RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Вагончик рушить, епідемія повернеться: чого чекати від запуску метро

Які ризики нової хвилі захворювань після запуску підземки

Які ризики нової хвилі захворювань після запуску підземки Фото: Getty Images

У п'ятницю, 15 травня, в Україні був поставлений рекорд за кількістю людей, які видужали від коронавірусу. Успіхи в боротьбі із захворюванням спричинили нову хвилю розмов про необхідність відновлення нормального життя у великих містах, на даний момент скованих логістичним пеклом. Зокрема, залунала ідея якнайшвидше відкрити метрополітен. І тут політики вступили в протиріччя з медиками. Політики виступають за негайне відкриття, а лікарі попереджають про подальші наслідки. "Апостроф" розбирався, які сценарії запуску метрополітену можуть бути та що спричинить кожен з них.

Популістським сценарій

Після 11 травня, коли оголосили перше послаблення карантину, столиця України зупинилася в заторах. Ціни на таксі злетіли до небес, а альтернатив для пішоходів, котрі не мають власного транспорту, не виявилося. Тоді соціальні мережі вибухнули від обурення. Вже 13 травня мер Києва Віталій Кличко закликав Кабінет міністрів відновити роботу метрополітену з 25 травня.

Деякі експерти підтримали цю ідею. "Рішення відкрити метрополітен в найкоротші терміни абсолютно розумне та правильне. Рішення закрити його було неправильним. Влада повинна розуміти, що люди, які не мають власного автомобіля, фактично стали заручниками ситуації. Необхідна координація роботи центру і регіонів, в першу чергу - вирішують місцеві влади, а держава формує спільну політику та рекомендації ", - зазначив в коментарі "Апострофу" екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава.

Інша річ, що просування якнайшвидшого відновлення роботи підземки тхне відвертим бажанням сподобатися киянам. І коли мер столиці виступає лобістом даного рішення, то виникає питання щодо того, чи думає він про безпеку людей? Власне, Кабмін, який в разі чого (а конкретно - в разі нової хвилі захворювань коронавірусу) отримає всі шишки на голову, наразі змушений опонувати Віталію Кличку. Зокрема, міністр інфраструктури Владислав Криклій заявив, що не підтримує ідею Кличка про відкриття метрополітену з 25 травня.

"Дивує непослідовність в певних етапах. Ще пару днів назад збирався київський штаб і там зійшлися на думці, що відкрити з обмеженнями досить важко. Підземка, якщо відкривається - то працює повноцінно. Звичайно, можна запровадити масковий режим, дезінфекцію, скринінг, але обмежувати на пероні, в вагонах досить важко", - сказав він.

За словами Криклія, поспішати з відкриттям метро не можна, відновлення роботи громадського транспорту має бути етапним і буде залежати від епідеміологічної ситуації. Ризики при такому сценарії дійсно високі.

З позицією Кабміну згодні медики. "Важливо розуміти, що карантин не лікує коронавірус, а тільки полегшує навантаження на медичні установи. Випадків масового порушення карантину в країні не було, всі так чи інакше були змушені сидіти вдома. Тому ми спостерігали зниження динаміки захворюваності. Після відкриття метрополітену і громадського транспорту можемо очікувати спалах захворюваності і "перевантаження" лікарень. З іншого боку, якщо не відкрити - буде голодний бунт", - зазначила в коментарі "Апострофу" лікар-інфекціоніст київської лікарні Вікторія Романова.

Утім, політики - на то і політики. Їх завдання - сподобатися широким масам населення. Тим більше, місцеві вибори - не за горами. Харків теж вносить свою лепту популізму. Мер Харкова Геннадій Кернес заявив, що пасажирів підземки непогано було б дезінфікувати. Також Кернес зазначив, що в підземці можуть встановити певні заслони і кабінки для санітарного контролю для того, щоб пасажири могли проходити санобробку.

"Логіка проста: метро необхідно відкрити. Наземний транспорт чимось відрізняється від підземного? У підземному - витяжка краще. Через послаблення карантину люди почали ходити на роботу, вони їдуть в наземному транспорті, де тісно і душно", - підсумував він.

Такі ідеї звучать красиво, але повністю відірвані від реальності. Наприклад, на даний момент, київський метрополітен перевозить близько 1,5 млн пасажирів в день, і провести санобробку кожного з них - нереально. Співвіднести таку кількість пасажирів з соціальною дистанцією абсолютно неможливо - у вагони в годину-пік люди набиваються як оселедці в бочку так, що ніяка витяжка не допоможе.

Гібридний сценарій

Через неможливість забезпечити необхідний захист серед експертів і чиновників звучала ідея організувати проїзд в метрополітені за спецперепустками - за прикладом наземного транспорту.

Подібна практика - досить спірна. У світі вона не застосовувалася ніде крім пострадянських просторів. У Європі та США транспорт або не обмежував роботу взагалі, або відновлював роботу після закриття в повному обсязі.

Наприклад, в Іспанії громадянам було заборонено залишати помешкання на далекі відстані без необхідності. Питання про проїзд в громадському транспорті відпало саме собою. В Ізраїлі громадський транспорт відновили повністю, однак продовжують перевіряти цілі поїздок і дотримання правил самоізоляції. Чи зможе київська влада забезпечити подібний моніторинг всіх бажаючих проїхати в метро? Сумнівно...

Критики ідеї спецперепусток зазначають: робота метрополітену досить дорога сама по собі і доволі збиткова за нинішньої ціни за проїзд. Тому зайвий раз спалювати електроенергію заради кількох тисяч пасажирів на день ніхто не буде.

"Щодо ідеї спецперепусток для проїзду в метрополітені - вона абсолютно утопічна. Ми створимо страшні натовпи і буде ще гірше. Метро має відкритися для роботи в звичайному режимі. Це дозволить перерозподілити потік пасажирів та нормалізувати роботу всього громадського транспорту в столиці", - підкреслив Кличко.

Він звернувся до киян з проханням користуватися метрополітеном у разі крайньої необхідності і з дотриманням санітарних норм і правил соціальної дистанції - не забувати про маски, рукавички і їздити лише на роботу або в екстрених справах.

Заклики Кличко можуть залишитися непочутими. Якщо кияни продовжували поїздки на шашлики на травневі свята, то можуть вважати поїздку до друзів на іменини крайньою необхідністю. З огляду на це, всі заклики Кличка відновити метро вже зараз та в повному обсязі видаються абсолютно нереалістичними. І більше того - небезпечними.

Оптимістичний і стриманий сценарії

Найбільш оптимальними варіантами для системи охорони здоров'я і для економіки можуть стати варіанти запуску метрополітену на початку або наприкінці червня. Однак ці варіанти вкрай залежні від показників випадків захворюваності.

У разі зменшення спалахів коронавируса, метрополітен мав би відкритися в рамках четвертої хвилі зняття карантину - орієнтовно 10 червня. У такій версії і підприємство не так сильно постраждає, адже два тижні нічого особливо не вирішать і населення не перехворіє. Але спалахи можуть бути непрогнозованими і тоді карантин в метро затягнеться надовго.

Головний санітарний лікар України Віктор Ляшко заявив, що метро в Києві, Харкові та Дніпрі можуть запустити не одночасно, а в різний час. За його словами, орієнтовний час відкриття метрополітену - початок червня. Ляшко підкреслив, що питання про запуск метро буде розглядатися з урахуванням ситуації з поширенням коронавірусу і питання роботи громадського транспорту вирішуються у співпраці з Міністерствами інфраструктури та економіки.

Чиновники, які підтримують цей варіант, стримано обіцяють, що ця затримка дозволить організувати безпечні перевезення. Але тут варто враховувати, що пропонований Кабміном план міг би працювати в ідеальній країні без популізму. Зараз рішення викликані виключно політичними бонусами.

Популізм проти розсудливості

У разі відкриття метрополітену до нормалізації рівня захворюваності лікарі-епідеміологи мають намір розробити цілуу низку правил безпеки. Зокрема, мова йде про профілактичні заходи і санітарно-епідеміологічну дезінфекцію транспортного складу. Однак питання втілення таких ідей безпосередньо пов'язаний з двома факторами: грошима та часом. На сайті Київської міської ради вже з'явилися петиції з вимогою розмістити в метрополітені дезінфікуючі коридори і диспенсери з розчинами. На жаль, такі методи навряд чи будуть реалізовані та профінансовані міською, а тим більше державною владою. Знову ж, закупівля та установка необхідного обладнання займе чимало часу, а Київський метрополітен вже заявив, що готовий відкритися рівно в той день, коли дозволить уряд.

"Після ухвалення рішення ми відразу готові відновити роботу. Якщо нам дозволять з 25-го, то ми, відповідно, запустимося з 25-го", - відзначили в метрополітені.

Очевидно, що метрополітен готовий почати роботу, не бажаючи втрачати джерело доходу. Для прикладу, Київський метрополітен заробив 652,8 млн гривень за перший квартал 2020 року при 802,6 млн за аналогічний період 2019 року. І при цьому було втрачено лише 2 тижні в березні через карантин. Страшно уявити, якою буде фінансова звітність метрополітену за другий квартал, адже джерел доходу в квітні-травні немає взагалі. Очікується, що компенсувати різницю для підприємства, яке є комунальним, буде місто. На тлі майже мільярда гривень очікуваних компенсацій з міського бюджету, заяви Кличка про те, що вартість проїзду не буде підвищуватися, виглядають досить наївно. Хоча, можливо, до виборів ціну і справді будуть утримувати за рахунок міськбюджету. З усіма відповідними наслідками для Києва...

Читайте також