Повномасштабне російське вторгнення на територію України стало каталізатором запровадження щодо РФ з боку країн Європи та світу безпрецедентних економічних санкцій. Втім, свої санкції проти агресора запроваджують не лише держави централізовано, а й окремі компанії та навіть звичайні люди локально. Футбольні клуби відмовляються від спонсорських контрактів з російським бізнесом, європейці виходять з наглядових рад компаній РФ, в ЄС відмовляються обслуговувати росіян у кафе та ресторанах. Загалом, залізна завіса стрімко опускається над країною-ізгоєм. Проте, всередині самої України, залишається ще чимало російського контенту, товарів, послуг та культурного продукту агресора. Як остаточно розпрощатися з цим, і кожному українцю окремо посилити санкційний тиск, розбирався "Апостроф".
Інтернет
На сьогоднішній день в українських магазинах мобільних програм AppStore і GooglePlay залишається можливість завантажити досить багато програм російських розробників.
Насамперед йдеться про контент компанії "Яндекс", яка має близько 70 інтернет-продуктів. Це транспортні програми, власний браузер, метеопрограми, музика та поштові сервіси. У 2020 році в "Яндексі" було створено так званий Фонд громадських інтересів – структура, нав'язана державою для контролю компанії. Фонд очолила Олена Шмельова, яка на президентських виборах у РФ керувала штабом Володимира Путіна.
Крім того, не варто забувати і про продукти корпорації VK. Їй належить соціальна мережа "ВКонтакте" та "Однокласники", які наповнені проросійською пропагандою не менше, ніж промови Скабеєвої та Соловйова. Незважаючи на те, що ці соцмережі вже раніше були заборонені та заблоковані в Україні, розробники знайшли інструменти для обходу блокування та їх легко можна завантажити в магазинах мобільних додатків. Також VK має поштовий клієнт Mail.ru. Очевидно, що користуватися такою поштою на тлі війни з Росією не є безпечним.
Щоправда, 1 березня у МВС заявили, що розблокували соцмережу "ВКонтакте". "Обов'язково треба показувати, як ми воюємо, що ми боремося за свою землю. Для того, щоб росіяни почали нарешті розуміти, що інформаційна блокада почала прориватися", - зазначив радник міністра МВС Вадим Денисенко.
Наскільки такий підхід виявиться дієвим, поки що сказати складно, адже користувачів "ВКонтакте", які підтримують війну в Україні, умовно можна розділити на два типи: або це боти, що відпрацьовують методички Кремля, або психічно нездорові люди (адже у здоровому глузді виступати за війну неможливо). Перших переконати неможливо в принципі, адже таким чином роботи заробляють гроші, а психічно хворих людей у суспільстві прийнято ізолювати.
"Звичайно, люди в Росії зазомбовані повністю. Проте це не означає, що не варто намагатися", - пояснює "Апострофу" екс-заступник міністра інформполітики України Дмитро Золотухін.
Але за словами експерта, для цього необхідно дотримуватись заходів інформаційної обережності.
"Сидіти "ВКонтакте" найкраще з іншого (не свого) телефону та "лівої" поштової адреси. Ще краще, встановити на смартфон додаток з VPN, щоб адміністрація соцмережі не блокувала вас за національною ознакою. Далі - йдіть у коментарі профілів та сторінок брендів і завантажуйте картинки та відео звірств російської армії прямо туди", - пояснив Золотухін.
Звичайно, всі мобільні сервіси російських компаній не перерахувати: це десятки ігор та додатків. Однак якщо дотримуватись інформаційної гігієни та цікавитися розробниками сервісів (а це зовсім не складно, адже в AppStore та GooglePlay це відкрита інформація), можна позбавити РФ українського сегменту ринку. А чим менше ринок – тим менше доходів до російського бюджету.
Одяг
До широкомасштабних бойових дій в Україні досить широко були представлені російські бренди одягу. Звичайно, вони не називалися "Матрьошка" або "Балалайка", а мали англомовний брендинг, проте це російський бізнес. Йдеться про такі бренди як: Oodji, Sela, Incity, Befree, Ostin, Love Republic, Gloria Jeans, "Спортмайстер".
Не варто забувати і про білоруські бренди, адже Білорусь нарівні з Росією бере участь у війні в Україні. Це бренди Conte та Milavitsa.
Магазини всіх перерахованих вище брендів можна зустріти практично в будь-якому великому торговому центрі України або замовити в інтернет-магазинах, а значить від них також слід відмовитися, щоб не спонсорувати окупантів.
Продукти
Незважаючи на ембарго на товари російського походження, яке Кабмін запровадив у 2015 році і з того часу його неодноразово продовжував, на полицях українських супермаркетів все ще залишаються продукти від держави-агресора. Щоправда, російські продуктові марки реєструються в Україні компаніями-резидентами за українськими законами, але це не скасовує того факту, що товари походять із країни-агресора.
Наприклад, макаронні вироби під брендом "Макфа". Компанія належить російському бізнесменові Валерію Юревичу. Він був депутатом двох скликань Держдуми РФ та губернатором Челябінської області.
Також російського походження чай Greenfield. Бренд був створений компанією з Санкт-Петербурга "Орімі Трейд", але зареєстрований на компанію у Великій Британії "GreenfieldTea Ltd". До цієї ж компанії належить і чай під брендом Tess та кави Jardin, яка є на полицях українських супермаркетів.
Крім того, російською кондитеркою різних дрібних торгових марок заполонені українські маркетплейс.
Щодо мережевих ресторанів та кафе, то російському бізнесу, а точніше бізнесменові з РФ Олексію Фурсову належить мережа ресторанів "Євразія".
Музика
Популярні музичні стрімінг-сервіси, такі як Spotify, Apple Music, YouTube Music, роблять фінансові відрахування артистам за кожен прослуханий трек. Як відомо, деякі митці та музиканти підтримали невмотивовану загарбницьку війну Путіна в Україні. Наприклад, Микола Басков та Олег Газманов. Українська співачка Ані Лорак, яка вже багато років живе у Росії, ніяк не підтримала свою батьківщину у боротьбі проти окупанта. Крім того, на музичних сервісах є треки російських артистів, які раніше підтримували політику Путіна та анексію Криму. Наприклад, репера Басти. Очевидно, що підтримувати російський шоу-бізнес своїми грошима через музичні програми неприпустимо.