У середу, 28 вересня, спільна міжнародна група з розслідування катастрофи малайзійського Boeing рейсу MH17 представила свій проміжний звіт. Згідно з доповіддю, зенітно-ракетний комплекс "Бук" привезли на Донбас з Росії. Збили літак з підконтрольної так званим "ополченцям" території в районі селища Первомайське. Також відомо, що у слідства є список зі 100 підозрюваних. Але, як заявив генпрокурор Нідерландів, поки не можна говорити про причетність РФ або її громадян. Фахівці з міжнародного права зазначають, що для якихось реальних наслідків результати досліджень міжнародної групи і — окремо — нідерландської прокуратури повинні бути передані в міжнародний суд. Один з варіантів — створення трибуналу резолюцією Генеральної асамблеї ООН.
У середу 28 вересня в Гаазі в Нідерландах відбулася презентація проміжної доповіді з розслідування авіакатастрофи пасажирського літака Boeing 777 "Малайзійських авіаліній" рейсу MH17, яка сталася 17 липня 2014 року. Спільна слідча група (Joint Investigation Team, JIT) у складі представників Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України (Україну представляв перший заступник генпрокурора України Дмитро Сторожук) дійшла висновку, що російський зенітно-ракетний комплекс "Бук", з якого збили авіалайнер, на Донбас доставили з Росії. Постріл по літаку був зроблений з території, яку на той момент контролювали так звані "ополченці", з району селища Первомайське (біля міста Сніжне Донецької області). Потім, як сказано в доповіді, установку відправили назад в РФ. Голова прокуратури Нідерландів Фредерік Вестербеке також заявив, що слідству відомі імена близько 100 підозрюваних у причетності до трагедії. Вони або керували ним, або брали участь у перекиданні. Останнє, втім, не робить їх автоматично винними. Окремо генпрокурор зазначив, що поки міжнародна група не може говорити про причетність Росії або її громадян. Не назвав він і інстанцію, яка буде займатися судовою справою за MH17. Розслідування JIT, як сказано в доповіді, вирішили продовжити до січня 2018 року.
Раніше в пресі з'явилася інформація, що Нідерланди в ході розслідування вдалися до допомоги Фінляндії. В цій країні при сприянні Центральної кримінальної поліції Фінляндії вдалося здійснити секретні експерименти з використанням списаних установок "Бук". Завдяки розголосу ЗМІ вони перестали бути таємними. Як написали в нідерландській De Telegraaf, голландські слідчі намагалися з'ясувати, якою ракетою був збитий Boeing. І в результаті дійшли висновку, що авіалайнер вразили установки "Бук" новітнього російського зразка. Як відомо, Україна також має "Буки", але не останньої модифікації, які є лише в Росії.
Як зазначили в МЗС України, поки учасники міжнародної слідчої групи "продовжують опрацювання питання" про те, які механізми можна використовувати для притягнення винних в авіакатастрофі до відповідальності. В іноземних ЗМІ поки так само, як і в Україні, з’ясовують, чи можуть бути покарані причетні до трагедії. Один з юристів, які представляють інтереси родичів загиблих (нагадаємо, в результаті падіння літака загинули всі 283 пасажири і 15 членів екіпажу), зізнався, що слідству чудово відомо, хто збив Boeing і хто віддавав такий наказ. Водночас, як він зазначив, покарати їх буде дуже складно, оскільки між деякими країнами" немає договору про екстрадицію.
Як сказав у коментарі "Апострофу" фахівець з міжнародного права Олександр Мережко, доповідь JIT – просто результат розслідування. "Він не має юридично обов'язкового характеру. Судового рішення немає, як ви розумієте", - сказав правознавець. Таким же чином, зазначив Мережко, розслідування голландської сторони, яка ведеться паралельно, — питання внутрішнього права Нідерландів.
Надалі учасникам слідства всередині Нідерландів і представникам чотирьох інших країн доведеться встановити, як далі використовувати результати розслідування. "Це поки ще не питання міжнародного права. Очікується, що буде названо, хто стане юридично відповідати за це. Після цього треба вирішувати питання, які будуть подальші юридичні процедури з точки зору залучення підозрюваних до відповідальності. А тут сліди ведуть до Росії та особисто до головнокомандувача, тобто до Володимира Путіна", — вважає Мережко.
Юрист припустив, що один з варіантів полягає в тому, що все буде і надалі вирішуватися в рамках голландської правоохоронної системи: "Місцевий суд може розпочати розгляд цієї справи. Він може прийняти якісь рішення. Але потім виникне проблема реалізації цього рішення, якщо вони дійдуть висновку, що Росія винна. Другий варіант — Нідерланди можуть спробувати звернутися, наприклад, до Ради безпеки ООН з проханням прийняти резолюцію і заснувати міжнародний трибунал спеціально з розгляду цього теракту". Однак правознавець нагадав, що раніше таку спробу Росія заблокувала.
"Можна порушити питання створення такого трибуналу на підставі резолюції Генасамблеї ООН. Росія теж буде цьому опиратися і говорити, що прецедентів не було. Але в принципі можна спробувати піти і таким шляхом", — не заперечив правознавець.
"Наслідків не буде практично жодних, — сказав "Апострофу" посол України, екс-представник України в Раді ООН з прав людини Володимир Василенко. — Міжнародне співтовариство не проявляє політичної волі використовувати щодо Росії масштабні міжнародно-правові санкції. За всіма канонами міжнародного права знищення цього літака — військовий злочин".
На думку Василенка, відповідати мають як держава, так і фізичні особи, причетні до знищення літака. Але Росія заперечує причетність своїх збройних сил, не визнає себе відповідальною: "Міжнародне право говорить, що відмова держави визнати свою участь в акті агресії та виконати відповідні зобов'язання може спричинити використання міжнародно-правових санкцій. Але міжнародне співтовариство, на жаль, застосувало занадто м'які санкції та розширити їх не готове. Західні демократії допускають безвідповідальність".