Свято Покрови в Україні: що важливо знати
Священик про свято Покрови Пресвятої Богородиці
Субота, 13 жовтня 2018, 12:18Православні та греко-католики 14 жовтня відзначають свято Покрови Пресвятої Богородиці. Священнослужитель, ректор Відкритого Православного Університету Святої Софії-Премудрості ГЕОРГІЙ КОВАЛЕНКО розповів "Апострофу" про декілька вимірів цього свята.
Свято Покрови має декілька вимірів: релігійний, історичний, культурний, військово-державний, екологічний і навіть родинний. І тому, напевно, ці виміри варто і обговорити.
З релігійної точки зору – це свято на честь Божої Матері. У нас в народі кажуть – Третя Пречиста.
Історично в основі цього свята лежать події 9 століття, які відбулися в Константинополі, нинішньому Стамбулі, коли місто оточили ворожі війська. Є традиція, що це були сарацини, але більш цікава для нас традиція, що це були війська князя Київського Аскольда. Після тих дивних подій, після явлення Божої Матері, відбувається навіть перше Хрещення Київської Русі, так зване Аскольдове Хрещення, про яке історики розповідають ще до часів князя Володимира.
Існує й інша традиція, в якій це свято пов’язується теж з явленням Божої Матері у Влахернському храмі. Це явлення бачить юродивий Блаженний Андрій з своїм учнем Єпіфанієм. Передання говорить, що цей Андрій був слов’янином-русичем. І також це теж має зв’язок з нами.
Для нас це вже і свято військово-державне, бо цей день був проголошений Днем захисника України. Це пов’язується з нашими військовими традиціями, з традиціями козаків, які вважали Покрову своїм святом і Божу Матір – своєю покровителькою. Якраз на Січі був храм Покрови Божої Матері. Більш близька до нас перспектива – це Українська повстанська армія, яка була заснована на Покрову і бійці якої теж вважали Божу Матір своєю покровителькою.
Але важливо нам цей військовий момент розглянути не з мілітарної точки зору, а з релігійно-людської. Чи вважали козаки і повстанці Божу Матір такою, яка мала їм допомагати на війні? Скоріше, вони вважали її такою, яка мала охороняти їхні родини, їхні землі, коли вони йшли на війну. Саме до Божої Матері вони зверталися не з проханням допомогти їхній зброї, а з проханням допомогти захистити їхні родини, які на певний час залишалися самі й перебували в небезпеці. Ця апеляція до Божої Матері так само мала релігійний вимір і для самих вояків. Вони розуміли, що вони можуть загинути під час війни, для них Божа Матір була Матір’ю, яка б прийняла їх в Небесні оселі. Воїн, який розуміє, що у нього є вимір Вічності, що він навіть на війні має залишатися християнином, особливим чином має поводитися під час військових дій і особливим чином має ставитися до мирного населення, до полонених. В цьому сенсі ми маємо розуміти, що це не войовниче свято.
Козацька традиція ще пов’язана з родиною, бо якраз в цей період, жовтень, завершувалися всі сільськогосподарські роботи, завершувалися військові дії. Була така зимова перерва: козаки поверталися додому, родини готувалися до шлюбів. Це був шлюбний період.
Тут є ще один цікавий вимір – культурний і сучасний. Ми колись для дитячого садочка думали, як би відсвяткувати це свято і хлопчикам, і дівчаткам. Для козачків це зрозуміло, а от для дівчаток ми збагнули, що мова йде про хустку, про жіночий головний убір, який був дуже популярним в Україні, був невід’ємною частиною жіночого вбрання. Та й сьогодні це такий аксесуар, який додає додаткового шарму, додаткової краси жінці, хоча, на жаль, не всі сучасні жінки вміють користуватися хусткою чи іншими головними уборами. От так виникла ця ідея – як свято жіночої краси, свято хустки, коли жінки, скажімо так, показують свою красу, в тому числі за допомогою хустки.
Є і екологічний вимір. Колись говорили, що на Покрову починає снігом прикриватися земля чи перші заморозки приходять, але сьогодні ми бачимо ще інше – листя, яке вкриває всю нашу землю. І тут є, можна сказати, екологічний вимір свята.
Для України це важливий день, всі українці про нього знають, всі віруючі його будуть відзначати молитвою до Божої Матері, всі ми будемо просити її покровительства, зверніть увагу, слово "покровительство" має корінь "покров", тобто сам факт, сама традиція бути покровителем когось пов’язана з цим святом. Ми віримо, що покровителькою нашої землі є Божа Матір, що Божа Матір покриває наших воїнів, які захищають нашу землю, покриває їхні родини, які чекають на повернення воїнів. Божа Матір є покровителькою християнського шлюбу. І Божа Матір, скажімо так, покриває нашу землю своїм омофором. Тому будемо жити під її покровом і будемо залишатися справжніми християнами і під час війни, і під час миру.