RU  UA  EN

Неділя, 24 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Платити за сусіда: як комунальники на рівному місці "доять" українців

Платити за послуги ЖКГ доводиться все більше, але їхня якість не поліпшується

Платити за послуги ЖКГ доводиться все більше, але їхня якість не поліпшується Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

Комунальні послуги, будучи однією з базових потреб громадян, - задоволення не з дешевих. Українців привчають до того, що така ж ситуація і в Європі, і в Америці. Проте в обмін на дорожнечу нашим громадянам обіцяють високу якість послуг і прозорість розрахунків за них. Але як раз, ані якості, ані прозорості не спостерігається. "Апостроф" розбирався, за що і за кого платять українці, і як їх в цьому обманюють.

Все більше українців приходять до усвідомлення того, що краще мати лічильники в квартирах для обліку споживання житлово-комунальних послуг. Так, доведеться десь заощаджувати, але, принаймні, ти точно знатимеш, скільки чого ти використовував, і скільки повинен за це заплатити. Чітко, зрозуміло, прозоро.

Однак у багатьох будинках українців як і раніше немає приладів обліку. За часів СРСР у громадян були тільки лічильники електроенергії, за яку радянські люди платили за фактом використаних ними кіловат-годин. Все інше оплачувалося за сумами в платіжках, які вписували туди ЖЕКи, грунтуючись на своїх даних. З огляду на те, що в Радянському Союзі "комуналка" була копійчаною, люди особливо не морочилися.

У перші роки незалежності України система залишалася за великим рахунком радянською, і, якщо люди не платили за комунальні послуги місяцями, а то й роками, то пов'язано це було не з їх дорожнечею, а з тим, що у багатьох просто не було грошей - від слова "зовсім". Адже на дворі були "лихі 90-е".

Однак з часом "комуналка" ставала все дорожче, і люди почали замислюватися - а чи не занадто багато ми за неї платимо? Особливо відчутними стали платежі за опалення. У багатьох українських містах у свій час практикувалася оплата за тепло протягом усього року, а не тільки під час опалювального сезону. Споживачам це було зручно - суми залишалися однаковими з місяця в місяць, хоча було абсолютно незрозуміло, звідки беруться цифри у квитанціях, і наскільки вони вірні.

Постійне зростання вартості теплової енергії викликало такий феномен як відмова від централізованого опалення, від якого почали відключатися цілими будинками, вулицями, а то і містами. У моду почали входити індивідуальні котельні.

Дорожчали й інші комунальні послуги. Другою з них по дорожнечі стала гаряча вода. Багато людей встановили бойлери (електроенергія, на подив, дорожчала не так швидко) і одночасно лічильники - якщо гарячої водою не користуєшся, то і платити за неї не треба.

Однак українці, які встановили прилади обліку, незабаром зіткнулися з неприємним сюрпризом - їм, як і іншим мешканцям, донараховували суми, що утворювалися через різницю між реальним споживанням в будинку, і тим, що визначається за нормативами.

Через деякий час, правда, цю різницю вирішили розподіляти тільки серед споживачів, у яких не встановлені лічильники, що справедливо - не хочеш платити за інших, встанови лічильник і, як то кажуть, спи спокійно.

Більш того, як відомо, зараз в новобудовах квартири вже оснащені приладами обліку споживання основних послуг ЖКГ, а тому в них кожен платить за себе.

За себе і за того хлопця

Але, як виявилося, з цього року змінилися деякі правила оплати гарячого водопостачання. Як розповів "Апострофу" киянин, який проживає в новому будинку, де у всіх мешканців є індивідуальні прилади обліку, "комунальники" з "Київтеплоенерго" поставили власників квартир перед фактом, що тепер вони повинні оплачувати гарячу воду не тільки за лічильником, а й різницю з показником загальнобудинкового лічильника - пропорційно обсягам споживання.

Раніше така методика діяла (і продовжує діяти) щодо опалення, що зрозуміло, оскільки батареї є не тільки в квартирах, але і в під'їздах, і за це теж треба платити.

Але звідки взялися невраховані обсяги гарячої води, якщо, звичайно, мова не йде про басейни з підігрівом на даху?

"Різниця в показаннях виникає через втрати всередині будинку", - пояснив "Апострофу" експерт в сфері ЖКГ Сергій Дяченко.

У цьому ж бачить причину і глава Союзу споживачів комунальних послуг Олег Попенко.

"Втрати гарячої води відбуваються в будинкових мережах. Вони не утеплені, більшість з них в поганому стані. Тому втрати гарячої води в будинку іноді досягають 20-25%", - сказав експерт в коментарі виданню.

Але є й інші причини, і головна з них - людський фактор.

Не секрет, що підприємливі громадяни завжди прагнули платити менше, для чого використовували найрізноманітніші хитрощі. Найпростіший і ефективний спосіб "обдурити" лічильник - поставити магніт, щоб уповільнити його хід. При цьому деякі народні умільці примудрялися перенаправити лічильник в зворотному напрямку - тобто у них споживання електроенергії не росло, а зменшувалася.

Очевидно, що подібні "хитрощі" використовуються і зараз. Тому не дивно, що виникає різниця між показаннями загальнобудинкового лічильника і деяких квартирних приладів.

Крім того, окремі недобросовісні мешканці роблять врізки в загальнобудинкові мережі, що дозволяє їм користуватися неврахованими обсягами гарячої води. Наприклад, для обігріву підлог. І такі є в тому самому будинку, про який йшлося вище.

Потрібно розуміти, що це далеко не поодинокі випадки.

"Їх - десятки, якщо не сотні тисяч", - говорить Олег Попенко.

Якось не дуже віриться в те, що "комунальники" про це не знають. Але тоді незрозуміло, чому вони не реагують на такі кричущі факти.

"На жаль, комунальні підприємства не мають впливу на співвласників багатоквартирних будинків. Такий закон, - розповів Олег Попенко. - Насправді, мають бути служби - в більшості країн це так звана житлово-комунальна інспекція, яка може прийти і перевірити, чи є порушення. А в Швеції, наприклад, це відповідальність компаній-управителей - там навіть без її дозволу розетку не можна замінити, не кажучи вже про більш серйозні речі. А у нас же система управителів не працює".

Однак найчастіше комунальні підприємства, які відповідальні, до речі, не тільки за надання тієї чи іншої послуги, а й за її якість, навіть не намагаються провести аудит і здійснити хоча б поверхневу перевірку. Але ж несанкціоноване втручання в роботу мереж загального користування - це правопорушення, і ними повинні займатися правоохоронні органи.

Але проводити перевірки - це додаткові витрати.

"Звичайно, їм простіше повісити це (невраховане споживання) на всіх мешканців", - говорить Сергій Дяченко.

Але це не єдина проблема, з якою стикаються мешканці багатоповерхових будинків. Як повідомили "Апострофу" інформовані джерела, столичні комунальники планують реалізувати нову схему з "доїння" мешканців - розрахунок гарячої води хочуть робити не по "кубах", а за гігакалорії.

Уже зараз представники "Київтеплоенерго" почали вести переговори з керівництвом ряду ОСББ з приводу змін методики підрахунку послуг. Втім, все це ризикує закінчитися серйозним скандалом: представники будинків різко виступають проти ідеї комунальників - хоча б тому що в квартирах у абсолютної більшості власників стоять лічильники з підрахунку обсягу води, а не гігакалорій. Закономірно, що в ОСББ небезпідставно вважають, що завдяки переходу на нову схему підрахунку послуг столичні комунальники отримають прекрасну можливість "малювати" в платіжках завищені суми.

Втрата довіри

Крім того, потрібно розуміти, що українські комунальні підприємства самі далеко не "білі і пухнасті".

Сергій Дяченко поділився особистим неприємним досвідом спілкування з компанією "Київенерго".

"Вони перенесли лічильник електроенергії на підстанцію, де знаходиться точка розподілу, до якої я не маю доступу. При цьому я не дозволив розпломбувати свій лічильник в гаражі, з якого продовжував знімати показання. І за один місяць сума виявилася в п'ять разів більше, ніж за моїм лічильником. Після моїх скарг і обіцянки звернутися до НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг), через два місяці різниця була вже всього 10%", - розповів він.

І такі випадки повсюдні.

Зокрема, цього літа багато киян почали отримувати повідомлення про наявність у них заборгованості за опалення з минулого опалювального сезону. І суми для погашення виявилися зовсім немаленькими. Тут, по-перше, дивує те, чому про заборгованість стало відомо тільки за декілька місяців? Крім того, у багатьох насправді ніяких боргів не виявилося. Як розповів "Апострофу" один столичний мешканець, отримавши таку платіжку, він звернувся за уточненням в компанію, і йому пообіцяли розібратися, а через деякий час повідомили, що вони помилилися.

Але ж багато хто платить, не розібравшись.

"Якщо вам приходять якісь штрафи, донарахування, не поспішайте платити, - радить Сергій Дяченко. - Іноді буває навіть так, що кілька місяців (заборгованість) висіла, а потім - раз, і зникла, мовляв, розібралися. А якщо заплатиш, потім можеш і не повернути".

До речі, з липня кияни почали отримувати в квитанціях за опалення додатковий платіж. Людям пропонують заплатити за тепло авансом, щоб під час опалювального сезону платити менше. Логіка в цьому, безумовно, є, з огляду на те, що нас лякають подорожчанням опалення на 20-30% вже восени.

Але наскільки прозорим є такий механізм? Як дізнатися, скільки насправді коштуватиме опалення в осінньо-зимовий період без урахування зроблених авансових платежів?

Залишається тільки вірити на слово "комунальникам". Але, як бачимо, особливої довіри до них в українців немає.

Читайте також

Новини партнерів