У Харкові 18 жовтня сталася резонансна ДТП, що стала причиною загибелі п'яти осіб, ще шість пішоходів потрапили на лікарняне ліжко з травмами різного ступеня тяжкості. Трагедія миттєво змусила чиновників найвищого рівня заговорити про докорінну зміну системи покарання безвідповідальних водіїв. Що пропонує влада, чи спрацює план в українських реаліях і які кроки дійсно допоможуть знизити смертність на українських дорогах, розбирався "Апостроф".
Офіційний "мажор"
Фабула ДТП на вулиці Сумській у центрі Харкова виглядає наступним чином: о 20:45 водій автомобіля Lexus мчав на високій швидкості з боку площі Конституції у напрямку Сумської. У цей час Бурсацьким спуском почав рух автомобіль Volkswagen. Водій Lexus, минаючи червоний сигнал світлофора, не поступився дорогою "німцю", і Volkswagen зачепив його. Від удару автомобіль відкинуло на пішохідний перехід, де в цей час стояли люди.
За кермом "японця" була 20-річна харків'янка Олена Зайцева – прийомна дочка місцевого бізнесмена Василя Зайцева. Volkswagen у момент ДТП керував 59-річний бізнесмен Геннадій Дронов. За інформацією очевидців, Зайцева пройшла поліцейський огляд на місці трагедії, який показав, що алкоголю і наркотиків у крові дівчини не було. За кілька хвилин після аварії до Зайцевої під'їжджали "рішали" на двох позашляховиках, однак це не завадило правоохоронцям затримати дівчину, доставити в ІТТ і відкрити кримінальне провадження за частиною 3 статті 286 "Порушення правил безпеки дорожнього руху". Їй загрожує до 10 років позбавлення волі.
Після того, як новина про ДТП розійшлася у соцмережах, юзери моментально охрестили Олену Зайцеву "мажором з купленими татом правами", мовляв, історія типова: 20-річна дівчина на дорогому позашляховику грубо ігнорує, а, можливо, і не до кінця знає ПДР. Пригадали водієві навіть родинні зв'язки з екс-прокурором часів Пшонки Дмитром Зайцевим, який зараз переховується в Москві. Більш того, Зайцеву "мажором" назвав навіть радник глави МВС Антон Геращенко. Очевидно, що до рішення суду призначати винних, акцентуючи увагу на соціальному статусі Зайцевої, – це емоції.
Однак Геращенко озвучив цікавий факт з водійської практики дівчини. "За останні два роки водій Lexus вісім разів затримувалася патрульною поліцією Харкова за порушення правил дорожнього руху. Починаючи від проїзду на червоне світло, перевищення швидкості і закінчуючи порушенням правил паркування. Кожного разу їй виписувалися штрафи в розмірі 255-510 гривень. Однак це не справило ніякого виховного ефекту", - зазначив нардеп.
Радник голови МВС зробив відповідний висновок: "Потрібно докорінно змінювати систему покарання за порушення ПДР в бік посилення".
Аналогічну тезу підхопили чиновники і міністри, адже "війна на дорогах", за даними міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, тільки в 2017 році забрала життя 2317 осіб.
Заборони і штрафи
Отже, які ж пропозиції озвучують чиновники для того, щоб таких кривавих ДТП, як у Харкові, більше не було на вулицях України?
Міністр інфраструктури Володимир Омелян хоче знизити дозволену швидкість руху в населених пунктах до 50 кілометрів на годину (зараз 60 кілометрів). "За такої швидкості фактично виключаються смертельні випадки, максимум – незначний травматизм", - запевняє він'.
Але президент всеукраїнської громадської організації "Асоціація безпеки дорожнього руху" Михайло Берлін зазначає, що і 50 кілометрів на годину не гарантують збереження життя пішохода при наїзді на нього авто.
"На Заході були проведені експерименти, які показали, що людина залишається живою при зіткненні з автомобілем, коли швидкість авто не більше 30 кілометрів на годину. Усе, що вище, – смертельний результат або важка травма", - говорить "Апострофу" експерт.
Він зазначає, що на вулиці Сумській, де сталася трагічна ДТП, і так було обмеження швидкості до 30 кілометрів на годину.
"Зробили обмеження, а що далі? Водій Lexus проігнорувала це правило, більше того, проїхала на червоний сигнал світлофора", - додав Берлін.
Якщо справа не в самих ПДР, а в їх ігнорування водіями, то логічний крок – посилити штрафи. Радикально переглянути систему покарання пропонують Арсен Аваков і Антон Геращенко. "Розміри штрафів потрібно переглядати! А неадекватні водії, що систематично порушують ПДР, взагалі мають позбавлятися прав на роки, якщо не назавжди", - заявив Геращенко.
Драконівські штрафи навряд чи здатні якісно вирішити проблему недотримання ПДР, запевняє "Апостроф" автомобільний експерт Рауль Чілачава.
"У нас і зараз немаленькі штрафи. Але, припустимо, ми завтра введемо штраф 10 тисяч доларів за їзду в нетверезому стані. До чого це призведе? Наприклад, 23-річний хлопчик у BMW на "бляхах", яке і так нелегально перебуває в Україні, як думаєте, що вибере: зупинитися на вимогу поліцейського і віддати 10 тисяч доларів, яких у нього немає, або влаштувати п'яні перегони, наражаючи на небезпеку життя десятків людей?" – каже Чілачава.
Ті ж порушники, хто в змозі дозволити собі віддати кругленьку суму за порушення правил, раз за разом будуть оплачувати дорожню індульгенцію, не відчуваючи значного збитку для гаманця.
На думку експертів, основна проблема з убивцями на дорогах – не в поганих правилах або маленьких штрафах, а у відсутності невідворотності покарання. Для того, щоб така невідворотність нарешті наступила, глава МВС пропонує якомога швидше ввести систему відеофіксації порушень.
"Якби зараз настала невідворотність покарання у вигляді відеофіксації, то в тому ж Києві за існуючих штрафів ми дуже швидко поліпшили б дорожню ситуацію, причому в рази. Ми б зменшили не лише смертність, але і загальну кількість ДТП. Більш того, реформа з відеофіксацією за місяць окупила б саму себе", - каже Рауль Чілачава.
"Відеофіксація – реальний і дуже сильний інструмент, - погоджується Михайло Берлін. – Якби водій розуміла, що вона летить на величезній швидкості на червоне світло і це все фіксують камери, а інформація йде в дата-центр, чітко визначаються номер та конкретні порушення, то вона б отримала поштою квитанцію для оплати штрафу. Але для того, щоб все це запрацювало, має бути якісно відпрацьована база даних, а у нас вона неякісна, наприклад, вулицями їздить величезна кількість автомобілів з прибалтійськими номерами, а якщо у авто такий номер, воно взагалі не зареєстроване".
Судові опції для серйозних людей
Але одними лише обмеженнями і підвищенням штрафів проблему безпеки не вирішити. Потрібні гроші. А розщедритися потрібно було ще вчора.
"На сьогодні на дорогах України існує інфраструктурний колапс, - констатує Чілачава. – Ця проблема дуже важко вирішується, тому що у нас залишилася напівзруйнована інфраструктура 70-х років, а автомобілі на дорогах сучасні, які можуть їздити дуже швидко, і у нас автомобілі не відокремлені від пішоходів та інших учасників руху".
Володимир Омелян вже встиг відзвітувати, що в 2018 році буде виділено 2 мільярди гривень, щоб зробити дороги країни безпечнішими. Крім фінансового забезпечення реформи відеофіксації, ці гроші якраз і спрямують на вдосконалення дорожньої інфраструктури.
Утім, якою б досконалою не була дорожня інфраструктура, як би добре не працювали камери, на скільки б тисяч гривень не підняли штрафи, поки суди не почнуть карати багатих і впливових порушників, війна на дорогах буде продовжуватися.
"Величезна проблема – відчуття безкарності через корумпованість судів, - каже "Апострофу" директор юридичної компанії "Прима Лідер Груп" Діна Дрижакова. – Багаті й впливові знають, що зможуть вирішити проблему грошима, і не бояться порушувати закон. Наприклад, наскільки я знаю, за 1-1,5 тисячі доларів суд стане на бік винного у випадку, якщо ДТП було без смертей і непублічне. Звичайно, коли штрафи були менші, то і відкупитися можна було дешевше. Але глобально це на ситуацію не впливає. У тій же Америці люди бояться порушувати закон, бо знають, що підкупити суддю або поліцейського не вийде. У США з покараннями за порушення ПДР строго. Ні про яку домовленість з представниками поліції мови бути не може. Не беруть там хабарі, а якщо запропонуєте, то негайно опинитеся у відділку".
За словами Дрижакової, постраждалим в ДТП у Харкові обов'язково варто звернутися до суду. "Люди можуть розраховувати на компенсацію майнових витрат і моральну компенсацію. Моральні витрати постраждалі визначають самі, а суд вже ухвалить рішення, чи задовольняти повну суму від того, що вимагають. Але особисто на моїй практиці більше 250 тисяч гривень не було", - додала юрист.
До речі, мізерні компенсації постраждалим – ще одна грань недосконалості судової практики у справах про ДТП. "Наприклад, у Голландії еквівалент вартості життя – приблизно мільйон євро. Водій в такій ситуації заплатив би по мільйону євро кожній родині, і юристи цього б домоглися. А у нас максимум 200 тисяч за полісом ОСЦПВ, які будуть розділені між усіма загиблими. Плюс ще травмовані люди", - резюмував Михайло Берлін.