Реформування Служби безпеки України (СБУ) вже давно стало одним з найголовніших викликів для української влади. За президентства Петра Порошенка ця структура просто перетворилася на його кишенькову спецслужбу, а головною метою її існування було чинення тиску на бізнес і політичних опонентів тодішнього глави держави. Після перемоги Володимира Зеленського з'явилася надія, що СБУ нарешті почне займатися контррозвідкою і забезпеченням безпеки держави, а не кришуванням і тиском. На словах влада не відмовляється від завдання перезапустити спецслужбу, проте поступово стає ясно, що реформа, яка просувається президентом, може обернутися фактично замахом на держбезпеку України. У чому полягає проблема і як можна модернізувати СБУ, не шкодячи інтересам країни - читайте в матеріалі "Апострофа".
Реформа Зеленського не пройшла
Коли іноземні інвестори замислюються над тим, щоб вкласти гроші в Україну, то насамперед їх зупиняє страх перед двома речами - продажні українські суди і безмежний тиск на бізнес з боку силовиків. З 2014 по 2019 роки співробітники СБУ активніше за інших лізли "в економіку", замість того, щоб займатися своїми прямими завданнями. Після приходу до керівництва Івана Баканова у лавах спецслужби влаштували показовий "шмон", демонстративно покаравши кількох, які найбільше зарвалися. Але проблема і необхідність проведення реформ все одно залишилась.
У середині березня поточного року Зеленський подав до Верховної Ради невідкладний законопроект про реформу СБУ, розроблений у співпраці з партнерами України в ЄС і НАТО, однак це не допомогло - реформу розкритикували і в парламенті, і на Заході, і в експертному співтоваристві. Найбільше бентежило те, що вона не вирішувала головної проблеми СБУ - це позбавлення можливості влазити в розслідування економічних злочинів. Отже залишається корумпованість органу.
"Одним з ключових питань для дискусії є надзвичайні повноваження СБУ, особливо в частині правоохоронного статусу та досудового слідства. Ми довгий час пояснювали, що це не тільки робить СБУ неефективною, але й відкриває можливості для зловживань. Особливо коли мова йде про економічні злочини і корупцію. Ми вважаємо, що СБУ повинна припинити активність в цих сферах", - пояснили свою позицію в Консультативній місії Європейського союзу.
СБУ довірили реформувати сімейному лікарю
Законопроект відправили на доопрацювання в Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки. На його базі було створено робочу групу, яку очолила заступник голови комітету, народний депутат від "Слуги народу" Мар'яна Безугла. Варто згадати, що раніше, до обрання в парламент, Безугла працювала у Проектному офісі реформ Міністерства оборони. А вищу освіту вона отримала за фахом "Загальна практика - сімейна медицина". Ось і виходить, що тепер головною з реформування СБУ стала 32-річна сімейна лікарка.
"На мій погляд, в жодному разі такі люди не можуть бути допущені до реформування спецслужби. Я з повагою ставлюся до всіх народних депутатів, але тільки колишні працівники, які знають толк в роботі СБУ, можуть проводити такі реформи. Жодного політика туди допускати не можна. Нардепи приходять і йдуть, а носії секретів залишаються носіями секретів. І тільки їх можна допускати, але, зрозуміло, після відповідної перевірки", - сказав в коментарі "Апострофу" генерал-майор, колишній заступник начальника Головного управління розвідки, військовий представник України при місії НАТО Петро Гаращук.
Співробітники ЦСО "А" СБУ на чемпіонаті з практичної стрільби
21 жовтня Комітет рекомендував Верховній Раді розглянути і ухвалити у першому читанні законопроект, доопрацьований під керівництвом Безуглої. Однак багато його пунктів досі викликають не лише безліч питань, але й створюють чітке враження, що головна мета нового документа - аж ніяк не реформування СБУ, а скоріше її поступова ліквідація. Та й деякі пункти щодо прозорості роботи силової структури викликали у експертів справедливі побоювання.
Наприклад, в умовах, коли Україна продовжує стримувати збройну агресію РФ на Донбасі, реформатори пропонують скоротити чисельність співробітників СБУ майже вдвічі - з 27 тисяч до 15 тисяч осіб у мирний час, і до 20 тисяч в особливий період. Можливо після цього співробітникам, які залишаться, зможуть істотно підняти зарплати, щоб знизити корумпованість структури?
"Це питання насамперед бюджету, тому що реформа передбачає збільшення грошового забезпечення співробітників СБУ", - заявила Безугла.
Але насправді норми грошового забезпечення фактично підвищуватися не будуть, оскільки прикінцевими положеннями законопроекту встановлено понижуючі коефіцієнти.
Ще раз підкреслимо, що подібні дії пропонують зробити в момент, коли Україна відстоює свій суверенітет у гібридній війні з Росією, і, здавалося б, зацікавлена в роботі якомога більшої кількості фахівців з питань держбезпеки.
Крім того, законопроект позбавить СБУ функцій проведення оперативно-технічних заходів, а також скасує повноваження на досудове розслідування. Тобто новий проект закону фактично забирає основний інструментарій спецслужби, який забезпечує можливість охороняти безпеку всередині країни.
Далі пропонується ліквідація територіальних підрозділів Служби безпеки, що вже відкрито показує головну мету доопрацьованого законопроекту - не лише позбавити СБУ фінансування, інструментарію і пільг, а й просто зруйнувати цей орган.
І одразу кілька колишніх топ-керівників СБУ виступають різко проти такого законопроекту. Однак, мабуть, реформаторам з медичною освітою видніше.
"Пропонуються терміни і механізми різкого скорочення штату СБУ - більш ніж на 10 тисяч співробітників за 3 роки. Це виглядає необґрунтовано як економічно, так і точки зору ефективного забезпечення державної безпеки України у складних умовах (слід враховувати, що загальна чисельність ФСБ РФ становить близько 200 тисяч осіб без урахування чисельності інших російських спецслужб)", - йдеться у спільній заяві двох екс-заступників голів СБУ генерал-лейтенантів Олександра Бєлова і Анатолія Бєляєва.
Затримання генерал-майора СБУ, який працював на ФСБ РФ
Ветеранів СБУ бентежить також заборона прийому на роботу в спецслужбу людей, чиї родичі є громадянами РФ або особами без громадянства, а також "невибіркову люстрацію" керівництва спецпідрозділів СБУ, зокрема по боротьбі з організованою злочинністю, в центральному апараті відомства і в регіонах.
"У разі практичної реалізації таких планів, це негативно вплине на безпеку в країні", - вважають вони.
Призначення керівників СБУ на конкурсах
Особливий підхід "комісія Безуглої" пропонує в кадровій політиці СБУ. "Доопрацьований" законопроект введе призначення працівників на керівні посади на конкурсній основі. На жаль, "чесні і прозорі конкурси на державну службу" нікого і нічому не навчили, і це, по суті, початок корупційної хвилі призначень вже в органи безпеки і оборони.
"Мене дуже хвилює професіоналізм наших силових органів. Що таке поставити на чолі СБУ непрофесіонала? Навколо нього ж є заступники, голови департаментів, аж до старших офіцерів, які дуже швидко зрозуміють, що начальник нічого не тямить і почнеться шаляй-валяй. Тільки професіонал може керувати будь-якими правоохоронними органами держави. Тоді всі підлеглі будуть дивитися на нього, як на тямущу людину в цій галузі", - пояснив Петро Гаращук.
У той же час, на відміну від пропозиції Зеленського в березні, група експертів на чолі з Безуглою пропонує зберегти незмінною чисельність працівників установ, що знаходяться в оперативному управлінні Служби.
Виходячи з вищенаведеного, доопрацьований законопроект є заміною дієвих заходів щодо усунення загроз державній безпеці - на написання Службою формальних (по суті - бюрократичних) рекомендацій або застережень, законодавчий статус яких навіть не передбачає обов'язкового виконання.
Звичайно, СБУ реформувати обов'язково потрібно - щоб її співробітники не кошмарили бізнес і не переслідували небажане для влади інакомислення. Але чи варто спецслужбу перетворювати на ще один нікому не потрібний аналітичний центр або науково-дослідний інститут? Або може все ж чітко сконцентрувати СБУ на контррозвідці, боротьбі з тероризмом і спецопераціях вищого класу? Відповідь від наших "слуг народу" ми дізнаємося вже найближчим часом.