Українська залізниця – один із найбільших споживачів електроенергії в Україні. Тому не дивно, що купувати електроенергію для "Укрзалізниці" багато охочих.
В останні роки Укрзалізниця закуповувала електроенергію у різних посередників, які фактично були прокладкою між "Енергоатомом" та УЗ. Рік тому детективи НАБУ порушили кримінальну справу проти низки посадових осіб "Укрзалізниці" та керівництва дочірньої УЗ компанії "Енерго Збут Транс". Їх звинувачували у завданні збитків в особливо великих розмірах. Після цього, природно, у компанії почали очищати лави від таких осіб. А "Укрзалізниця" вперше безпосередньо без посередників уклала договір на постачання електроенергії з "Енергоатомомі" до кінця 2022 року, завдяки чому заощадить 4 млрд. гривень і зможе витратити кошти на оновлення залізничної інфраструктури.
На початку 2021 року, на виконання окремих норм ЗУ "Про ринок електричної енергії", розпорядженням Кабінету Міністрів України АТ "Укрзалізниця" втратила 100% частки у статутному капіталі "Енерго Збут Транс". На сьогоднішній день єдиним бенефіціаром "Енергозбуту" є компанія ТОВ "Збут енерджі ЛТД".
За нашою інформацією, новим керівником ТОВ "Збут енерджі ЛТД" хочуть призначити Олексія Статника. Саме він повинен буде займатися закупівлею електроенергії для УЗ. Раніше з 16.09.2020 по 1.12.2020 – він працював в. о. генерального директора "Енергоатом-Трейдинг" - відокремлений підрозділ ДП "НАЕК "Енергоатом", який займається продажем електроенергії компанії. До призначення в "Енергоатом" Статник працював у Службі безпеки України, начальником відділу Головного управління контррозвідувального захисту в економічній сфері СБУ, курував роботу "Енергоатому""Енергоатому".
Після того, як Статник очолив "Енергоатом-Трейдінг", стали проходити "дивовижні" аукціони з продажу електроенергії. Переможцями цих тендерів були компанії, пов'язані з Ігорем Коломойським та Рінатом Ахметовим. Доречно згадати, що Статника на цю посаду активно просуває член нинішнього правління Укрзалізниці Євген Лященко – колишній генеральний директор "Медіа Група Україна", яка належить Ахметову.
Наприклад, візьмемо до уваги аукціон, що відбувся 12 листопада 2020 року. На нього було виставлено 37,2 тис. МВт-год базового навантаження з постачанням у грудні. Майже всі лоти загальним обсягом 37 тис. МВт-год викупив майже на 47 млн грн. метзавод Ахметова за ціною 1268 грн/мВт-год. Дисконт від середньозваженої ціни (1436 грн/МВт-год) за першу декаду листопада становив 11,7%. Відповідно збитки для "Енергоатому" понад 7 мільйонів гривень.
Далі ще цікавіше. Масштабний аукціон, який відбувся 13 листопада 2020 року, завдав "Енергоатому" збитків на суму понад 44 мільйони гривень. Покупцями стали вісім компаній. Зокрема, обсяги нічної електроенергії придбали: "Дніпропросталь-Енерго" Віктора Пінчука, системний оператор НЕК "Укренерго", "ДЕ Трейдинг" із групи "Донбасенерго" Максима Єфімова, "Екотехноінвест" Романа Русанова, "Мартін Трейд" Володимира Порайка, "НЕК Олександра, "Д.Трейдінг" Ріната Ахметова та "Юнайтед Енерджі" Ігоря Коломойського. Причому ТОВ "Юнайтед Енерджі" та ТОВ "Д.Трейдінг" з рекордним дисконтом для спотової ринкової ціни - 42%.
Загалом за не повні 3 місяці на посаді та. о. керівника "Енерго-трейдинг" Олексій Статник зумів завдати державній компанії збитків на 800 мільйонів гривень. За цим фактом Служба безпеки України навіть порушила дві кримінальні справи. Однак завдяки особистим зв'язкам Статнику вдалося домовитися.
На жаль, за останні роки Укрзалізниця почала асоціюватися в українців із корупціонерами та захмарними зарплатами керівництва. Такі одіозні призначення, як Олексій Статник, цьому лише сприяють. Тому очікувати прозорих закупівель електроенергії не варто.