Соціальна і економічна обстановка в так званій "Луганської народній республіці" (ЛНР) стрімко погіршується. На приватних та "державних" підприємствах незаконної "республіки" в цей час фіксуються масові невиплати заробітної плати. Труднощі виникли і з виплатою пенсій. Посилюється тиск на бізнес. На відсутність порядку і економічний хаос населення поки реагує масовим виїздом за межі ЛНР, переважно в Росію. Зростаючі проблеми вже призвели до чуток, що Росія збирається відмовитися від підтримки ЛНР. Водночас погіршились відносини і з "владою" сусідньої ДНР, яка вважає, що ватажки ЛНР "дискредитують ідею "народних республік". У такій ситуації ватажки ЛНР йдуть на безпрецедентні кроки, погодившись реструктуризувати жителям борги за воду з розстрочкою платежу до двох років і навіть легалізувати несанкціоновані підключення до систем водопостачання. Ходять чутки і про наміри на півроку знизити податкове навантаження на дрібний і середній бізнес.
Пекло на блокпостах
Однією з ключових проблем для мешканців так званої ЛНР в даний час є відсутність власного транспортного переходу з контрольованою Україною частиною Луганської області. Єдиний діючий перехід в Станиці Луганській є виключно пішохідним, а через масовий наплив людей зі всієї "республіки" його пропускна здатність різко знижується. У зимовий час перехід, що і без того займає час, стає непростим випробуванням, особливо для пенсіонерів. Другий перехід між ЛНР та Луганською областю – "Золоте", незважаючи на анонсоване ще навесні відкриття, так і не запрацював. Вірніше, пропрацював лише один день – 31 березня, після чого його зі свого боку заблокували озброєні бойовики. Тепер очікується, що перехід запрацює 23 листопада.
У такій ситуації мешканці ЛНР змушені використовувати для проїзду на територію України пункти пропуску, розташовані на території, підконтрольній ДНР. У першу чергу, це пункт пропуску "Майорск". Однак там жителі ЛНР останнім часом стали помічати своєрідне ставлення з боку бойовиків ДНР, які чергують на блокпостах. "На початку листопада з боку сепаратистів почали звучати дивні заяви в нашу адресу, майже загрози. Коли ми проходили ДНРівський блокпост, до нас причепилися донецькі бойовики, які стали говорити нам, що раз ми з ЛНР, то нам слід "валити" в цю саму ЛНР. Те, що там нормально не працюють пункти пропуску, вони назвали "нашими проблемами", - розповіла автору мешканка Луганська Олена К.
Подібні заяви з боку представників ДНР підтверджують і інші жителі неконтрольованої українськими властями частині Луганської області. "Ми їхали в автомобілі нашого підприємства в Краматорськ. Потрібно було купити різну дрібноту для офісу та заодно зняти гроші з банкоматів для себе і своїх колег. На посту ДНР нас зупинили і заявили, що в Україну не випустять, оскільки у нас на автомобілі стоять українські реєстраційні номери. На наші здивовані запитання, вони заявили, що у них, нібито, є наказ не випускати з ДНР автомобілі з українською реєстрацією. А от якщо б у нас були номери ДНР або ЛНР, то ми б проїхали без проблем", - розповіла мешканка Луганська Алла В. "Але з такими номерами нас би не пропустила вже Україна. Загалом, довелося розвертатися і їхати додому", - додала вона.
Хоча номери власного зразка були введені в ДНР в травні 2015 року, а в ЛНР - у вересні того ж року, масового застосування вони не набули. Люди не поспішають їх ставити, побоюючись, стати "не в'їзними" не тільки в Україну, але і в Росію. Номери місцевого зразка використовують в основному бойовики і чиновники незаконних "республік", які все одно в Україну не збираються.
За словами співрозмовника "Апострофа", до подібних дій "влада" ДНР вдається, як правило, коли хоче показати луганчанам "їхнє місце". "Мені доводилося на блокпостах розмовляти з ДНРівцями. Вони до нас налаштовані дуже критично, якщо не сказати з роздратуванням. Вони вважають нас постійним джерелом хаосу, який дискредитує всю ідею "народних республік", - розповів "Апострофу" один з водіїв, що регулярно здійснюють рейси з Луганська до Києва.
А один з місцевих підприємців поскаржився на те, що, незважаючи на незначну територію обох республік вони навіть не роблять спроб для інтеграції. "Це додуматися тільки, між ДНР і ЛНР навесні 2015 року в районі Дебальцеве запрацювала митниця, яка вимагає сплати на вантажі, які ввозяться з України через ДНР в ЛНР. Дві карликових республіки, ледве виживають, обкладають один одного митами та ще зображують із себе держави", - розповів він.
Останнім часом посилилися правила огляду не тільки на українських блокпостах, але і на блокпостах сепаратистів. "Огляди стали жорсткішими. Раніше могли подивитися сумки побіжно або взагалі не дивитися. Зараз змушують все витягати. Бувають випадки, коли вимагають хабар за те, що б перегляд пройшов "м'яко" і нічого не вилучили", - розповів "Апострофу" один з мешканців Перевальського району, який переїхав у Київ.
Грошей немає
Жовтень і листопад ЛНР проходять під знаком масових невиплат пенсій і зарплат. При цьому подібна ситуація спостерігається як на приватних, так і на "державних" підприємствах. Затримки складають від декількох місяців до декількох тижнів і присутні навіть у "силових структурах" ЛНР. Подібна ситуація викликала потужну хвилю чуток, що Росія поступово припиняє фінансування обох республік і вже в 2017 році їм доведеться "крутитися самим". "У нас кажуть, що в адміністрацію ЛНР зачастили перевіряючі з Росії, які поставили умову, що гроші будуть надходити в "республіку" тільки коли Плотницький (ватажок ЛНР Ігор Плотницький, – "Апостроф") і компанія відзвітують за кожну копійку, отриману в цьому році. Росіяни їм нібито кажуть, що халява закінчилася і пора самим починати заробляти", - розповів "Апострофу" житель Луганська, пов'язаний в "адміністративними структурами" ЛНР.
Однак справжня паніка виникла у зв'язку з тим, що на Алчевському металургійному комбінаті - найбільшому роботодавці регіону, виникли серйозні затримки з виплатами зарплати. Саме підприємство фактично зупинено, а в наступному році на ньому відбудуться скорочення. "Кажуть, що в 2017 році завод повністю зупинять і почнуть різати на металобрухт. Російські власники (частину акцій підприємства належать російським бізнесменам, - "Апостроф") не дуже хочуть вкладатися підприємство, яке знаходиться в "сірій зоні" і не може ефективно працювати", - розповів "Апострофу" один з працівників заводу. За його словами, якщо такий сценарій буде реалізовано, то Алчевськ, який поки виглядає відносно благополучним на тлі інших міст ЛНР, швидко перетвориться в депресивне місто-привид.
Біг приречених
З хаосу в економіці та відсутність перспектив, місцеве населення змушене масово виїжджати з території, підконтрольній ЛНР. При цьому змінилися напрями потоку міграції. Якщо у 2014 – 2015 роках населення виїжджало жити і працювати переважно в Україну, то тепер найбільш популярним напрямком стала Росія. За словами місцевих жителів, колишніх жителів ЛНР зараз можна зустріти від Владивостока до Мурманська, багато перебралися в Краснодарський край, Ростов-на-Дону, Сибір, московський регіон. "Молоді стало дуже мало в містах, всі хто може, їдуть. Часто працюють в Росії вахтовим методом, їдучи на кілька місяців туди, де й самі росіяни не дуже-то хочуть працювати", - розповів "Апострофу" водій-перевізник, який працює на маршруті "Луганськ-Київ".
У такій ситуації влада ЛНР пішла на безпрецедентні кроки, погодившись реструктурувати жителям борги за воду з розстрочкою платежу до двох років, а також легалізувати несанкціоновані підключення до систем водопостачання. Ходять чутки і про намір місцевих властей на півроку знизити податкове навантаження на дрібний і середній бізнес. Однак наскільки ці заходи дозволять виправити ситуацію в ЛНР, говорити складно.