RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

В Порошенка не зізнаються: АП запідозрили у спробах впливати на дуже важливий суд

ВР і АП не поспішають вибирати суддів

ВР і АП не поспішають вибирати суддів Фото: УНІАН

У 2017 році Конституційний суд України ухвалив тільки одне рішення. Відсутність кворуму і тривале голосування Верховною Радою за законопроект про роботу суду пригальмували процес і, по суті, позбавили державу одного з головних органів судової влади. Чи запрацює КСУ до кінця нинішнього року і кому вигідно відкладати це питання в довгий ящик, розбирався "Апостроф".

Скільки людей не вистачає в Конституційному суді

З необхідних 18 суддів у Конституційному суді зараз працює 14. До недавнього часу їх було тринадцять, але 13 листопада склад КСУ поповнився новим членом – головою Апеляційного суду Запорізької області Віктором Городовенком, який увійшов до складу суду за квотою з'їзду суддів, що відбувся у Києві. Залишилося чотири порожніх крісла, які повинні бути заповнені за квотами президента (2) і Верховної Ради (2).

Відсутність необхідної кількості суддів призвела до неефективності Конституційного суду. За 10 місяців поточного року суддям не вдалося ухвалити якихось рішень. І тільки під кінець року КСУ зміг увімкнутися в роботу і 25 листопада визнав неконституційною норму Кримінального процесуального кодексу щодо автоматичного продовження запобіжного заходу для обвинуваченого на підготовчому засіданні суду. Крім того, до КСУ направлено на вивчення законопроекти щодо зняття депутатської недоторканності.

3 листопада склад КСУ був поповнений новим членом - головою Апеляційного суду Запорізької області Віктором Городовенко Фото: УНІАН

Однак, незважаючи на те, що задіяні тільки 14 суддів, рішення можуть розглядатися і за кворуму в 12 осіб, а для голосування необхідно не менше 10 суддів. Та це не позбавляє президента і ВРУ від необхідності призначити суддів за своїми квотами. Виникає питання – чому ж досі немає рішення?

У Верховній Раді конкурс розпочався 9 жовтня. За відбором кандидатів стежив Комітет з питань правової політики і правосуддя. Претендентам до КС пропонувалося або самостійно подавати документи, або ж вони висувалися від фракцій та депутатських груп. В Адміністрації президента розгляд заявок почався 19 жовтня, для чого була створена конкурсна комісія.

Прийом документів уже завершено.

Чи запрацює КСУ з нового року

В Адміністрації президента впевнені, що все йде за планом. І це незважаючи на те, що конкурсна комісія почала свою роботу лише в жовтні. Про це "Апострофу" сказав Михайло Микієвич, член конкурсної комісії від АП.

"Все відбулося правильно. До цього формувалася конкурсна комісія, узгоджувалися кандидатури. Якщо люди не відмовлялися брати участь, то почали створювати конкурсну комісію вчасно і створили тоді, коли вийшов указ. Ніякого порушення не було", - сказав він.

У Комітеті з питань правової політики і правосуддя ВРУ також вважають, що конкурс розпочався вчасно і регламент не порушено.

"Абсолютно у визначених законом рамках зібрався комітет і розглянув пропозиції, які були надані фракціями", - прокоментував "Апострофу" член комітету і нардеп від "Народного фронту" Леонід Ємець.

Юрист Transparency International Україна Максим Костецький вважає, що відбір все-таки затягнувся. І виною цьому стало те, що нардепи довго не могли проголосувати за необхідний законопроект. Але зараз про це вже немає сенсу говорити. Головне – запустити суд до кінця нинішнього року, в чому зацікавлені всі.

"Сподіваємося на те, що процедура закінчиться до кінця цього року. Тому що, безумовно, КС є важливим органом в системі судоустрою України", - сказав він "Апострофу".

У Верховній Раді й АП також сподіваються, що проблему КСУ вдасться вирішити в найближчий місяць. Але в комітеті не поспішають робити прогнози.

"Все залежить від того, чи поставлять на пленарному тижні голосування за відібрані кандидатури", - зазначив депутат Ємець. Він підкреслив, що список кандидатів був визначений ще 8 листопада. Комітет подав на голосування чотирьох кандидатів – двох від "Блоку Петра Порошенка" і по одному від "Батьківщини" та "Народного фронту".

Чи запрацює КСУ до кінця року залежить від того, чи поставлять до порядку денного пленарного тижня голосування за відібрані кандидатури, зазначає депутат Леонід Ємець Фото: Олександр Гончаров / Апостроф

Свого колегу з комітету підтримав і нардеп від БПП Сергій Алексєєв.

"Погоджувальна рада повинна прийняти рішення, тому що наш комітет уже визначився з претендентами. Все залежить від того, як голова ВРУ організує роботу", - розповів депутат "Апострофу".

У конкурсній комісії від АП процес йде повільніше. Відібрано 14 претендентів, яких допустили до конкурсу, що підтвердив "Апострофу" член комісії Микієвич. Він відмовився назвати імена допущених до конкурсу кандидатів, але запевнив "Апостроф", що до 19 грудня на розгляд президенту подадуть шість відібраних заявок, з яких той вибере двох суддів.

"Ситуація, що суд не працює, не може довго тривати. У них крім питань зняття недоторканності є низка інших, які вони повинні вивчити. Зокрема, вже три роки розглядається питання про декомунізацію, закон про освіту. Ці речі повинні бути рано чи пізно розглянуті. Навіть якщо ВРУ загальмує зі своїми кандидатами, то, маючи 16 з 18 суддів, КСУ все одно зможе почати роботу", - резюмував юрист Костецький.

Відновити репутацію суду

Одним з найбільш скандальних рішень Конституційного суду можна назвати скасування політичної реформи в 2010 році, яка повернула Україну до президентсько-парламентської форми правління і розширила повноваження тодішнього президента Віктора Януковича. Цей випадок продемонстрував повну політичну залежність суду. Тому однією з цілей нинішньої влади має бути формування незалежного КСУ.

"КСУ знаходиться над системою судочинства і повинен бути незалежним арбітром. Тобто, в принципі, важливо, щоб судді були максимально відсторонені від політичних інтриг. А, як бачимо, в роки президентства Януковича суд виконував допоміжну роль органу єдиної політичної сили. І важливо, щоб нові судді були дійсно з високими моральними і компетентними якостями", - підкреслив "Апострофу" Костецький.

"Дуже важливо щоб КС був незалежним арбітром, для цього обрані судді повинні бути з високими моральними і компетентними якостями", - говорить юрист Максим Костецький Фото: УНІАН

Юрист вважає, що для цього на конкурсному етапі потрібно ретельно вивчати документи кожного кандидата. І дуже важливо, щоб тим, що відбувається, цікавилося суспільство. При цьому проблемою відбору до Конституційного суду є відсутність проведення різних тестів, які змогли б продемонструвати високі професійні та моральні якості конкурсантів, як того вимагає закон.

Варто нагадати, що відбір до Верховного суду передбачав такі процедури. І багато з тих, хто завалив тести на конкурсі до Верховного суду, вирішили випробувати долю вдруге і подали заявки в КС.

Відмова від більш об'єктивної нової процедури відбору була розкритикована з боку міжнародних партнерів. Але влада могла би втратити вплив на Конституційний суд, якщо б змінила правила відбору.

"Про незалежність суду говорити поки не доводиться. Влада продовжить впливати на нього", - сказав "Апострофу" політолог Андрій Золотарьов.

З ним погоджується і Костецький.

"Звичайно, влада робила це цілеспрямовано. Тому що вона зацікавлена в збереженні впливу на КСУ. Цього ніхто публічно не говоритиме, але, безумовно, Адміністрація президента зацікавлена в тому, щоб судді були лояльні до представників нинішньої влади", - сказав він.

Юрист вважає, що відсутність положення про проведення різних тестувань свідчить про те, що досить складно встановити рівень компетентності судді. З іншого боку, те, що в законі з'явилися такі необхідні якості як компетентність і моральність, є хорошим рішенням. Але відсутність критеріїв, за якими можна визначити ці якості, негативно впливає на відбір суддів.

Читайте також