Що змінилося після врегулювання Кабміном умов перетину кордону з тимчасово окупованими територіями в разі тимчасового припинення роботи КПВВ через карантинні обмеження? Навіщо на пунктах пропуску мають безкоштовно тестувати на коронавірус? Що не так з ідеєю українського уряду розгорнути гуманітарні табори на адмінкордоні з Кримом. Чому медична реформа РФ на окупованому півострові привела до катастрофи? На ці питання в ефірі програми Апостроф Live на телеканалі Апостроф TV відповів постійний представник президента України в АР Крим у 2017–2018 роках БОРИС БАБІН.
— Наскільки регулювання правил перетину КПВВ на межі з окупованим Кримом полегшить життя людям?
— Урядом 25 жовтня схвалено додаткові зміни щодо порядку перетину пунктів пропуску. В умовах пандемії це регулювалося абсолютно дискреційно й давало величезні корупційні можливості. Тепер це більше впорядковано, і це дійсно плюс.
Я не можу казати як це буде, слід дивитися практику: будуть люди скаржитися, чи не будуть. Загалом, ми маємо тут величезний конфлікт двох позицій. По-перше, ми не можемо відмовляти громадянам України в перебуванні на території України. Тому в таких умовах будь-які обмеження перетину лінії розмежування через так звані карантинні вимоги, як на мене, трохи дисонують із нормами Конституції. Ми вже маємо судові провадження, і я не знаю, чим це закінчиться. Це певний маркер того, що, можливо, не все гаразд із цим регулюванням.
Далі, щодо заяв про госпіталі та інше. Це, звісно, дуже правильно, коли ці заяви робляться з високих трибун на телекамери, але виникає інше питання, більш життєве — це тестування на коронавірус. Тестуватися на КПВВ необхідно, і все більше заяв ми чуємо, що це хтось колись владнає. Та поки там є лише комерційне тестування, і хтось має на цьому великий заробіток.
Як на мене, якщо ви хочете допомогти людям, забезпечте для них безкоштовне тестування на коронавірус. Воно не має бути комерційним, бо люди не винні в тому, що вони хочуть чи можуть подорожувати власною країною. Ми ж не ставимо КПВВ на в’їзді в Київ із ПЦР-тестами.
Відповідні вимоги для перетину кордону не передбачені спеціальним законодавством про окуповані території — там нічого не вказано про санітарно-епідемічну специфіку. Там не написано, що ми можемо закривати пропуск громадянам на власну територію через якісь санітарні вимоги. То давайте тоді йти шляхом не заборон, а контролю й регулювання. А для цього необхідне безкоштовне тестування, і коли воно буде, тоді я повірю в такі фантастичні шпиталі.
— Яка ситуація в Криму з лікуванням коронавирусу?
— Що я можу точно стверджувати, перше — це ситуація імпортозаміщення й регулювання медичних препаратів законодавством Російської Федерації, що закриває людям у Криму можливість придбати ефективні ліки. Крім того, є так звана "митна" політика Російської Федерації, яка забороняє ввозити ліки з материкової України в Крим. Ось це, безперечно, порушує права кримчан на медичну допомогу.
Друге — безперечно, права кримчан на належний санітарно-епідеміологічний стан, який має забезпечувати окупант, порушували масові заходи, які відбувалися в Криму весь час пандемії. Це паради, навчання, "победобесие", яке в них тривало з квітня по липень. Також впливає ситуація штучно організованого в Криму курортного сезону. Бо в Криму ж ніхто не скасовував усі ці заходи для росіян, які незаконно приїжджали в Крим мільйонами осіб і, звісно, в умовах пандемії становили величезні ризики для місцевого населення.
Третій фактор — це неготовність системи медичного забезпечення в Криму. Звісно, я не хочу сказати, що в інших країнах ситуація набагато краща, ніж у Криму. Але є специфічні фактори, які, зокрема, зводяться до того, що так звана "медична реформа" окупантів, яка в Криму триває з 2014 року по сьогодні, серед іншого, призвела до катастрофічної нестачі медперсоналу. Тому в Криму сьогодні, як не дивно, медперсоналу менше, ніж у лікарнях на підконтрольній території. Я не хочу казати, що в нас усе дуже добре, але там є й така проблема.