Літак Boeing-737 української авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" 8 січня зазнав катастрофи в небі над Іраном. Борт виконував рейс Тегеран - Київ, розбившись після вильоту з міжнародного аеропорту Тегерана імені Імама Хомейні. За даними українського МЗС, на борту перебувало 176 осіб, зокрема 11 громадян України (2 пасажири і 9 членів екіпажу), однак ніхто з них не вижив. Авіакатастрофа в небі над Іраном стала наймасштабнішою повітряною трагедією в історії України. "Апостроф" пригадує п'ять найбільших авіакатастроф з літаками під українським прапором, які трапилися до 8 січня 2019 року.
Скнилівська трагедія - 77 загиблих
У цьому році виповниться 18 років від дня авіакатастрофи на Скнилівському аеродромі поблизу Львова, яка сталася 27 липня 2002 року. У той день сотні людей прийшли подивитися на авіашоу, проте під час виконання фігури вищого пілотажу надзвуковим винищувачем Су-27 літак впав на глядачів. Пілоти встигли катапультуватися, але люди на землі не врятувалися: 77 осіб загинуло (із них 28 дітей), ще понад 500 людей отримали травми різного ступеня тяжкості.
Пізніше Генпрокуратура і Міноборони України дали висновок, що до трагедії призвело відхилення екіпажу від польотного завдання і помилка в пілотуванні Су-27.
Момент падіння літака
Судом перший пілот літака, що впав, Володимир Топонар був засуджений до 14 років позбавлення волі, проте вийшов на свободу через 11 років. Другий пілот Юрій Єгоров отримав 8 років, але відсидів 2,5 роки.
Катастрофа Як-42 - 70 загиблих
Ця катастрофа сталася 17 грудня 1997 року. Літак Як-42, який експлуатувала компанія "Аеросвіт", розбився в Греції неподалік від міста Салоніки. На борту літака перебувало 62 пасажири і 8 членів екіпажу (всього 32 громадянин України). Всі вони загинули.
Рейс виконувався за маршрутом Київ - Одеса - Салоніки літаком Boeing 737, проте в Одесі через несправність Boeing довелося замінити на Як-42. При підльоті до Салонік екіпаж сильно відхилився від схеми заходу на злітно-посадкову смугу і вимушено пішов на друге коло. Однак при другому заході пілоти втратили просторову орієнтацію, небезпечно зблизилися із землею, літак врізався в схил гори Пенте-Пігадія і розвалився.
Більш того, під час пошукової експедиції розбився транспортник С-130 грецьких ВПС. У результаті цієї трагедії загинуло 5 членів екіпажу літака.
У підсумку, в судовому порядку були покарані двоє диспетчерів аеропорту Салоніки, кожен із яких отримав по 4 роки і 4 місяці тюремного ув'язнення.
Авіакатастрофа в Туреччині - 75 загиблих
Ще один Як-42 під українським прапором розбився в 2003 році в Туреччині. Борт належав компанії Ukrainian-Mediterranean Airlines. Літак виконував чартерний рейс за маршрутом Кабул - Сарагоса з двома дозаправками: в Бішкеку і Трабзоні (Туреччина). Перша дозаправка пройшла вдало, однак при заході на дозаправку в Трабзоні борт зіткнувся з горою на висоті 1,4 кілометри.
Як-47
У результаті катастрофи загинуло 75 осіб: 12 членів екіпажу (всі українці), 62 іспанських військових і один флайт-менеджер.
Розслідуванням причин катастрофи Як-42 експерти займалися понад два роки. У результаті комісія дійшла висновку, що до трагедії призвело кілька факторів: фізична втома членів екіпажу, нестача палива, відсутність належного досвіду польотів у складних метеоумовах, брак інформації у пілотів про характеристики аеропорту в Трабзоні.
Збитий Іл-76 - 49 загиблих
Катастрофа транспортника Іл-76 сталася в Луганську під час активної фази бойових дій збройного конфлікту на Донбасі 14 червня 2014 року. Борт виконував завдання з ротації військових і доставки боєприпасів для захисників Луганського аеропорту. Військово-транспортний літак був збитий терористами угруповання ЛНР із ПЗРК "Голка". Як заявляв на той момент глава СБУ Василь Грицак, до атаки на український літак причетна так звана російська приватна військова компанія Вагнера.
У результаті аварії Іл-76 загинуло 49 осіб, із них - 9 членів екіпажу.
Авіакатастрофа в Ірані - 44 загиблих
23 грудня 2002 року в небі над Іраном розбився літак АН-140, який експлуатувався компанією "Аероміст - Харків". Трагедія сталася поблизу іранського селища Баграбад. Рейс слідував за маршрутом Харків - Ісфахан (Іран) з дозаправкою в турецькому Трабзоні.
Рятувальники та військові працюють на місці трагедії
Недолетівши близько 70 кілометрів до кінцевого пункту призначення, літак напоровся на скелі і розбився. Офіційна причина катастрофи - пілоти не впоралися з керуванням літака через погану видимість.
На борту перебували громадяни України та Росії - усі авіаконструктори. У результаті трагедії загинуло 44 людини.