Слідом за підвищенням мінімальної зарплати на українців очікує збільшення прожиткового мінімуму. Журналіст "Апострофа" Віктор Авдєєнко розбирався, у чому задум влади, звідки візьмуться кошти на це підвищення і до чого тут вибори.
Розмір прожиткового мінімуму в Україні може суттєво зрости. Це станеться, якщо Верховна Рада ухвалить законопроект №3515 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення".
Документ надійшов до парламенту в травні. Його авторами значаться 23 народних депутати, що представляють фракцію "Слуга народу".
Парламентський комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 1 липня розглянув законопроект, рекомендувавши Раді ухвалити його за основу.
Зростання на перспективу
Основна ідея законопроекту - прив'язати розмір прожиткового мінімуму до показника середньої зарплати в країні.
За словами голови комітету і співавтора законопроекту Галини Третьякової, документом передбачено, що прожитковий мінімум "поступово сягне реальної величини". Вона зазначила, що на сьогодні, згідно з її розрахунками, реальний прожитковий мінімум мав би становити 4686 гривень, тоді як в держбюджеті на 2020 рік з 1 липня він закладений на рівні 2118 гривень (до 1 липня він був 2027 гривень).
Виходить, що офіційний прожитковий мінімум більше ніж удвічі менше реального.
Разом з тим, як сказала Галина Третьякова, зараз ввести вказаний розмір прожиткового мінімуму неможливо, в зв'язку з чим він буде спочатку трохи менше, але буде збільшуватися поступово щороку.
Згідно з текстом законопроекту, в 2021 році прожитковий мінімум має становити не менше 40% від розміру середньої зарплати за попередній рік. Після цього кожен рік до цього показника маэ додаватися 1% з тим, щоб в 2031 році прожитковий мінімум був уже не менше 50% від розміру середньої зарплати.
Останнім часом середня зарплата в Україні зросла, але коронавірус в нинішньому році, схоже, вніс корективи. При прийнятті бюджету-2020 наприкінці минулого року уряд прогнозував зростання середньої зарплати до 12 тисяч гривень, проте в квітні цього року, в зв'язку з коронакризою, скоригував прогноз до 10,7 тисячі гривень. Ця цифра корелюється з показником середньої зарплати в травні - за даними Державної служби статистики, вона становила 10,5 тисячі гривень.
Таким чином, якщо взяти за основу прогноз уряду щодо середньої зарплати в цьому році (10,7 тисячі гривень), то, виходячи з положень згаданого законопроекту, прожитковий мінімум в 2021 році повинен становити 4280 гривень, що вдвічі більше, ніж зараз (з 1 грудня 2020 року прожитковий мінімум зросте до 2189 гривень, але все одно розрив збережеться практично в два рази).
Якщо наша країна переживе кризу, викликану пандемією Covid-19, відносно спокійно, і в 2021 році вітчизняна економіка повернеться до зростання, можна очікувати, що почне збільшуватися і середня зарплата. А це означає, що прожитковий мінімум в Україні зростатиме випереджаючими темпами.
Ми не можемо знати напевно, що буде в нашій країні (та й в світі), через десять років. Але припустимо, що в 2031 році середній розмір зарплати в Україні буде на рівні 20 тисяч гривень. У зазначеному році прожитковий мінімум повинен сягтиме 50% від середньої зарплати. В абсолютних цифрах виходить 10 тисяч гривень.
Звичайно, ж, ми не знаємо, яким буде курс долара в 2031 році (і чи будуть в цей час долар і гривня), що можна буде купити на ці 10 тисяч гривень, але, дивлячись з дня сьогоднішнього, звичайно ж, це - вражаюча цифра.
Недосконала методологія
Разом з тим, законодавча ініціатива викликає питання.
За словами глави Комітету економістів України Андрія Новака, прив'язувати розмір прожиткового мінімуму до показника середньої зарплати невірно методологічно. "Не можна прив'язувати фіксований показник, встановлений законодавчо, до нефіксованого, який формується як наслідок роботи економіки. Фіксований показник потрібно прив'язувати також до фіксованого, наприклад, до мінімальної зарплати", - сказав він в коментарі "Апострофу", додавши, що логічніше, коли мінімальна зарплата прив'язується до рівня прожиткового мінімуму, а не навпаки.
Експерт інституту GROWFORD Олексій Кущ в свою черг вважає, що вітчизняна соціальна політика остаточно пішла в рознос. У розмові з виданням він зазначив, що, якщо проводити адекватну соціальну політику, то правильно було б звести до однієї цифри три показники - мінімальну зарплату, прожитковий мінімум і неоподатковуваний дохід громадян.
При цьому, за його словами, те, що в Україні сьогодні податком обкладається "мінімалка", є абсурдом: "Ми виймаємо 19,5% (18% прибуткового податку плюс 1,5% військового збору) з того, що вже і так зовсім мінімум".
До речі сказати, влада раніше розглядала можливість прив'язати прожитковий мінімум саме до мінімальної зарплати, звільнивши при цьому "мінімалку" від оподаткування. Але останнім часом про це не згадують.
Що стосується оподаткування мінімальної зарплати, то тут якраз все зрозуміло - багато роботодавців оформляють працівників на "мінімалку", з якої сплачують 22% в якості єдиного соціального внеску (ЄСВ) за кожного з них до Пенсійного фонду, решту зарплати видаючи в "конверті ". Фізичні особи-підприємці (ФОП) також сплачують ЄСВ з "мінімалки". Тому якщо звільнити мінімальну зарплату від податку, то бюджет може майже взагалі нічого не отримати за цією статтею доходів. Одночасно підвищення розміру "мінімалки" хоч якось підвищує надходження ЄСВ та податку на доходи фізичних осіб.
Передвиборний популізм
Тепер - з приводу взаємозв'язку між мінімальною зарплатою і прожитковим мінімумом.
Олексій Кущ нагадав, що з 1 вересня 2020 року мінімальна зарплата має зрости до 5000 гривень, а з 1 січня 2021 року - до 6000 гривень. "Вони розуміють, що, якщо прив'язати прожитковий мінімум до мінімальної зарплати, це спричинить ще більше зростання бюджетних витрат. Тепер хочуть прив'язати його до середньої. Чому так швидко переключилися? Тому що у нас на найближчий час криза в економіці, і реальні грошові доходи населення скорочуватимуться, середня зарплата яких буде перебувати в стагнації, або навіть знижуватися. Виходять два зустрічних рухи - мінімальна зарплата різко зростає, а середня заморожена або знижується ", - пояснив фахівець.
Тобто якби прив'язка була до "мінімалки", то з 1 січня прожитковий мінімум повинні були б підвищити до 6000 гривень, а так буде трохи більше 4000 гривень.
При цьому намір підвищити майже вдвічі прожитковий мінімум, так само як і анонсування стрімкого зростання розміру мінімальної зарплати, дуже схоже на передвиборчий крок влади - адже в кінці жовтня відбудуться місцеві вибори.
"Це законопроект під вибори. Щоб показати, що провладна партія гаряче турбується про українців", - переконаний Андрій Новак.
У зв'язку з цим виникає закономірне питання: де знайти гроші на такі щедрості, адже і без них бюджет має величезний дефіцит?
В Україні до прожиткового мінімуму прив'язаний розмір мінімальної пенсії, відповідно, якщо його розмір збільшать, потрібно буде до нього підтягувати і мінімальну пенсію. Більше того, логічно було б проіндексувати і більш високі пенсії, інакше станеться "зрівнялівка".
"Якщо будуть піднімати пенсії через підвищення прожиткового мінімуму, це означатиме, з одного боку, гарантоване збільшення витрат державного бюджету, і, дуже можливо, підняття ставки пенсійних внесків. Інших джерел для виплати пенсій немає", - говорить Новак.
Підвищити, щоб знизити
Однак важко уявити, що влада піде на підвищення ставки ЄСВ - в грудні 2015 року вона була знижена майже вдвічі, і зараз представники влади говорять про можливість подальшого зменшення ставки або навіть про повне скасування ЄСВ (або об'єднанні його з прибутковим податком).
Таким чином, з великою ймовірністю, зростання прожиткового мінімуму ляже тягарем на багатостраждальний бюджет. І як покривати бюджетний дефіцит, абсолютно незрозуміло, тому що варіантів не так багато - грошова емісія, що майже напевно призведе до зростання цін, державні запозичення, які збільшать і без того значну боргове навантаження, і скорочення інших витрат держбюджету.
Не виключаючи двох перших варіантів, можна припустити, що влада головним виберуть саме третій, причому зроблять це не напряму.
"Влада збирається відв'язати практично всі бюджетні соціальні стандарти від показника прожиткового мінімуму, фактично, знижуючи роль прожиткового мінімуму як базового соціального індикатора. Таким чином, він стане чисто декларативною цифрою", - зазначив Олексій Кущ.
І в цьому полягає кричущий цинізм влади. "Вони під соусом посилення соціального захисту проводять зниження цього соціального захисту", - резюмував експерт.