RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Трудові книжки йдуть в минуле: як будуть рахувати страховий стаж для пенсії

Цифровизация дісталася до трудових відносин українців

Цифровизация дісталася до трудових відносин українців Фото: pixabay.com

В Україні відмінили трудові книжки. Точніше, вони перестали бути обов'язковими при працевлаштуванні і, що важливіше, для обліку стажу, який необхідний для отримання пенсії. Відтепер всі відомості про працівників зберігатимуться в електронному реєстрі Пенсійного фонду. Яким чином переконатися в тому, що нічого з інформації про страховий стаж не загубилося, і як отримати пенсію автоматично без відвідання місцевого відділення ПФУ, розбирався "Апостроф".

Що написано пером, вже... неважливо

З червня в Україні запрацювала нова система обліку страхового стажу та призначення пенсій. Відтепер основним носієм інформації про трудовий шлях громадянина України та його страховий стаж, який враховується при призначенні пенсії, стає не паперова трудова книжка, до якої українці звикли ще з радянських часів, а запис в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Втім, трудові книжки повністю свого існування поки що не припиняють. Після набуття законом чинності, розпочався п’ятирічний перехідний період, протягом якого паралельно з електронним реєстром працівники можуть мати і трудові книжки.

Це більше не обов’язково, але за бажанням громадян, які не довіряють до кінця електронним технологіям, адміністрація підприємства-роботодавця повинна буде робити записи в трудових книжках. Таким же чином можна заносити до трудової книжки дані про заохочення на роботі і прийняття військової присяги.

Також можуть завести трудові книжки і молоді працівники, які вперше приймаються на роботу. Роботодавець на їхню вимогу повинен буде завести для них трудову книжку не пізніше, ніж через п’ять днів після прийняття на роботу.

При цьому трудова книжка вже не повинна зберігатися в спеціальних сейфах за місцем роботи. Кожен працівник, який бажає її мати, буде тримати її у себе вдома і надавати у відділ кадрів роботодавця лише тоді, коли там потрібно буде зробити черговий запис.

Як заповнити реєстр

Втім, прямою підставою для нарахування пенсії трудова книжка бути перестане. Страховий стаж для осіб, що досягли пенсійного віку, буде визначатися за записами в електронному реєстрі.

Отож, якщо раніше в інтересах працівника було контролювати правильність записів у трудовій книжці, то тепер це вже не буде такою життєвою необхідністю. Натомість кожен працівник буде зацікавлений в тому, щоб максимально достовірні дані про його стаж містився в електронному реєстрі ПФУ.

Тут варто нагадати, що в реєстрі переважно містяться лише дані, занесені туди після дати створення реєстру (1 січня 2004 року). Дані за попередні періоди могли внести туди роботодавці на підставі трудових книжок, які у них зберігаються. Але в багатьох випадках вони цього не зробили. Тож тим, хто розпочав свій трудовий шлях раніше, варто пересвідчитися, чи є в реєстрі повна інформація про їхню трудову діяльність. Якщо громадянин виявить, що в електронному реєстрі міститься не вся інформація про його трудовий стаж, він може надати Пенсійному фонду дані зі своєї трудової книжки для того, щоб їх занесли в реєстр.

Перевірити, які саме дані містяться в електронному реєстрі, кожен громадянин може, зазирнувши у свій персональний кабінет на сайті Пенсійного фонду. І якщо виявиться, що інформація, що в ньому міститься, є неповною, або невірною, то громадянин має вжити заходів до її виправлення і актуалізації.

Як розповів в коментарі "Апострофу" керівний партнер фірми "Горецький і партнери" Олег Горецький, безпосередньо в електронний реєстр відомості про трудову діяльність можуть вносити, як самі застраховані особи, так і їх роботодавці через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо), з обов’язковим накладанням кваліфікованого електронного підпису.

Фото: pixabay.com

Тож українським громадянам, які сьогодні мало знайомі з технологією електронного підпису, можливо доведеться частіше її використовувати при спілкуванні з державою.

"На сьогоднішній день, електронний цифровий підпис відіграє одну з найважливіших ролей в системі електронного документообігу, - розповідає Олег Горецький. - Він призначений для підтвердження особи та даних в електронній формі. У разі, якщо ви не маєте електронного цифрового підпису, його можна отримати, звернувшися до акредитованого центру сертифікації ключів (їх списки неважко знайти в інтернеті). Або самостійно і безкоштовно в додатку "Приват 24" (в особистому кабінеті) сформувати електронний підпис, за допомогою якого ви зможете підписувати електронні документи, подавати електронну звітність, швидко отримувати необхідну інформацію в державних установах".

Також, говорить експерт, на сьогоднішній день розроблено мобільний застосунок ПФУ, у якому можна знайти інформацію про свій трудовий стаж. Але, якщо у працівника виникнуть труднощі з самостійним користуванням електронними послугами, він має право звернутися із письмовим зверненням до Пенсійного фонду України, та отримати відповідь у встановлені законом терміни.

Пенсію призначать автоматично, але це не точно

Ще однією новацією нового закону стало впровадження автоматичного порядку призначення пенсії. Оскільки вважається, що всі необхідні дані про страховий стаж працівника у Пенсійного фонду є в наявності, то це означає, що з дня, коли людина досягла пенсійного віку, їй можуть призначити пенсію автоматично, без візитів до чиновників.

Правда, тут треба звернути увагу на суттєву подробицю. Пенсія автоматично буде нарахована лише в тому випадку, якщо особа має достатній для цього трудовий стаж.

"У разі відсутності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком (у тому числі за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку), територіальний орган Пенсійного фонду інформує застраховану особу, у тому числі через її особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду, про відсутність таких відомостей та необхідність їх подання (за наявності). Документи про страховий стаж можуть бути подані до територіального органу Пенсійного фонду або через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду", - говориться в законі.

Варто також пам’ятати про те, що закон дає право громадянам звертатися за отриманням пенсії не з моменту досягнення пенсійного віку, а пізніше. В цьому випадку за кожен рік відстрочки громадянин отримає добавку до пенсії. Тож працівники пенсійного віку можуть свідомо відкласти вихід на пенсію для того, щоб потім отримувати більш високі виплати.

Відповідно, в описаній вище ситуації, коли пенсійний вік уже настав, а за наявною в електронному реєстрі інформацією необхідного страхового стажу у працівника немає, Пенсійний фонд, згідно з законом, повідомляє його про це і чекає три місяці. Якщо протягом цього часу громадянин не надав Фонду документи, що підтверджують його стаж, то автоматично буде вважатися, що він вирішив отримувати пенсію пізніше. А, коли він вирішить, що все ж таки пора вже отримувати пенсію, йому треба буде звернутися до Пенсійного фонду з відповідною заявою.

Фото: УНІАН

Тож автоматичне призначення пенсії все ж таки відбувається не зовсім без участі майбутнього пенсіонера. Він в будь-якому випадку повинен задекларувати своє бажання її отримувати.

"Пенсія за віком призначається автоматично, якщо особа звернулася до ПФУ із відповідною заявою приблизно за один-півтора роки до настання пенсійного віку, - роз’яснює партнерка юридичної фірми "Василь Кісіль і Партнери" Валерія Савчук. - Для цього треба скористатися послугою "Анкета-заява на автопризначення пенсії" в особистому кабінеті на сайті ПФУ і там надати усі запитувані відомості. Тоді на момент настання пенсійного віку вже не буде необхідності звертатися до ПФУ – пенсія буде призначена автоматично".

При заповненні заяви на автопризначення подаються також скан-копії необхідних документів: паспорту, картки платника податків, трудової книжки, диплому, а також - для жінок - свідоцтва про народження дітей, якщо працівниця протягом своєї кар’єри брала відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Крім цього, потрібно обрати спосіб виплати пенсії - через пошту або банк. У разі обрання банку, до настання пенсійного віку необхідно буде відкрити пенсійний рахунок.

Також ще до дати настання пенсійного віку майбутній пенсіонер повинен обрати, у якому вигляді він хоче отримати пенсійне посвідчення - електронне чи паперове. При цьому треба мати на увазі, що власники електронного посвідчення отримують пенсію лише в державному "Ощадбанку".

"Проте, якщо ваш пенсійний вік настає вже найближчим часом (у 2021 році пенсійний вік дорівнює 60 років за умови, якщо особа має 28 років страхового стажу), послуга з автопризначення пенсії для вас вже не актуальна, - говорить, юристка юридичної фірми "Василь Кісіль і Партнери" Анна Некрасова. - Натомість, необхідно подати до Пенсійного фонду заяву на призначення пенсії. Це можна зробити за місяць до або не пізніше трьох місяців з дати настання права на отримання пенсії (вона настає у день, наступний за днем вашого народження)".

Читайте також

Новини партнерів