Нова редакція Кримінального процесуального кодексу знову опинилася в епіцентрі скандалу. Після того, як трохи вщухли пристрасті у зв'язку з ухваленням поправки народного депутата Андрія Лозового, в політикумі заговорили про те, що з фінальної версії КПК, відправленої на підпис президенту Петру Порошенку, зникла поправка, згідно з якою Генеральна прокуратура повинна закінчити всі розпочаті нею справи щодо екс-президента Віктора Януковича і його оточення, а не передавати їх в Національне антикорупційне бюро. На думку окремих депутатів і експертів, це завалить справами і знищить НАБУ. У ситуації розбирався "Апостроф".
На початку жовтня Верховна Рада проголосувала за закон №6232, яким вносяться зміни до Кримінального процесуального кодексу та інших кодексів, що фактично запускає судову реформу в країні. Парламент також проголосував правку №176, яку подали віце-спікер ВРУ Оксана Сироїд і народний депутат Олена Сотник ("Самопоміч"). Відповідно до цієї правки, скасовується тимчасове обмеження (терміном на 2 роки) на розслідування Генпрокуратурою корупційних справ колишніх топ-чиновників, в тому числі, екс-президента Віктора Януковича і його оточення, які були розпочаті ще до створення НАБУ, якому всі ці справи повинні були перейти від ГПУ. Відповідно, Генпрокуратура повинна сама закінчити слідство і закрити справи.
Читайте також: Янукович би схвалив: в Україні заклали "бомбу" під десятки гучних справ
Разом з тим, генпрокурор Юрій Луценко вже заявляв, що справи повинні бути передані у новостворене Державне бюро розслідувань (ДБР) і НАБУ. Раніше генпрокурор висловлювався про те, що ГПУ має передати близько 15 тисяч справ, які стосуються високопосадовців категорії "А", в тому числі й самого Януковича.
"Уже зараз ці справи готуються до передачі в НАБУ. Це складні і резонансні багатотомні справи. Думаю, що для антикорупційного бюро це стане проблемою, тому що у них немає достатньої кількості фахівців. Але з 20 листопада ГПУ не зможе більше ними займатися", - заявляв Луценко.
За місяць після голосування в Раді голова Центру протидії корупції Віталій Шабунін повідомив, що, за наявною у центрі інформацією, на підпис президенту подали сфальсифікований текст нової редакції КПК, в якому не врахована поправка №176.
"Напередодні підпису президентом нові редакції кодексів розіслали органам влади, щоб надати зауваження, якщо такі є. Ми отримали цей текст і бачимо, що його сфальсифікували і викинули з нього правку, за яку точно голосували народні депутати. Це правка №176 з розділом 4 президентського законопроекту N6232", - писав Шабунін в Facebook.
Співавтор правки, депутат Олена Сотник заявила, що не дозволить Генеральній прокуратурі завалити НАБУ сотнями справ, що стосуються санкційного списку посадових осіб Януковича, які прокурори успішно провалили протягом останніх трьох років.
"Завдяки нашій поправці ГПУ повинна самостійно нести відповідальність за провалені справи щодо Злочевського (екс-міністра екології та природних ресурсів України, - "Апостроф"), чиї компанії по сьогоднішній день користуються українським надрами; щодо Іванющенка, одного з найближчих соратників Януковича, який успішно зняв з себе європейські санкції і насолоджується життям у Монако; щодо всіх, хто роками грабував нашу країну, а тепер безкарно витрачає награбоване за кордоном", - зазначила Сотник у Facebook.
Глава правління Центру протидії корупції Олександра Устинова повідомила "Апострофу", що активісти запанікували, коли з Кабміну прийшли документи без цієї правки.
"Ми б не переживали, якби не отримали іншу редакцію закону. А так, коли закон був проголосований ще місяць тому, а на сайті Ради досі немає фінального тексту, ми й написали офіційний запит з вимогою дати нам текст. Але нам відмовили, оскільки ми - не розпорядники інформації. Але це Верховна Рада, як вона може не бути розпорядником? Написали в АП, але там теж не дали текст. Далі ми написали в міністерства. І коли вони показали текст, в якому була відсутня правка, ми зрозуміли, до чого це веде", - сказала вона.
Після загострення скандалу ситуацію на одному з телеканалів прокоментував спікер ВРУ Андрій Парубій. За його словами, в тексті закону, який відправлено на підпис президенту, була врахована і правка №176. Він також заявив, що всі сторінки тексту закону були оцифровані, а розпорядником документа тепер є Адміністрація президента.
У профільному комітеті з питань правової політики і правосуддя, де розглядалася поправка, стримано коментують ситуацію, що склалася.
"Ми цю поправку ухвалили на комітеті, а Верховна Рада за неї проголосувала. Очевидно, що документ пішов у тому вигляді, який проголосував парламент, саме з цієї поправкою. Що буде далі – побачимо", - прокоментував "Апострофу" перший заступник голови комітету Леонід Ємець.
Інший депутат, знайомий з процесом, розповів "Апострофу", що в АП не можуть технічно змінити закон. Але не виключив, що там все ж змогли знайти якусь шпарину.
"Князевич (Руслан Князевич, голова комітету з питань правової політики і правосуддя, - "Апостроф") після публікації Шабуніна дуже переживав і в комітеті перевіряв оригінал документа, який був відправлений в Адміністрацію президента. Поправка там була. І про це, до речі, знали і Сироїд, і Сотник. Документ був направлений з мокрими підписами в АП, тому з ним вже нічого не могло статися. Це технічно неможливо. Хоча, я не виключаю і залишається 1% зі 100, що все-таки в АП щось могло статися", - розповів співрозмовник.
Олександра Устинова вважає, що головною причиною такої детективної історії з поправкою є намір знищити НАБУ.
"Ось передасть ГПУ три з половиною тисячі справ санкційного списку в НАБУ. А що таке передача цих тисяч справ від ГПУ в НАБУ? По-перше, це повністю завалить їх роботу. Зараз в НАБУ близько 400 справ, а їм передають у десять разів більше. Крім того, передають справи, які вже були злиті, де немає доказової бази, половина людей знята з розшуку, з санкційного списку. Тобто крім того, що завалять роботою, на них потім повісять всіх собак за те, що за три роки ГПУ нічого не зробила, а їм доведеться потім закривати ці справи. І скажуть: бачите, НАБУ не працює. Так що єдине, чому йде така боротьба за цю поправку, тому що вона може поховати НАБУ", - заявила вона "Апострофу".
Політичний експерт Ярослав Макітра вважає, що в Адміністрації президента, як і в самій ГПУ, не зацікавлені в ослабленні Генпрокуратури. А саме це й станеться після передачі справ в антикорупційні структури.
"В останні дні розгорнута інформаційна кампанія щодо захисту Генпрокуратури і її справ з боку гласних і негласних спікерів АП. Тому можна говорити, що там не в захваті від цієї ідеї. Причини дві. Перша – це ослаблення ГПУ, яка підконтрольна президенту в силу чинного законодавства. Вибити з такого органу цілу низку справ і напрямів – це ослаблення органу, який стає менш впливовим, як в політичному сенсі, так і в економічному. І друга причина полягає в тому, що справи передаються в НАБУ або в інші органи, які не підконтрольні президенту. І є ризик того, що низка справ може відкриватися без волі і дозволу Банкової. Подібне складно уявити у випадку з Генпрокуратурою, де всі резонансні справи, очевидно, йдуть в унісон, або як мінімум, не суперечать волі президента. А в даному випадку йдеться про цілу низку справ колишніх посадовців і колишніх керівників, які так чи інакше були пов'язані з нинішніми представниками влади. Так що, розмотуючи цей клубок, можна знайти дуже багато цікавих фактів, тому вони не в захваті від ідеї" , - розповів "Апострофу" Макітра.
22 листопада президент все-таки підписав закон "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". Але відповідь на питання, чи присутня в законі правка №176, можна буде дізнатися лише після публікації фінальної версії документа.