Україна зробила перший крок до реалізації концепції "держава в смартфоні". Президент Володимир Зеленський, члени уряду і розробники, 6 лютого, представили мобільний додаток "Дія", який дозволить оцифрувати безліч документів та державних послуг, зробивши життя українців простішим. Як працює додаток і які проблеми з ним виникли в перший же день його виходу на ринок, розбирався "Апостроф".
Як стати користувачем
Це дуже просто. Користувачі iOS можуть завантажити додаток в App Store, а користувачі операційної системи Android - в Playмаркете. Однак є невеликий нюанс: якщо в одному з цих магазинів, в налаштуваннях, користувачем була встановлена будь-яка інша країна, крім України, то додаток працювати не буде. Він навіть не завантажиться.
Після завантаження програми, необхідна авторизація через BankID - систему верифікації громадян через українські банки для надання адміністративних послуг через інтернет. Тут також нічого складного: додаток запропонує клієнтові на вибір 12 банків. Клікаєте на іконку вашого банку і автоматично реєструєтеся в додатку.
Правда, через пару годин після презентації програми, зареєструватися було проблематично. Розробники виправдовувалися - все це через навантаження на систему, а також тисячі охочих, котрі кинулися встановлювати додаток в свої смартфони.
А що ж робити, якщо вашого банку немає серед запропонованих в меню і авторизуватися вам не вдається? Виходів два: або швиденько стати клієнтом банку, з яким "Дія" "дружить", або... просто чекати (день, два, місяць), поки ваш банк з'явиться.
Після авторизації додаток запропонує користувачеві придумати чотиризначний цифровий пароль, який буде запитуватися кожного разу перед входом до системи, так що теоретично ваші дані будуть у безпеці. Але, якщо ви придумали пароль, а потім його забули, авторизацію через BankID доведеться повторити.
Олексій Гончарук на презентації програми
Завантажили? Авторизувалися? Придумали пароль? Вітаємо, ви в системі!
А що тут є?
Поки мало що. Тільки водійське посвідчення і свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу. Ці документи підтягуються в додаток автоматично з бази МВС, після чого створюється їх цифровий образ.
Однак в перший же день роботи програми у користувачів виникали проблеми: в цифровому образі була тільки частина даних, документи вимагали додаткової верифікації, а в посвідченні водія було відсутнє фото власника. Це означає, що для створення повноцінного цифрового образу в додатку даних в реєстрі МВС недостатньо.
За словами розробників, всі ці проблеми "лікуються" ось тут: e-driver.hsc.gov.ua, тобто в електронному кабінеті водія, де всі документи можна верифікувати онлайн, заповнивши прогалини.
Але, в перший же день роботи програми, електронний кабінет водія "лежав". Причина все та ж - навантаження на сервер.
Втім, якщо користувач опинився серед тих щасливчиків, кому система створила повноцінні цифрові образи документів, то ними можна було користуватися вже в перший день роботи додатка.
Як цим користуватися?
Працює це таким чином. Припустимо, водія зупиняє співробітник поліції й вимагає пред'явити документи. Водій дістає смартфон, відкриває додаток "Дія", знаходить в ньому цифровий образ потрібного документа, клацає на нього і на екран смартфона виводиться унікальний графічний код, який є дійсним лише кілька хвилин. Цей код за допомогою рідера зчитує поліцейський і таким чином ідентифікує водія.
Теоретично, цифрового образу прав поліцейському має бути досить і вимагати сам документ коп не має повноважень. В чому тоді сенс електронних посвідчень, якщо все одно потрібно возити з собою документи? Під цю справу Кабмін навіть ухвалив спеціальну постанову і, якщо патрульний раптом спитає: "Яка така "Дія"?", то в уряді радять телефонувати на "гарячу" лінію МВС, аби розібратися з недіджіталізованним старообрядцем в погонах.
Співробітники поліції
Але для створення графічного коду смартфон водія повинен бути підключений до інтернету, щоб поліцейський міг в режимі реального часу звірити інформацію цифрового образу документа з інформацією в системі МВС. Тоді планшет копа, за допомогою якого він буде зчитувати інформацію, також повинен бути підключений до мережі.
Відповідно, якщо хтось з учасників опиниться в зоні, де покриття інтернетом є незадовільним, потрібно буде діставати права. Але якщо електронна перевірка документів виявилася неможливою з вини поліцейського, то розробники радять передати номер його жетона в службу підтримки програми, аби "виправити ситуацію". Але знову ж таки, поки ситуація буде "виправлятися", навряд чи поліцейський відпустить водія без ідентифікації особистості, а значить, права все-таки доведеться показати.
Що тут буде ще?
До кінця року розробники планують впихнути в додаток близько 50 державних послуг. Наступними мають бути цифрові образи автоцивілки, студентського квитка та, звичайно ж, паспорта.
Крім того, з'явиться можливість оплачувати штрафи за порушення ПДР, оформляти допомогу при народженні дитини, а також здійснювати банківські операції.