RU  UA  EN

Пʼятниця, 15 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.40
НБУ:USD  41.00
Суспільство

В Україні дорожчають бензин та дизель, чого чекати від цін далі

Ціни на автогаз поки залишаються стабільними

В Україні дорожчає паливо В Україні дорожчає паливо – у чому причина Фото: pixabay.com

В Україні знову дорожчають бензин та дизельне паливо. Помітне зростання цін спостерігається із середини березня. При цьому вартість автогазу залишається фактично стабільною. "Апостроф" розбирався, що відбувається на ринку нафтопродуктів, і яке відношення до ситуації на ньому мають біженці та мобілізація.

Нафта дорожчає, гривня дешевшає

Після трьохмісячної стабільності ринок автомобільного палива знову підносить власникам автомобілів неприємні сюрпризи. За останні десять днів ціни на бензин та дизель в найбільших мережах зросли на 2 гривні, досягши 57 гривень за літр. Менші мережі дещо відстають, проте також підвищують вартість пального. Тож в середньому по Україні літр пального подорожчав на 1,2-1,3 гривні. Станом на 20 березня, середня ціна бензину А-95 на АЗС складала 53 гривні/літр, дизеля – 53,4 гривні/літр.

"Головна причина зростання цін на пальне - зміна світової кон’юнктури,- розповів в коментарі для "Апострофа" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - На початку року барель нафти коштував 77 доларів. Зараз ціна підвищилася до 86 доларів. Тобто здорожчання склало понад 10%. Звичайно, це тягне за собою і підвищення цін на пальне".

Є також і внутрішньоукраїнські фактори, які підштовхують ціни догори.

"Оскільки на сьогоднішній день практично всі потужності з виробництва нафтопродуктів в Україні зруйновано, ринок заповнений імпортним пальним. Тому на його ціну дуже впливає курс національної валюти. А він останнім часом поступово знижується. Якщо на початку року курс долара складав 37,9 гривні, то зараз він досягає 39,3 гривні. Це спричиняє підвищення цін на імпортні товари", - пояснив у розмові з виданням експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко.

Подорожчання могло б трапитися і раніше, оскільки і ціни на нафту, і курс долара зростають вже протягом кількох місяців, проте до останнього часу ринок зберігав стабільність. На думку експертів, таке відставання зумовлене тим, що в Україні діють досить потужні фактори, які стримують зростання цін.

"Головний з них - низький попит на пальне, - говорить Олександр Сіренко. - На жаль, економіка відновлюється дуже низькими темпами, тож ми не бачимо підвищення попиту з боку бізнесу. Єдина галузь, яка почала споживати більше пального - логістика. Зараз збільшилося перевезення вантажів фурами, що зумовлює деяке збільшення попиту та допомагає підтримувати роботу мереж".

Населення також не створює високого попиту.

"За кордон виїхало дуже багато людей з машинами, і вони не поспішають повертатися додому, - каже експерт. - Крім того, скороченню попиту на пальне сприяє мобілізація - серед тих, хто поповнює лави ЗСУ, досить багато автовласників, й, відповідно, вони перестають купувати бензин".

Натомість, конкуренція на ринку пального за останні роки значно зросла: "Після повномасштабного російського вторгнення на ринку сформувалася дуже висока маржа. І це приваблює на нього нових учасників. Тож конкуренція в цьому секторі значно посилилася, що сприяє стабілізації цін".

Краще забагато, ніж замало

Ще одна причина, чому ціни почали підвищуватися тільки зараз, полягає в тому, що на ринку спостерігається надлишок палива.

"При плануванні закупівель пального трейдери орієнтувалися на показники минулого року, - говорить Сергій Куюн. - Проте цей розрахунок виявився дещо завищеним, оскільки в минулому році діяли особливі обставини: Європа готувалася до запровадження у лютому заборони на імпорт російських нафтопродуктів, і були побоювання, що це викличе дефіцит пального на ринку. Тож уряд звернувся до нафтотрейдерів з закликом зробити запаси. Вони відгукнулися і завезли таку кількість пального, що його вистачило торгувати майже до літа. Так що, орієнтуючись на показники минулого року, трейдери знову створили надлишок товару на ринку".

За словами експерта, трейдери сподівалися, що після закінчення різдвяно-новорічних свят попит на пальне активізується в січні-лютому, але цього не сталося. Тож до останнього часу на ринку було присутнє переважно пальне, закуплене ще в минулому році.

"Проте наразі запаси вичерпуються, - говорить Сергій Куюн. - І для продавців прийшов час привести ціну у відповідність до закупівельних цін, які помітно зросли".

Втім, хоча нафта подорожчала з початку року на 12%, підвищувати ціни в такій пропорції, на думку експертів, трейдери не стануть.

"Те коригування на 2 гривні, яке відбулося останніми днями, є достатнім, - говорить Сергій Куюн. - Тож великі мережі найближчим часом підвищувати ціни, швидше за все, не будуть. Середні значення по ринку ще якийсь час зростатимуть через те, що будуть підтягувати ціни ті трейдери, які не встигли це зробити. Після цього ринок стабілізується".

До речі, на відміну від бензину та дизелю, ціна на скраплений автомобільний газ останнім часом залишається практично незмінною і тримається на рівні близько 27,9 гривні за літр. Причина такої стабільності, на думку експертів, та ж сама - низький попит.

"Ціни на нафту зросли, курс гривні помітно знизився, - пояснює Олександр Сіренко. - За інших обставин, ці фактори уже викликали б сплеск цін на ринку. Проте цього на відбувається. Хоча до України завозяться відносно невеликі об’єми газу, аукціони з його продажу проходять без ажіотажу, і ціна не зростає - швидше за все, через те, що основним споживачем скрапленого газу є населення. А воно останнім часом формує низький попит. Тож, нарізі трейдери не мають можливості підвищити ціну".

Читайте також: Ціни на бензин та газ зміняться: чого чекати з весни

Читайте також

Новини партнерів