RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Не можна підвести Путіна: чому ФСБ відмітає версію теракту на борту Ту-154

Російські експерти не вірять офіційній позиції влади своєї країни

Російські експерти не вірять офіційній позиції влади своєї країни Російській владі вигідно промовчати про те, що катастрофа Ту-154 могла бути терактом, щоб приховати своє безсилля перед терористами Фото: EPA/UPG

У понеділок, 26 грудня, російська ФСБ оприлюднила основні версії катастрофи літака Міноборони Росії Ту-154, що сталася напередодні в районі Сочі. Нагадаємо, катастрофа трапилася вранці 25 грудня. Ту-154, на борту якого перебували 92 людини, впав у Чорне море, а його фрагменти були розкидані по поверхні води. За даними ФСБ, розглядаються такі версії, як попадання в двигун сторонніх предметів, вплив неякісного палива, помилка пілотування і технічна несправність. Також уточнюється, що ознаки теракту або диверсії на борту не виявлено. Водночас опитані "Апострофом" російські фахівці зазначають, що є ознаки, які свідчать на користь теракту, просто владі РФ вигідно мовчати, щоб приховати своє безсилля перед терористами.

Дмитро Орєшкін, російський політолог: Катастрофа Ту-154 схожа на теракт з таких причин. По-перше, літаки куди частіше б'ються при посадці і дуже рідко при зльоті. Тому що при посадці пілотові на великій швидкості потрібно потрапити на вузьку посадкову смугу, а при зльоті перед тобою все небо.

По-друге, що мені здається дуже важливим, — це швидкість процесу. За будь-якої технічної неполадки, внаслідок відмови мотора, наприклад, процес розтягується в часі. Не буває так, щоби протягом 5 секунд літак перестав існувати. У пілота залишається час, щоб зв'язатися з землею, повідомити про неприємності і перевести лайнер планування, щоб не впасти, а сісти на воду.

А тут ніякої розтягнутості в часі не було — літак просто зник. Таке буває, коли стаються вириви, розгерметизація, шок, удар, люди нічого не встигають сказати, оскільки літак вже розвалюється.

По-третє — це розкид предметів і тіл на великій території. Це означає, що літак вибухнув, а не впав цілком на воду.

І нарешті, четвертий аргумент. Ми всі знаємо кривляння і стрибки військових. У них завдання правильно відрапортувати. Про перемоги вони доповідають із задоволенням, а при ураженнях головне завдання — замилити очі начальству і пояснити, що щось не спрацювало. Досить згадати, що говорили рік тому, після катастрофи російського А-321 над Сінаєм, коли загинули 224 людини. Нам розповідали, що а) Когалимавіа не платило пілотам грошей, вони відмовлялися летіти, тому що літак в аварійному стані; б) вони не вимагали аварійної посадки; з) літаку косо приварили хвіст, і він погано літав; д) господарі "Когалимавіа" - турки, які взагалі не вміють стежити за літаками. Два тижні нам розповідали цю дурницю, і знаходилися ті, які вірили, поки не з'ясувалося, що стався теракт. І то лише тому, що багато міжнародних структур було прив'язане до цього розслідування. Тобто заникати не вдалося. Зараз заникати, швидше за все, вдасться, тому що катастрофа сталася в територіальних водах Росії, висвітлюють її російські ЗМІ, а розслідування здійснюють російські силові структури. Звичайно, вони не можуть визнати, що це був теракт, тому що це означає, що Путін вплутався в лиху війну з ІДІЛом, не подбавши про безпеку не тільки власних громадян, а й власних силовиків.

Тому я думаю, що правди ми не дізнаємося. Тому що у всіх військових є загальна модель - стояти на смерть, не погоджуватися, переводити стрілки. Якщо ти визнаєш свою провину - твоя кар'єра скінчилася. А якщо відбрешешся, то, може, все й обійдеться.

Павло Фельгенгауер, російський військовий експерт: Буде дуже важко здійснити об'єктивне розслідування, тому що Ту-154 впав у воду. Це погано. Якби він впав на сушу, було б легше. Якби на борту стався вибух, то залишилися б сліди, які можна було б знайти, впади літак на сушу. А у воді все змиється. Деяку кількість уламків все одно знайти не вдасться, тому навіть реконструкція буде неповною. Пощастить, якщо ми знайдемо "чорні ящики", що теж не стовідсоткова ймовірність. Офіційна влада каже, що теракту не було, тому що його бути не могло, однак у російському суспільстві ходять чутки, що це ісламісти засунули в літак вибухівку. Та й деякі незалежні авіаційні експерти кажуть, що історія дивна і теракт виключати не можна. Тож я припускаю, що днями якась кавказька або близькосхідна організація скаже, що це вона знищила літак.

Вадим Лукашевич, російський авіаексперт: Сьогодні вже заявлено, що жодних ознак теракту не виявлено. Можна подумати, що знайдені якісь ознаки технічної несправності або помилки в пілотуванні. Зараз ще нічого не може бути відомо, тому що тільки розпочався збір даних. Тому виключати версію теракту я вважаю неправильним. Це одразу говорить про те, що слідство упереджено.

Насправді версія теракту відмітається тому, що нам тут кажуть, що ми в Алеппо всіх перемогли і всьому світу все довели. А з'ясовується, що в нас тут посла вбили за Сирію і за Алеппо, тому ми наразі не можемо допустити, щоб це був теракт. Не можна ж Путіна підвести.

На користь теракту свідчить і та обставина, що льотчики нічого не встигли повідомити. Будь-який розвиток ситуації на борту не призводить до миттєвої загибелі, завжди залишається час на розуміння ситуації. А якщо льотчики не виходять на зв'язок, отже, або вони настільки зайняті боротьбою за літак і в них немає часу на переговори, або вони вже мертві і літак руйнується в повітрі, як це було в небі над Донбасом, з лайнером "Малайзійських авіаліній". Все стане зрозуміло, коли піднімуть осколки, буде зрозуміло, як руйнувався літак, знайдені якісь сліди, хоча перебування уламків у воді їх змиє.

Читайте також