоден з думкою, що польська команда Балчуна на чолі "Укрзалізниці" показала свою неефективність. "Не вдалося переконати уряд відмовитися від дотування "Укрзалізницею" окремих приватних бізнесів, оскільки не секрет, що представники окремих галузей економіки не доплачують компанії на рік близько 40-45 млрд грн за рахунок штучно занижених тарифів на перевезення їхньої продукції. Це ті гроші, які б дозволили суттєво оновити локомотивний і вагонний парк компанії. Але цього зроблено не було. Крім цього, не були введені дотації на перевезення пасажирів, як це працює в Європейському Союзі", - зазначило джерело "Апострофа".
Поточну ситуацію в "Укрзалізниці" джерело охарактеризувало як "дуже непросту". "Вона складна не стільки в плані кадрів, скільки в цілому системою управління залізницею, оскільки очевидно, що система колективного управління, яка була впроваджена з приходом поляків, показала свою неефективність. Залізниці потрібне єдиноначалля, а не розподіл відповідальності між членами правління", - сказав він. "Бізнес на залізниці як був збитковим, так ним і залишився", - резюмувало джерело.
Директор Центру транспортних стратегій (ЦТС) Сергій Вовк також вважає, що команда Балчуна не виправдала довіри. "Стратегія тільки нещодавно була представлена на розгляд наглядової ради, але не була затверджена, тоді як, очевидно, з неї і треба було починати", - сказав він "Апострофу".
Балчун на посаді керівника "Укрзалізниці" провалив системну реформу компанії, переконаний директор консалтингової компанії William Invest Expert Віктор Медвідь. "Не була озвучена стратегія вирішення тих проблем, які стоять перед залізницею. Вона працює за стандартами і технологіями 1978-85 року. Стратегія Балчуна повинна була ґрунтуватися на тому, за скільки років ми перейдемо на нові стандарти і зробимо сучасну залізницю", - сказав експерт в коментарі виданню.
"Реформи повинні були призвести хоча б до того, щоб як мінімум удвічі збільшилася швидкість пересування рухомих складів, коли ми можемо, наприклад, у Дніпро з Києва приїхати за 3 години (зараз 5,5 годин - "Апостроф"). Ті речі, про які говорив Балчун - подушки, ремонт вагонів, туалети - все це не є головними проблемами "Укрзалізниці". Ключова проблема - технологічні зміни. Весь акцент його роботи був на поточну діяльність, але і вона ніяк не змінилася: корупційні схеми, які використовувалися, просто поміняли бенефіціарів і продовжували працювати", - заявив Віктор Медвідь.
Крім того, за словами експерта, Балчун припустився низки серйозних фінансових помилок.
"Найбільша помилка з точки зору фінансової діяльності - несвоєчасний початок і проведення переговорів щодо врегулювання валютних боргових зобов'язань залізниці. Останні роки "Укрзалізниця" несла збитки тільки з причини того, що брали кредити по 5 грн і 8 грн за $1, а віддавали за сьогоднішнім курсом (26 грн/$1). Всі приватні компанії і навіть держава Україна провели переговори про реструктуризацію боргів, розстрочку, списання, - але не залізниця. "Укрзалізниця" просто віддала 18 млрд і отримала мінуси. Якби таких дурних дій не було, ми могли б уникнути або підвищення тарифів на пасажирські перевезення при чинному сервісі, або ці ж гроші направити на те, щоб зробити хоча б 2-3 показові дороги. Тобто з діючими дорогами будуються паралельно нові дороги, які витримують швидкість, а по них запустити ті ж самі аналоги "Інтерсіті", які йдуть 180-250 км/год (зараз максимальна швидкість через стан існуючого залізничного полотна становить 160 км/год - "Апостроф")", - зазначив Віктор Медвідь.
Крім іншого, звільнений глава "Укрзалізниці" не знайшов підходів до потенційних інвесторів, які могли б вивести підприємство на новий рівень, вважає експерт.
Міністр інфраструктури Володимир Омелян, інспектуючи роботу Войцеха Балчуна, здійснив поїздку в плацкартному вагоні.
Всі ці помилки треба виправляти новому керівнику компанії. На думку Володимира Омеляна, пріоритети повинні бути такими: "Співпраця зі світовими компаніями (Крюківський вагонобудівний завод, GE, Bombardier, Greenbrier) зі стратегії оновлення рухомого складу, переведення замовлень вантажних вагонів в електронну площину, щоб зменшити зловживання, створення власної паливної компанії, щоб прибрати раз і назавжди спекуляції із закупівлею палива". Крім того, за його словами, необхідно здійснити прості кроки, які дозволять підвищити комфорт для пасажирів вже зараз". "Для цього не потрібно бути генієм - це прості і очевидні речі. Головне - треба відігнати від дуба свиней, бо вони і жолуді з'їдять, і коріння розриють", - сказав "Апострофу" міністр.
Експерт у сфері транспорту В'ячеслав Коновалов вважає, що Балчуна складно назвати суперреформатором, "але не можна сказати, що він повний лузер". "Інтерсіті він все-таки розігнав. Більш-менш добре завантаження було на Харків, трохи - Дніпропетровськ і львівський напрямок. А коли прийшов Балчун, він відкрив кілька нових маршрутів, завантажив локомотивний парк, що простоював (Skoda, кременчуцький "Тарпан")", - сказав експерт. Крім того, за його словами, Балчун активно розвивав напрямок пасажирських перевезень у напрямку Польщі. "Він зміг відкрити Перемишль і напрям з Ягодина до Любліна", - додав Коновалов.
Хто очолить "Укрзалізницю"
Нового главу "Укрзалізниці" повинен визначити конкурс. "Раз вже було заявлено про конкурс, то у Кабміну має бути достатньо політичної волі для того, щоб цей конкурс було публічно проведено і доведено до логічного завершення, попри протидію, яка однозначно буде", - зазначив Сергій Вовк.
"Хороших фахівців, які можуть успішно замінити Балчуна, в Україні достатньо, але поставлять, як зазвичай, ту людину, яка збереже чинні корупційні потоки", - вважає Віктор Медвідь.
Одне з джерел "Апострофа" у транспортній сфері підкреслило, що різні фінансово-промислові групи будуть намагатися поставити на цю посаду свою людину.
На думку політолога Анатолія Октисюка, новий керівник "Укрзалізниці" може бути пов'язаний з Адміністрацією президента Петра Порошенка і близькими до глави держави народними депутатами Ігорем Кононенком та Олександром Грановським. Крім того, вважає він, міністр Володимир Омелян спробує повернути контроль над компанією. При цьому Октисюк не виключив, що цей "жирний актив" віддадуть Радикальній партії Олега Ляшка. "Я не виключаю, що "Укрзалізницю" можуть все-таки віддати Ляшку, тому що останнім часом ми бачимо між Радикальною партією і Банковою (Адміністрація президента, - "Апостроф") неформальний альянс. З урахуванням того, що Ляшко - зручний кандидат у другому турі президентських виборів, цілком можливо, що йому можуть віддати цю посаду. Зрозуміло, що це не буде людина з одіозних представників партії Ляшка, але якимсь чином афілійована з "радикалами", - зазначив експерт.
Джерела "Апострофа" і опитані виданням експерти намагаються не називати конкретні кандидатури потенційних наступників Балчуна, однак найчастіше звучить прізвище нинішнього т.в.о. голови "Укрзалізниці" Євгена Кравцова.
Джерела "Апострофа" та експерти у сфері транспорту вважають нинішнього т.в.о. голови "Укрзалізниці" Євгена Кравцова
одним з потенційних кандидатів на посаду керівника держкомпанії. Фото: УНІАН
Колишній заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер вважає, що Кабмін буде продавлювати кандидатуру Кравцова через його лояльність Володимиру Гройсману. "Тут бачу два варіанти розвитку подій. Перший варіант - конкурс буде дуже довгий, а виконуючим обов'язки - Євген Кравцов. Просто зараз у нас стало модним, щоб на ключових позиціях перебували виконуючі обов'язки, адже вони більш керовані виходять. Другий варіант - конкурс все ж пройде швидко, але на конкурс прийде Кравцов і виграє його", - сказав екс-чиновник "Апострофу". "Коли в січні йшла боротьба між Омеляном і прем'єром, він чітко зайняв позицію прем'єра, а нині прем'єр, мабуть, і ставить його на цю позицію. Хоча, зважаючи на те, що був суд, який поставив під сумнів передачу "Укрзалізниці" Кабміну від Мінінфраструктури, то це призначення може бути проблематичним, адже без подачі від міністерства кандидатуру не може проголосувати Кабмін. Тому зараз будемо чекати апеляції (Київський окружний адміністративний суд на початку серпня визнав недійсною постанову Кабміну про перепідпорядкування "Укрзалізниці", Мін'юст заявив про намір оскаржити це рішення, - "Апостроф"). У тому випадку, якщо програє Кабмін, призначення Кравцова Кабміном на цю позицію буде складним", - резюмував екс-заступник міністра інфраструктури.
Також серед можливих кандидатів називають Олександра Завгороднього, який керував компанією в 2015-2016 роках. При цьому одне з джерел видання не виключає, що на конкурсі знову переможе іноземець. "Один з тих, хто подавався, коли переміг Балчун", - сказав він.