Ціни в Україні за рік зросли більш ніж на 20%. При цьому продукти харчування подорожчали майже на 30%, а автомобільне паливо – понад 70%. Основна причина зростання цін – війна та її наслідки, а тому, якщо вона затягнеться, нинішні темпи інфляції збережуться. "Апостроф" з'ясовував, наскільки зростуть ціни в нашій країні до кінця 2022 року, що подорожчає більше, а що менше.
Ціни в Україні продовжують зростати. За даними офіційної статистики, у липні з початку року інфляція становила 18,2%, а до аналогічного періоду 2021 року – 22,2%.
При цьому, порівняно з червнем, ціни зросли незначно – всього на 0,7%. Нагадаємо, у червні до травня вони злетіли на 3,1%.
У Національному банку України (НБУ) зазначають, що липнева інфляція виявилася помірнішою, ніж прогнозувалося, через ціни на фрукти, деякі овочі, а також автомобільне паливо - вони зростали повільніше, ніж очікувалося (при цьому на автогаз вони навіть знижувалися - " Апостроф").
Однак, як і раніше, помітно дорожчають продукти харчування. За рік, станом на липень, ціни на них у середньому зросли на 29,5%.
Абсолютним лідером є овочі – порівняно з липнем 2021 року вони подорожчали на 101,6% (хоча за останній місяць вони подешевшали на 1,9%). Щоправда, Державна служба статистики не деталізує, як у цей період зросли ціни на конкретні овочі.
Також дуже сильно цього року дорожчало автомобільне паливо. За рік ціни на нього збільшились на 77,7% (з початку року – на 70,6%). І, знову-таки, у липні, на відміну від попередніх місяців, паливо загалом подешевшало – на 4,4%.
Значний стрибок цін на пальне відбувся у другій половині травня. Проте з того часу вони помітно не змінювалися – за винятком скрапленого газу, який стабільно дешевшає з кінця червня.
Слід нагадати, що уряд на час дії воєнного стану заморозив ціни на більшість житлово-комунальних послуг, тому все зафіксоване у статистиці зростання у цій категорії відноситься до довоєнного часу.
При цьому є товари (це абсолютна меншість), які не дорожчають, а дешевшають. Так ціни на одяг та взуття за рік упали на 3,4% та 2,4% відповідно. У липні вони подешевшали, відповідно, на 3,2% та 3,8%.
Дорога їжа, дешевий одяг
Зараз, по суті, лише середина року, і ціни, судячи з усіх прогнозів, зупинятися не збираються. У Нацбанку вважають, що вони до кінця 2022 року зростуть більш ніж на 30%.
"Але 30+% - це може бути і 35%, - зазначив у розмові з "Апострофом" член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин. - Зараз ми маємо інфляцію 22,2%. Якщо війна продовжуватиметься, - продовжуватимуть друкувати гроші, і вона (інфляція) об'єктивно зростатиме".
Експерт загалом погоджується з прогнозом НБУ.
При цьому він зазначив, що, як і раніше, ціни до кінця року зростатимуть неоднорідно.
Так, за його словами, продукти харчування за рік вже подорожчали майже на 30%. "Тому, я думаю, буде 40-45% (на кінець року). Борщовий набір точно підскочить у ціні на 40-45%, хліб, мабуть, рік до року подорожчає на 35-40%", - сказав Пендзин.
Порахуємо. Якщо припустити, що ціни на хліб до кінця року додадуть ще близько 10%, то за нинішньої вартості буханця у 30-32 гривні до Нового року він вже коштуватиме 33-35 гривень, а то й більше.
Також, якщо сьогодні 1 кілограм курячого філе коштує в середньому 130 гривень, то з потенціалом зростання на 10-15% його ціна на кінець року становитиме до 150 гривень.
Однак деякі продукти або взагалі не дорожчатимуть, або ціни на них зростуть незначно. Насамперед, це ті товарні позиції, які традиційно відправляються на експорт, але через тривале блокування українських портів російським військово-морським флотом не змогли вчасно потрапити на світові ринки.
Крім того, останнім часом помітно впало споживання всередині України – і через зниження купівельної спроможності громадян, і через фактичне зменшення населення – рятуючись від війни, країну залишили приблизно 8 мільйонів осіб. І це також штовхає ціни на деякі продукти харчування вниз.
"Наприклад, курячі яйця впали в ціні на 27%, - каже Олег Пендзин. - Курам-несушкам не можна сказати, щоб вони не неслися".
Але експорт поступово відновлюється, і це означає, що пропозиція багатьох товарів, зокрема продуктів харчування, на вітчизняному ринку падатиме. Отже, і вони почнуть дорожчати. Наприклад, соняшникова олія (за липень вона подорожчала всього на 0,7%).
Щодо одягу та взуття, ціни на які досі падали, то ця тенденція, швидше за все, збережеться. Але, навіть якщо ці товари все ж таки почнуть дорожчати, то не різко, і не значно.
Це саме стосується і побутової та електротехніки, попит на яку через війну знизився.
"На ці групи товарів ціни будуть зростати дуже незначно або практично не зростатимуть доти, доки не будуть розпродані залишки товарних позицій - а їх запаси були зроблені досить великі, - каже Олег Пендзин. - Але, коли ці запаси добігають кінця, через зростання курсу долара, подорожчання логістики ці товари теж почнуть дорожчати".
Паливна невизначеність
Невдовзі після початку війни в Україні подорожчало автомобільне паливо. Якоїсь миті воно взагалі практично зникло з продажу. Це було пов'язано насамперед з тим, що значну частину пального наша країна закуповувала в росії та білорусі, постачання якого після вторгнення повністю припинилося.
На сьогодні все паливо надходить в Україну через західний кордон. Спочатку це створювало великі проблеми із логістикою, але останнім часом ситуацію вдалося стабілізувати.
Як було сказано вище, ціни на пальне вже не зростають. Станом на 12 серпня, 1 літр бензину А-95 у роздробі коштував у середньому близько 50 гривень, дизельного палива – понад 53 гривні, скрапленого газу – близько 27 гривень.
Але що буде з цінами далі?
На вартість нафтопродуктів в Україні впливають три фактори – світові котирування нафти, валютний курс та наявність ресурсу.
"Все дуже швидко змінюється. То падає ціна на нафту, то зростає, і де вона зупиниться, ніхто не знає, - сказав у розмові з "Апострофом" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. – А курс долара – це взагалі рулетка".
Також на ціни можуть вплинути податки, запровадження яких зараз обговорюється владою.
Однак дефіциту ресурсу, який спостерігався ще кілька місяців тому, вже немає.
"Вже вийшли у профіцит по дизелю та газу, ціни падають, особливо в опті, мережі почали повертати програми лояльності, вводити дисконти, - розповідає Сергій Куюн. - Але навіть якщо будуть якісь перебої, вже всі знають, кому дзвонити, як везти - все відпрацьовано. За три місяці вдалося прокласти маршрути, з'явилася незліченна кількість постачальників - більше 400 компаній. Такого не було ніколи. Є обережний оптимізм, що цю проблему ми вирішили. А ось що буде з цінами, - важко сказати".