Днями міністр закордонних справ Павло Клімкін заявив, що в Україні "явно назріла необхідність у ґрунтовній дискусії з питання подвійного громадянства". За словами глави МЗС, в країні "десятки, а то і сотні тисяч українців мають паспорти сусідніх країн", однак приховують цей факт. Саме для того, щоб на державному рівні визначитися зі статусом таких людей, усунути правові колізії, і потрібно провести дискусію про подвійне громадянство. Що виграє, а де програє Україна, якщо інститут подвійного громадянства буде реалізований, розбирався "Апостроф".
Теорія питання
Каталізатором одкровень міністра став інцидент в консульстві Угорщини в місті Берегово Закарпатської області. Нагадаємо, що в середині вересня в мережі з'явилося відео, з якого випливає, що в консульстві з радістю приймають українців в угорське громадянство, та ще й "обмивають" щасливі ініціації шампанським. Розгорівся скандал, підсумком якого стала жорстка реакція Клімкіна: угорський консул повинен повернутися додому. Тим не менш, на думку міністра, скандал в Берегово виходить далеко за межі українсько-угорських відносин, адже громадян України з паспортами інших країн у нас сотні тисяч. А значить, потрібно щось робити.
Зазначимо, що Конституція і законодавство України досить чітко дають відповідь на питання про подвійне громадянство. Його бути не повинно. "В Україні існує єдине громадянство", - свідчить 4 стаття Конституції.
Закон "Про громадянство України" також наголошує, що в країні діє принцип єдиного громадянства, але разом з тим допускає факт не просто другого, а громадянства в ступені "нескінченність": "Якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України". Іншими словами, українець не позбавляється громадянства автоматично, а продовжує бути громадянином України. Але разом з тим стаття 19 цього ж закону передбачає, що однією з причин втрати громадянства може бути "добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави".
Між тим, ні кримінальної, ні навіть адміністративної відповідальності за два одночасно діючих паспорти немає. Згідно із законодавством, подання про всі випадки втрати українського громадянства, в тому числі і через другий паспорт, повинна розглядати комісія при президентові України з питань громадянства, а класти на стіл цієї комісії підготовлені подання зобов'язана Державна міграційна служба. Замикається ланцюжок на президенті країни, який своїми указами, на підставі рішень комісії, може припинити громадянство.
Отже, Клімкін говорить про "десятки, а то й сотні тисяч" українців, які мають два і більше паспортів. Скільки ж осіб з них президент позбавив громадянства, адже добровільне набуття громадянства іншої держави – причина для втрати рідного громадянства. Згідно з даними міграційної служби, за 2017 рік громадянство втратили 39 осіб.
Громадянська гра
Загальний тон заяв Клімкіна такий, що спершу треба, звичайно, поговорити, але в майбутньому інститут подвійного громадянства непогано було б ввести. Правда, з одним застереженням: питання подвійного російсько-українського громадянства варто розглядати окремо. "Особисто я вважаю його принципово неприйнятним", - підкреслив міністр.
"Дивно дозволити нашим громадянам громадянство одних країн, на вибір, а інше, наприклад, російське, білоруське, заборонити. Такого не буває в праві. Право не можна розділяти. Воно або є, і воно цілісне, або його немає", - пояснює "Апострофу" дипломат Олександр Хара.
Правда, формально парламентаріям нічого не буде коштувати розділити питання, заборонивши мати друге громадянство країн-агресорів стосовно України.
В цілому ж актуалізація зовсім не нового питання про подвійне громадянство, за словами експертів, опитаних "Апострофом", зводиться до відомої схеми: не можеш перемогти – очоль. Адже боротьба з тисячами своїх же співгромадян загрожує наслідками для державності.
"Враховуючи слабкість економіки та організаційну слабкість держави, на сьогоднішній день Україна не може собі дозволити боротися з подвійним громадянством, бо це може перекинути всю державну систему, - каже "Апострофу" аналітик Українського інституту майбутнього Ігар Тишкевич. – Уявімо ситуацію, що ми починаємо або штрафувати, або позбавляти другого громадянства українців. Ми як мінімум отримуємо зону громадянського конфлікту в місцях компактного проживання угромовного населення, зону конфлікту на Західній Україні, оскільки частина з наших заробітчан вже встигли прийняти польське, словацьке, чеське громадянство. Ми самі собі наплодимо проблеми, не залишаючи для людей комфортного виходу з ситуації. Звідси питання: наскільки Україна сьогодні сильна, щоб плодити проблеми відразу за 6-7 напрямками".
Інша справа, що до питання варто підходити збалансовано і обмежити можливість отримання подвійного громадянства для певного кола осіб.
"Якщо людина з подвійним громадянством потрапляє на посаду, яка передбачає ухвалення рішень державного рівня або розпорядження державним майном, то у такої людини може виникнути конфлікт інтересів", - додає Тишкевич.
Головний аргумент супротивників системи подвійного громадянства полягає в тому, що країни, які зараз щедро роздають свої паспорти українцям, за 20-30 років захочуть отримати бонусом і території, де ці українці проживають. Ну щоб "захистити" їх. Наприклад, в Криму, ще до анексії півострова, Росія не скупилася на свої паспорти. Відповідно, вводити інститут подвійного громадянства було б доцільно після зміцнення обороноздатності держави.
Але справа в тому, що на тлі зростаючої міграції українців часу особливо немає.
"У нас йде відтік співгромадян у зв'язку з економічними труднощами, а хто заповнить їхні місця? – зазначає Олександр Хара. – Якщо подивитися глобально, йде зміщення зі сходу на захід: поляки поїхали до Великобританії, а до Польщі приїхали інші східні європейці та українці. А в Україну приїде хтось інший, наприклад, із Середньої Азії. Ми повинні розуміти, що якщо на одного працюючого припадає три пенсіонери, то за якийсь час система солідарного соціального забезпечення лопне, тому нам потрібно буде також залучати мігрантів та робочу силу з інших регіонів".
А мігрантам з інших регіонів для легальної роботи може знадобитися українське громадянство при збереженні "рідного". Зараз же закон зобов'язує іноземців припинити своє громадянство в разі отримання українського.
Незважаючи на те, що Павло Клімкін задав тон дискусії, розраховувати на лібералізацію в Україні питань громадянства, принаймні в короткостроковій перспективі, складно. Адже не дарма це питання тягнеться довгі роки – для будь-якої влади дозвіл мати два паспорти спричинить іміджеві наслідки.
"Якщо процедуру буде дозволено, можна припустити, що велика кількість громадян отримає другий паспорт, і виявиться, що кілька мільйонів українців мають подвійне громадянство. Це психологічний бар'єр для влади. І це може подаватися опонентами як певна негативна оцінка діям влади", - резюмував Ярослав Макітра.