Верховна Рада 3 жовтня нарешті проголосувала за судову реформу, розгляд якої тривав майже місяць. Однак разом із запропонованими президентом Петром Порошенком змінами під час голосування за законопроект було ухвалено й правку народного депутата Андрія Лозового, що вже встигла набути статусу скандальної. Як запевняють депутати і експерти, вона фактично дозволить закрити справи проти екс-президента Віктора Януковича і його оточення, багатьох діючих топ-чиновників, підозрюваних у корупції, а також всі справи, що стосуються злочинів, скоєних під час Євромайдану. Звідки взялася правка, що закладає "бомбу" під десятки гучних кримінальних проваджень, і як можна виправити ситуацію, розбирався "Апостроф".
У вівторок, 3 жовтня, під час ранкового пленарного засідання парламент закінчив розглядати більше 4 тисяч правок до президентського законопроекту №6232 ("Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів"). Депутати проголосували за законопроект, який фактично дозволить почати роботу оновленої судової системи.
Однак під час фінального голосування була також проголосована поправка №109 депутата-радикала Андрія Лозового, яка згідно зі стенограмою засідання парламенту, з самого початку не була підтримана депутатами ("за" проголосували всього 52 нардепи). Але в пакетному голосуванні законопроект підтримали 234 депутати. І 20 голосів дали члени фракції "Опозиційний блок".
Суть поправки Лозового полягає в тому, що, згідно зі змінами до статті 219 Кримінального процесуального кодексу, термін досудового розслідування тепер буде обчислюватися не з моменту повідомлення про підозру, а з тих пір, коли внесуть дані про порушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Крім того, істотно скорочуються терміни досудового розслідування: два місяці – у кримінальному провадженні щодо кримінального проступку, три місяці – в кримінальному провадженні щодо злочину невеликої або середньої тяжкості, шість місяців – у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Якщо ці терміни закінчилися, а підозрюваній особі не було повідомлено про підозру, то слідчий або прокурор зобов'язані закрити кримінальне провадження. Якщо ж підозра таки була озвучена, розслідування необхідно завершити за два місяці.
"Закриють кримінальні провадження, які ведуться за термінами, що перевищують встановлені цією правкою в законі. Тобто там не написано про Онищенка (народний депутат, фігурант кримінальної справи Олександр Онищенко, - "Апостроф") або Януковича, але написано про три-шість місяців провадження. А неможливо розглянути справу за такий термін і передати в суд протягом такого короткого періоду. Якщо справа складна, якщо багато епізодів, а саме так і є у всіх справах топ-корупціонерів, то це неможливо", - пояснив "Апострофу" головний експерт із судової реформи Реанімаційного пакету реформ Михайло Жернаков.
А ось сам ініціатор скандалу, нардеп Лозовий всі звинувачення у свій бік відкидає і каже, що пишається своєю правкою.
"Суть правки – дозволити оскаржити необґрунтовані звинувачення. Припинити, врешті-решт, ганебне затягування справ у судах, в результаті чого страждають, перш за все, потерпілі, а також ті, кого безпідставно звинувачують у тих чи інших злочинах. Ці люди і їх адвокати не можуть захистити свою честь і гідність", - заявив він.
"Не в наших інтересах якимось чином обмежувати можливості слідства у такий складний для країни час, коли слідчі органи борються з одним з головних ворогів України – корупцією. І якщо раптом у кого є різночитання щодо будь-яких положень, ми обов'язково це виправимо у залі пленарних засідань під час відповідного обговорення", - додав депутат.
Однак цікавий нюанс правки в тому, що її автор Лозовий є фігурантом справи щодо ухилення від сплати податків. А в разі ухвалення цієї правки він може уникнути відповідальності.
"Вона для цього і робилася (для закриття справи Лозового, - "Апостроф"). Але є ще і додаткові бонуси. Кажуть, що це питання і про торгівлю справами Януковича й іншими справами. Але, звичайно, на Лозового це поширюється в першу чергу", - вважає Жернаков.
Начальник департаменту спеціальних розслідувань Генеральної прокуратури Сергій Горбатюк у коментарі "Апострофу" заявив, що основна мета ухвалення цього законопроекту – уникнення кримінальної відповідальності певними особами.
"Тут є ознаки, що або він сам, або хтось його попросив внести це, щоб уникнути кримінальної відповідальності. Якоїсь іншої логіки я не бачу, щоб оцінювати це на предмет адекватності. Злочини, які розслідуються понад шість місяців, дійсно, згідно з цим законом, повинні бути закриті, тому що вони перевищили встановлений термін. У статті 284 КПК так і написано, що слідчий зобов'язаний закрити провадження у випадку, якщо термін досудового розслідування, визначений у статті 219 КПК, закінчився і жодній особі не було повідомлено про підозру. Тобто якщо не зібрали достатньо доказів, щоб повідомити, то все повинні закрити", - відзначив представник ГПУ.
Він підкреслив, що держава таким чином фактично говорить: "Люди, я захищатиму вас рівно рік, імітуючи або розслідуючи ці провадження, а далі це ваші проблеми".
"Це нісенітниця навіть з теоретичних підходів до кримінального процесу, тому що є таке поняття, як терміни давності притягнення до кримінальної відповідальності. У КПК визначено максимальний термін з особливо тяжких справ – 15 років. Якщо держава не встановила за цей час нікого, то тільки тоді справа може закриватися. Але з убивств або інших злочинів, де передбачено довічне ув'язнення, справа триває. Тобто все одно буде розслідування, а тут виходить так: не встигли, справа закривається", - нарікає Горбатюк.
Він також підкреслив, що в результаті правки Лозового будуть закриті всі справи, що стосуються злочинів проти активістів Майдану та злочинів високопоставлених чиновників.
"Якби хотіли щось удосконалити, то у світі є напрацьовані методи. Але коли в нас експертизи у справах проводяться по півтора року, - на комісійну, судово-медичну експертизи потрібно ставати в чергу, щоб вони були проведені тільки через рік, - то про що можна говорити? Слідчі поліції мають по двісті-триста справ, вони розслідують все в ручному режимі, маючи тільки одну-дві в роботі, а всі інші справи лежать. То ясна річ, що тепер вони всі будуть закриті. І всі справи щодо чиновників, і майданівські справи", - обурюється Горбатюк.
При цьому він здивований, що керівництво ГПУ не коментує цю поправку: "Я поки бачу, що тільки мені це не дає спокою. Генпрокурор, його заступники, взагалі ніхто з цього приводу не робить ніяких звернень. Я не розумію цієї позиції, коли всі бачать, що є проблема, а керівництво мовчить. Всі розуміють, що це жах, але ніяких заходів не вживається. У мене таке враження, що вони вважають так: ви говоріть-говоріть, а ми ухвалимо те, що запланували. Ця правка виглядає, як вдало розіграна карта. Вона проштовхувалась. І хоча правка голосувалася в останній момент, але в тексті чомусь уже тиждень вона фігурувала як "тіло" законопроекту. Це цілеспрямована акція, щоб величезна кількість справ закрилася".
З проханням прокоментувати ситуацію "Апостроф" звернувся до Лариси Сарган, прес-секретаря генпрокурора Юрія Луценка, але поки не отримав відповіді.
У той же час в Раді вже зареєстрована постанова про скасування законопроекту №6232 через поправку Лозового. Її автор, народний депутат Олена Сотник ("Самопоміч"), пояснила "Апострофу", які загрози несе цей закон.
"Зміни до КПК передбачають, що в разі, якщо неможливо розслідувати справу протягом 3-6 місяців, у слідчого є право звернутися до прокурора і продовжити провадження на 3-12 місяців, залежно від тяжкості злочину. Але є інша проблема. Яким чином це допоможе, якщо є, наприклад, справи Майдану, які тривають вже три роки? За деякими справами немає підозрюваних, або вони в розшуку - і по них усі ці терміни вже вийшли. Якщо говорити про справи корупціонерів, де фігуранти – чиновники, то, навпаки, майже в усіх справах вже пред'явлені підозри, і тоді працює термін у два місяці. Але по більшості з них два місяці вже також пройшли, якщо згадати Онищенка, наприклад. Це означає, що НАБУ буде змушене закривати ці справи?" - задається питанням нардеп.
Крім того, вона стверджує, що через цю поправку може бути закрито понад 400 тисяч кримінальних проваджень: "Не можна ставити під загрозу всі розслідування, що існують на сьогодні, щоб вирішувати проблему порушень із боку правоохоронців. Треба їх притягувати до відповідальності, потрібно давати людям механізми йти в суди, оскаржити, але ніяк не вирішувати хірургічну проблему молотком. Треба було шукати інші способи. Лозовий тим самим поставив під загрозу дуже велику кількість кримінальних проваджень".
Тепер є кілька варіантів, щоб правка Лозового не була введена в дію.
"Є регламент Верховної Ради, який все ж дозволяє це виправити – це стаття 131 регламенту (Порядок усунення неузгодженостей та неточностей у прийнятому законі, - "Апостроф"). І є вето президента. Якщо цього не зможе зробити Верховна Рада, то вся повнота відповідальності буде покладена на президента", - вважає Михайло Жернаков.
Олена Сотник назвала три сценарії, які можуть скасувати правку Лозового.
"Є три сценарії розвитку подій. Перший – нереалістичний. Закон підписує голова ВРУ в тому вигляді, в якому є, і він йде на підпис президенту. Відповідно президент накладає вето. Але ми розуміємо, що президент не накладе вето на свій же закон. І очевидно, що пріоритети президента на даному етапі – це Верховний суд і його запуск.
Другий сценарій – це законна можливість у четвер (5 жовтня, - "Апостроф") поставити постанову про скасування законопроекту на голосування, і для цього є дві підстави: перше – в незаконний спосіб були проголосовані ці правки, чого не передбачає регламент. Це дуже серйозне порушення, яке тягне на злочин. А другий момент – це не персональне голосування. Тому є підстави для переголосування. Але у мене мало надій на це, тому що переголосування передбачає, що коаліція збере всіх депутатів, щоб проголосувати, а це нереально.
І останній сценарій – це незаконний варіант. Якщо буде видана інша редакція законопроекту. Але це може бути оскаржене тими ж народними депутатами, які вносили свої правки до закону. Однозначно одне: наші постанови винесуть на розгляд в залу, але я не знаю, чи дасть це результат", - підсумувала Сотник.