Президентський указ про перевірку всіх рішень Військово-лікарських комісії (ВЛК) та Медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) за останні півтора року є досить складним для виконання. Так, потрібно боротися з ухилянтами, але цей указ також де-факто порушує права багатьох ветеранів війни, що 24 лютого пішли захищати країну. Крім того, є зворотний бік медалі, який зовсім не згадується в указі - що робити з тими, хто був мобілізований попри медичні протипоказання. Про проблематику указу та найбільш актуальні питання щодо перевірки рішень ВЛК і МСЕК в етері Апостроф TV розповів радник міністра внутрішніх справ у 2015-21 роках Володимир Мартиненко.
Цей указ буде дуже важким для виконання, бо там є багато нюансів, які насправді дуже складно буде виконати. Так, безперечно ситуація з ВЛК потребує втручання на найвищому рівні, але ми прекрасно маємо розуміти, що юридична складова будь-яких документів і перевірок такого роду має бути бездоганною.
Читайте: Залишилося два тижні: непридатним до військової служби закриють кордони
У даному випадку ми маємо рішення РНБО, введене в дію указом президента, в якому говорять про перевірку абсолютно всіх непридатних або тих, хто отримав статус особи з інвалідністю з 24 лютого 2022 року. Але виникає питання, а де ми цих людей візьмемо і знайдемо, бо велика частина їх покинула територію України. Щоб перевірити насправді, наскільки відповідає те, що написано у медичних документах таких людей дійсності, то щонайменше треба (ці документи) вивчити.
І треба розуміти, що у нас індивідуальна відповідальність, а не колективна. Тобто справу кожної людини треба розглядати окремо. І по кожному треба дивитися, чи потребує його медичний стан якихось додаткових діагнозів чи додаткового обстеження.
Звичайно, ми розуміємо, що це одна із схем ухилянтів, яка широко використовувалася. Причому вона використовувалися разом із роботою так званих військкоматів, бо без них ВЛК працювати фізично не могли. І ми бачимо продовження теми перевірки військкоматів і анонсоване раніше продовження перевірок ВЛК.
Разом з тим, є ще одна важлива деталь, на яку я хотів би звернути увагу. Велика кількість тих, хто отримав інвалідність чи стан непридатний до військової служби - це якраз частина наших захисників, які вийшли з 24 лютого минулого року захищати свою країну. Багато з них пройшли сім кіл пекла, щоб отримати медичні довідки і висновки МСЕК. І ще раз перевіряти таких людей, наскільки вони непридатні, ще раз переганяти їх через всі ці приниження, яких вони вже й так натерпілися? Це викликатиме дуже багато питань, тому я би до цього підходив дуже акуратно.
Читайте: Мобілізація волонтерів: чи можуть їх призвати до армії
Як повернути тих, хто виїхав за кордон
В указі не йде мова про повернення українців, що виїхали за кордон. Наприклад, беремо простий приклад - справа по відсутність кінцівки. Для того, щоби перевірити, чи є у людини ця кінцівка, на неї треба подивитися вживу. А коли людини немає в країні, як це фізично зробити? Доводити, що у людини дійсно чогось немає - то ніхто нікому нічого доводити не буде. І це дещо нездорова ситуація.
Читайте: Ще одна країна заявила, що не висилатиме українців призовного віку
Треба не охоту на відьом проводити (як з оприлюдненням імен лікарів-хабарників), а перекрити ці лазівки, якими користувалися ухилянти. А ми не бачимо поки що яскравих прикладів, кого би притягнули до відповідальності. Так, ми бачили кейс одеського воєнкома Борисова. Після цього ми бачили шельмування всіх воєнкомів, і заяву про те, що треба туди призначити тих, хто має статус УБД. Так я нагадаю, що війна у нас з 2014 року, і якщо уважно вивчити це питання, то у нас майже всі воєнкоми, якщо не всі поголовно, з того часу брали участь у звільненні України, забезпеченні безпеки, отримали статуси УБД тощо.
А відносно екстрадиції - я дуже поважаю Веніславського. Але процес екстрадиції - це ціла процедура, прописана міжнародними юридичними нормами. Жодна з країн, про які згадував Веніславський, не піде на те, щоби видавати біженців, тобто осіб, які тікали від війни. А на Заході такі громадяни є біженцями - вони отримують відповідний статус, соціальну допомогу тощо. І жодна країна не видасть цих осіб на запит України без рішення суду. На Заході це так не працює і мені б не хотілося, щоб ми заходили в ситуацію, коли ми лякаємо і без того наляканих наших громадян, які тікали від війни.
Я не говорю зараз про ухилянтів, яких треба карати. Але для цього потрібні чіткі юридичні механізми, а не просто слова. І перший момент - закон зворотної дії не має. Друге - президент на всіх майданчиках говорить, давайте повертати наших громадян, бо Україну після перемоги ще відбудовувати треба. І на цьому фоні заяви про екстрадицію працюють не на те, щоб повернути наших громадян.
Читайте: Як законно виїхати військовозобов'язаним з України: повний перелік
Що робити з непридатними на фронті?
Ще один момент - а чи будуть перевіряти (в указі цього немає) реально інвалідів і тих людей, хто, маючи медичні протипоказання, отримав вердикт "здоровий", бо людина не мала змоги дати хабаря? Ці ж ВЛК відправляли таких людей до війська, а на передовій комбат на них дивиться і каже: "Як же я тебе відправлю виконувати завдання, як у тебе немає, наприклад, руки, а ти написаний навіть не обмежено придатним, а повністю придатним". Бо при формуванні деяких підрозділів для ВЛК ставилася задача абсолютно всіх прописувати здоровими. І на це теж треба звертати увагу і працювати по цьому.
Ще одна деталь - хотілося, щоби терміни, які прописані в указі, не паралізували роботу ВЛК і МСЕК. Бо поки будуть здійснюватися ці перевірки, хто буде у цей момент виконувати функції цих комісій? Тим паче, у нас триває мобілізація і нам не можна зупиняти роботу численними перевірками. Бо ВЛК працюють постійно, і там зараз безкінечні черги.
Читайте: Видача "білого квитка": в яких випадках можуть визнати непридатним до військової служби